Vägen till frid i fjällen är lång

Den här tråden diskuterar artikeln Vägen till frid i fjällen är lång.
Inlägg #1: Postat: 2011-01-03 13:03:00
bombycilla
Mats, kärnan idag till konflikten som kokar i Tärnafjällen, ligger i övergången från lappbyar till samebyar! Hög tid, ja nödvändigt, att staten tar till medel att lösa Gordons knut, att öppna samebyarna!!
Inlägg #2: Postat: 2011-01-03 18:48:00
mats hägglöf
Inom 5 timmar efter att denna artikel publicerades har jag fått tre mail, ur vilka jag citerar följande:

Stefan: Jag bor i skogssamernas område. Det har länge varit konflikter i dessa breddgrader, och här finns inte mycket som knyter samerna samman, tvärtom.Vinterbetet är det som skapar mest osämja, vilket gör att de i stort ogillar allt mot varandra. Det är ett rätt konstigt beteende när de tillhör en minoritet, som skulle och borde stå enade.

Kent: Har vi inte kunnat reda ut problemen med denna lilla grupp invandrare, hur skall det då bli med dagens hjorder? De riktiga problemen har inte börjat än, befarar jag.
Olle: Min kommentar är den att det inte var någon egentlig tvångsförflyttning. Jag anser att dessa samer kunde sälja sina renar och leva som andra svenskar. Var det en tvångsförflyttning när 500 000 norrlänningar flyttade söderut på 60-talet och i många fall fick skola om sig? Frånsett det en mycket bra artikel!!

-----------------------------------------------------------------
Nämnda artiklar kan rekvirerars från mig

O
Inlägg #3: Postat: 2011-01-04 16:31:00
Leif-Arne
Texten är relevant och intressant. Frågan rymmer många bottnar, inte minst språkfrågan som konkretiseras i de västerbottniska kommuner som blivit förvaltningsområden för samiska, förutom Sydsamiska och Umesamiska så även då i, åtminstonmde Storumans kommun, även Nordsamiska.
Inlägg #4: Postat: 2011-01-05 09:48:00
bombycillla
Detta är Sveriges Palestina-fråga, som inte en enda riksdagsledamot vill/vågar ta tag i. Skamligt!
Inlägg #5: Postat: 2011-01-05 12:15:00
Aguirre
Gör som med Israel...ge samerna en egen stat däruppe...med kärnvapen och allt
Inlägg #6: Postat: 2011-01-05 12:17:00
Leif-Arne
#4 Nåja lite sinne för propotioner får man väl ändå ha. Även om konflikten mellan samer inom och utom samebyn understom kan vara hård så förs den verbalt, tror faktiskt inte det finns ett ord för krig på samiska.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-05 12:33:00
Dag Nilsson
#5 - Aguirre, varför inte skicka samerna till Israel - etnisk ren-hållning!
Inlägg #8: Postat: 2011-01-05 13:36:00
Aguirre
:- Det vore väl elakt mot både renar och samer...I Israel kocherslaktar man bara det man skall äta, allt annat fosforbombar man och lönnmördar..de skulle få sina kåtor överkörda av tanks. Nä..men allvar..ge samerna tillbaks sitt land..de skulle inte sköta det sämre än Svenska staten.Vore fint med ett Sapmi som sträckte sig från norra ryssland, genom finland och sverige till tromsö..England lämnade ju Indien...
Inlägg #9: Postat: 2011-01-05 20:05:00
Aguirre
Finns det nåt ord för brännvin på samiska ? :-
Inlägg #10: Postat: 2011-01-05 20:50:00
Leif-Arne
#9 "garre tjaetsie" på sydamiska. Faktiskt blir man beklämd över vissa fördommar, främst de sopm exponeras i inlägg #7
Inlägg #11: Postat: 2011-01-05 21:31:00
Aguirre
Wow...det måste väl ha uppfunnits när birkarlarna kom med brännvinet då ?
Bra att de inte har nåt ord för krig ....fast de rackarna hade ju planer på att spränga broar och dammar under Altasaken. #7 skojar ..kanske lite på gränsen i dessa dagar, men han menar väl tror jag. Mina fördomar om samer och brännvin däremot grundar sig på att jag öppnade dörren till ett renskötarviste och blev begravd under en lavin av tomflaskor...hur orkar man ta upp så mycket brännvin på fjället ?..Det var bara 2 mil från Ö.Soppero..men ändå.Hur som helst..jag är fortfarande för ett fritt sameland...och helikopterförbud i fjällenmen jag skall kunna jaga ripa och fiska obehindrat... :-
Inlägg #12: Postat: 2011-01-06 05:37:00
mats hägglöf
Även biskoparna i norra Sverige har engagerat sig i Sveriges Palestinafråga: rennäringen. det är biskoparna Tony Guldbrandzèn, Härnösand stift, Hans Stiglund, Luleå stift och Claes Bertil Ytterberg, Västerås stift.

I ett öppet brev med rubriken Försoning om renbetet skriver de bland annat: " Många människor i norra delen av vårt land är drabbade av konflikterna kring rätten till renbete. Nu befinner sig denna konflikt i ett akut skede. Den utspelar sig bland annat i de trakter där renarna har sitt vinterbete och inför domstolarna. Vi - som är biskopar i de stift i svenska kyrkan som berörs direkt - vänder oss till regeringen och begär åtgärder. Vårt engagemang handlar om de människor vi möter och som på grund av dessa processer både personligt och ekonomiskt hamnat i en mycket påfrestande situation.
Staten bär i egenskap av lagstiftare ansvaret för många av de oklarheter som funnits genom åren.Destruktiva känslor och krafter lockas fram".
Laddar...