| Inlägg #21: Postat: 2011-01-05 23:36:00 | |
|
Bizon |
Risperdal är ett antipsykotiskt läkemedel som används för att behandla psykotiska tillstånd av typ schizofreni, men även andra symptom. Med Zyprexa behandlas inbillningsseende, misstänksamhet, världsfrånvändhet. Även maniska tillstånd - över och hyperaktivitet, samt sömnrubbningar. Medlet förväntas även stabilisera stämningsläget och ballansera humörsvängningar. ADHD och DAMP är inte alltid den enda diagnosen.
|
| Inlägg #22: Postat: 2011-01-06 00:00:00 | |
|
Karin Holmberg |
Såhär skrev ts: "Diagnoserna är oräkneliga: LD, ADHD, trotssyndrom, bipolära diagnoser, Aspergers och autistiska störningar med många varianter. Barn blir offer för psykologiska test som påstås identifiera frontallobens dysfunktioner som kännetecknas av ouppmärksamhet eller bristfälliga exekutiva funktioner. Liksom diagnoser har drogerna som ges till barn lavinartat engagerat varje klass av psykiatrisk medicinering, inklusive stimulantia, antidepressiva, lugnande, stabilisatorer till humör och antipsykotiska medel. Myndigheter i västvärlden har gett sitt officiella godkännande för att ge barn antipsykotiska medel såsom Risperdal, Zyprexa, Geodon och Serozuel. " Detta kan man tolka som att även antipsykostiska medel ges för även diagnoser som ADHD iallafall? Eller har jag tolkat det fel? |
| Inlägg #23: Postat: 2011-01-06 02:28:00 | |
|
Bizon |
#22 Nej jag tolkar det skrivna som du gör. Men ADHD som fenomen ser lite olika ut från individ till individ precis som de behandlande läkarna vilket gör att dessa söker sej fram på lite olika sätt till de preparat som bäst skulle kunna hjälpa den specifike patienten - vilket i sin tur gör att inte bara dessa nämnda läkemedel används - särskilt om patienten har andra psykiska störningar i kombination. Försöken med centralstimulerande medel på just ADHD föll bra ut och har på senare tid blivit allt vanligare, men inte heller det passar alla med den diagnosen. Då det gäller beteendeproblem hos människa anser jag att man ska vara väldigt försiktig med standardlösningar av kemisk art, men inte heller förkasta den möjligheten där sådant kan hjälpa. Den helhetssyn på människan jag talade om förut inbegriper alla aspekter av individens liv - kosthållning och val av födoämnen, familjens påverkan/förväntan/skuldbeläggning och övriga reaktioner på individen/patientens sjukdom - samma sak med skolan och övriga kamrater - ADHD diagnosen ökar vilket troligen inte bara beror på att fenomenen fått ett namn och en mer spridd kännedom bland behandlande läkare - det har tillkommit en hel del andra faktorer i människans liv som kan bidra till fenomenenen - möjligen även till att ärftliga så kallade defekter i det nu rådande samhällsklimatet på ett tidigare okänt sätt får en mer märkbar dysfunktionalitet och/eller provoceras fram mer frekvent nu än tidigare.
|
| Inlägg #24: Postat: 2011-01-06 10:32:00 | |
|
Inger Olsson |
#22 Karin: Jo, det finns många frågor och få ordentliga svar... Såg en hearing om ADHD i teve förra året med Adaktusson som programledare. Programmet var så flummigt och några experter, män ska tilläggas, verkade ytterst besvärade... T ex finns inte ens ett blodprov för att konstatera t ex dopaminbrist hos barn och ungdomar. På en psykiatrimott. granskas inte dens leverne i övrig! Blodtrycket tas knappast ens... /// T ex ökade diabetes hos barn, nyfödda vägde plötsligt runt 5 kilo, vilket man kunde få bekräftat gn att studera tidningars familjesidor på 80-talet redan. Mödrarna åt lightprodukter, vilka innehöll höga halter av även konstgjort socker... Även människans födselvikt är en fråga om optimal överlevnad. Jag vet barnläkare som kände till detta redan i tidigt 90-tal, men slog i n t e larm! /// En annan välkänd diagnos är "Borderline", som ges allt mer till unga under 25 år! De som knappt är färdiga till att... Vi har alltså fått fullt med v ä r d e r i n g s -diagnoser, som i sin tur gör att den offentliga handeln med barn har alarmerat ökat och verkar gå med förtjänst i vissa fall... Det ger ju även "sysselsättning" för de vuxna, som en del av arbetsmarknadspolitiken.. /// Nej, fram för en barnsyn! Att misshandla våra minsta på alla möjliga sätt blir oerhört kostsamt i längden...
