|
Inlägg #1: Postat: 2011-01-05 18:19:00
|
|
steno |
Trevlig nostalgi, jag bevistade östblocket 1968 på min väg till vin och en kurs i tyska. Sassnitz- Dresden-Prag- Wien. På hotellet i Dresden var det brudkalas Mindre glädje har jag aldrig sett på en fest. I Sanitz bröt vakterna upp fotbrädan på vår VW. Visste inte att det fanns något utrymme där. Vi hade också en lärobok i tyska med bild på berlinupproret och flykt som gav komplikationer. Men en bok av Ho chi Min fick blidka dem
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-01-05 19:28:00
|
|
Leif E Ström |
Lennart, hade jag vetat att du skulle åka "bakom muren", hade jag försökt stoppa dig. Nu gick ju allt bra och du kan ju inte göra omet.
Det är nog så vanskligt att köra hoj i Svedala.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-01-06 08:37:00
|
|
Terjes |
Hej Lennart!
Fin artikel! Har själv ett sådant minne, Suzuki 125 1967 Hamburg - Berlin. DDR -herrejävlar vilket land, negativt pga kommunismen men positivt med allt man fick för sina WestGeld! Fram till murens fall var jag i snitt vart annat år på bilsemester i öst, DDR, Polen, Sovjet Ukraina, Tsjeko o Ungern. Måste nog skriva om resan 1974 till Ukraina med en gräddvit Amazon 1968, röd läderklädsel och läderrat mm. Vilken lyxmottagning vi fick när vi rullade in på hotellets P-plats med den bilen! Mvh Terje V Löberg
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-01-06 14:10:00
|
|
Jan Olsson |
Hallå Lennart! - Har en liknande upplevelse i Polen 1981 - Skulle göra en "reportageresa" till Gdansk i Dec-81 - Körde en SKODA av 1980 års modell - fick sitta i Tullen 2 timmar,fråntagen mitt Pass - När jag fick tillbaka det,hade man antecknat bilens fabrikat & Reg,nummer i passet - antagligen för att det var det enda bilfabrikatet man skulle kunna lämna kvar i Polen då - Svartväxlarna hade förmodligen dåliga tider i Dec,i panik kastade de in 10.000 sloty genom sidorutan,när jag försökte förklara att jag inte hade något behov av dem - 100:- Skr fick dom i utbyte - minns att maten på ditvägen var under all kritik - vid hemresan hade jag c:a 7000 sloty kvar - skulle åka med nattbåten kl 12.00 - gick fram och tittade i färjeterminalen vid 11-tiden - en dam satt bakom en liten lucka - på hennes bord låg en hög med slotysedlar - såg att alla med polska bilar gick in dit innan dom satte sig i bilarna igen - en "polskifiat" med liten släpvagn kom - jag fick kontakt med dom - gav dom mina sloty - Vi träffs utanför matsalen 00.30 sa mina polska vänner -
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-01-06 14:42:00
|
|
Jan Olsson |
Mycket riktigt - dom var där,lärde mig vad Tack hette på polska - i övrigt skulle jag vara tyst - NU,skulle ni sett - smörgåsbord med alla möjliga delikatesser kom fram med kyparen - smör & mjukt bröd,kallskuret pålägg m.m. - vilken skillnad mot ditresan! - Vadan detta? - Jo,i utbyte mot sina sloty fick polackerna ett häfte med "checkar" att användas på båten - men bara för polacker - därav min tystlåtenhet - kyparen fick inte tro annat än att också jag var polack - Kaffe i pianobaren med likör och groggar - rena lyxen - I Ystad på morgonen förärades jag en liter Vodka i avskedspresent - Aldrig har jag fått så mycket för 100 kronor - varken förr eller senare - Den 13 dec Luciadagen,dagen efter min hemkomst - Radionyheterna kl 8 - KRIGSTILLSTÅND i POLEN! - Detta kommer jag att minnas sä länge jag lever! -
|
| |