Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#22 Nej jag tolkar det skrivna som du gör. Men ADHD som fenomen ser lite olika ut från individ till individ precis som de behandlande läkarna vilket gör att dessa söker sej fram på lite olika sätt till de preparat som bäst skulle kunna hjälpa den specifike patienten - vilket i sin tur gör att inte bara dessa nämnda läkemedel används - särskilt om patienten har andra psykiska störningar i kombination. Försöken med centralstimulerande medel på just ADHD föll bra ut och har på senare tid blivit allt vanligare, men inte heller det passar alla med den diagnosen. Då det gäller beteendeproblem hos människa anser jag att man ska vara väldigt försiktig med standardlösningar av kemisk art, men inte heller förkasta den möjligheten där sådant kan hjälpa. Den helhetssyn på människan jag talade om förut inbegriper alla aspekter av individens liv - kosthållning och val av födoämnen, familjens påverkan/förväntan/skuldbeläggning och övriga reaktioner på individen/patientens sjukdom - samma sak med skolan och övriga kamrater - ADHD diagnosen ökar vilket troligen inte bara beror på att fenomenen fått ett namn och en mer spridd kännedom bland behandlande läkare - det har tillkommit en hel del andra faktorer i människans liv som kan bidra till fenomenenen - möjligen även till att ärftliga så kallade defekter i det nu rådande samhällsklimatet på ett tidigare okänt sätt får en mer märkbar dysfunktionalitet och/eller provoceras fram mer frekvent nu än tidigare.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?