|
| Inlägg #25: Postat: 2011-01-06 10:53:00 | |
|
Inger Olsson |
Karin: Man har tagit bort "DAMP" och ersatt det med syndromet "ADHD"... Det blev i a f inte mer vetenskapligt grundat för det... /// Har stött på komplett dysfunktionella mödrar som så enkelt skyller på det "gentiska arvet" från fadern förstås ! när det gäller sina s k diagnosisterade "ADHD"-söner, som givetvis ska stå vid sidan om och höra på anklagelserna! Värt att tillägga är fadern INTE med i bilden ens vid fostran, utan är de s k "frånvarande" fädrarna i de fall jag åberopar. Hur många gånger dessa s k mödrar än anmäls till Socialen spelar alltså ingen roll. Socialen verkar inte fatta vad det handlar om, utan tror även på det där "genetiska arvet"... Till slut vände jag mig till kommunjuristen och anmälde socialchefen i 1 fall.
|
| Inlägg #26: Postat: 2011-01-06 11:35:00 | |
|
Bizon |
Inger #25 Citat//Socialen verkar inte fatta vad det handlar om, utan tror även på det där "genetiska arvet"... Till slut vände jag mig till kommunjuristen och anmälde socialchefen i 1 fall.//sc. Det är visst lite krute i dej emellanåt - en eloge:- - Både jag och min vuxna dotter som också engagerar sej i utsatta människor har liknande erfarenheter av socialkontorens personals inkompetens och i vissa fall även elakartad hänsynslöshet som att spela ut familjemedlemmar mot varandra osv.
|
| Inlägg #27: Postat: 2011-01-06 13:07:00 | |
|
Inger Olsson |
#26 Tja, speciellt rädd är jag inte, ty jag har sett för mycket. Önskar ibland att jag saknade både öron och ögon... /// När det gäller övergrepp på barn bevivlar jag att det i grunden ÄR en könsfråga, utan snarare en individfråga. Men sociala "könsmönster" kan däremot påverka. T ex om man "gifter" sig med sitt barn ist för sin maka/make kontra styvpappa/styvmamma. Något som alltså fortfarande inte diskuteras öppet. /// Apropå diagnosen schizofreni, som du tog upp i tråden ovan, tycker jag det är en lättnad för många föräldrar att man nu, på ett vetenskapligt plan, kan avfärda 70-talets "sociala dom", som orsak! Man i s ä r s k i l j d e föräldrar och barn då man hävdade att föräldrarna speciellt mamman var orsaken till att sjukdomen bröt ut. Riktigt sjuk dom alltså! Givevis kan dysfunktionella föräldrar påverka sjukdomens utveckling, men föräldrarnas fostran är inte den direkta orsaken./// Har träffat många föräldrar inom IFS, har besökt ställen, framför allt i Göteborg, där dessa startat ett engagemang för vägen tillbaka för sina ungar, vilket jag har haft mycket stor respekt för.
|
| Inlägg #28: Postat: 2011-01-06 14:53:00 | |
|
Bizon |
#27 Jo - det finns inte bara en orsak till om det ska gå bra eller dåligt. Du kommer förmodligen ihåg Stefan Jarls "Modstrilogi" uppföljningen med modsens barn - där det sociala arvet ifrågasattes, att det skulle vara helt betydelselöst är det nog ingen som tror liksom att man vet att det går att bryta. Värre är det med funktionsdefekter av genetisk/biologisk karaktär, där finns det inte så mycket annat än kemi att hoppas på för närvarande. Dock är risken för sammanblandning överhängande då sospersonal som du så träffande uttryckte det "inte verkar fatta vad det handlar om". Ibland undrar jag om dom ändå begriper det, men låter sej styras av sparkrav och utstakad budget.
|
| Inlägg #29: Postat: 2011-01-08 00:12:00 | |
|
Sunny fri |
Det handlar nog oxå om att föräldrar o lärare har för lite ork o för lite tid med ett "besvärligt" barn.Klasserna är stora o föräldrarna kämpar på med försörjningen.Sedan är det lätt att skuldbelägga sig själv som förälder om man har ett lite avvikande barn.Vad har jag gjort för fel?
|
| Inlägg #30: Postat: 2011-04-07 02:43:00 | |
|
Lena Olsson |
Kärlek och harmoni botar mycket. Stress och vacineringar, fluor,aspartam m,m vet man ju skadar hjärnan. Det finns inte ett tuggummi idag utan aspartam.Jag har letat i flera or.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.