Valt inlägg:
#26 Tja, speciellt rädd är jag inte, ty jag har sett för mycket. Önskar ibland att jag saknade både öron och ögon... /// När det gäller övergrepp på barn bevivlar jag att det i grunden ÄR en könsfråga, utan snarare en individfråga. Men sociala "könsmönster" kan däremot påverka. T ex om man "gifter" sig med sitt barn ist för sin maka/make kontra styvpappa/styvmamma. Något som alltså fortfarande inte diskuteras öppet. /// Apropå diagnosen schizofreni, som du tog upp i tråden ovan, tycker jag det är en lättnad för många föräldrar att man nu, på ett vetenskapligt plan, kan avfärda 70-talets "sociala dom", som orsak! Man i s ä r s k i l j d e föräldrar och barn då man hävdade att föräldrarna speciellt mamman var orsaken till att sjukdomen bröt ut. Riktigt sjuk dom alltså! Givevis kan dysfunktionella föräldrar påverka sjukdomens utveckling, men föräldrarnas fostran är inte den direkta orsaken./// Har träffat många föräldrar inom IFS, har besökt ställen, framför allt i Göteborg, där dessa startat ett engagemang för vägen tillbaka för sina ungar, vilket jag har haft mycket stor respekt för.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?