Inlägg #1: Postat: 2010-12-26 07:06:00 | |
Aguirre |
Nä...titta dig om i världen....det händer saker...inte som 68...men gott hopp om ungdomen :-
|
Inlägg #2: Postat: 2010-12-27 11:55:00 | |
Torbjorn Sassersson |
Jag håller med dig Jan Wiberg. Jag känner folk som var med i 70-talsrörelsen och de ser inte alls denna fantastiska rörelse återuppstå i nya generationer. Nu verkar de flesta ungdomar fokusera på sina iPods, mobiltelefoner och status. När jag höll föredrag på gymnasiet för några år sedan blev jag smått chockad av attityden hos eleverna. De trodde inte på någonting. De trodde allt i samhället var fake. Istället för att vilja ändra eller förbättra något i samhället ansåg de att det var meningslöst. Yngre generationer har tappat hoppet och istället kompenserar de sig själva genom att bli självfixerade. De vill i alla fall ha maximalt kul så länge de lever. Jag-och-mitt. Perfekta konsumtionsvarelser har modellerats fram.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-12-27 21:42:00 | |
Aguirre |
Nej Sassersson...det är förvisso ingen ledarstyrd enhetlig "vänstervåg" som 68...hujedamig...det är mycket mer anarkistiskt och spritt på massa ställen..allt från ekologism,konumtionskritik,och kritik av bristen på lycka i moderniteten..från att mest ha yttrat sig på nätet växer konformitetskritiken även "på gatan nu"..mest ute i Europa...dagens generation är på väg ut ur självdestruktivitet och snäv egoism..det kommer säkert både du och jag att få se Sasserson...Hade du en dålig dag ? Du brukar ju inte vara så svartsynt ? MvH Aguirre
|
Inlägg #4: Postat: 2010-12-27 22:49:00 | |
ThomasWihlborg |
Ja, just så,
ni i det ni nu kallar "70-talsrörelsen" hade helt fel redan då! |
Inlägg #5: Postat: 2010-12-28 04:25:00 | |
Stor-Nasse |
Folk skall jobba och inte protestera. Men Fredrik Reifeldt och Anders Borg får ordning på fler och fler. Heder åt dessa män.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-12-28 14:56:00 | |
Leif E Ström |
Tack Jan, det verkar som om du inte fått några julklappar i år. Eller har du haft en alternativ jul med couscous i stället för risgrynsgröt?
I så fall förstår jag varför du kände dig manad. Jag skall försöka muntra upp dig. 70-talsrörelsen som startade med 1968:s glada gäng som frontfigurer, startade sitt korståg med 3 av väljarnas röster. Med med poeternas texter och trubadurernas skönsång vandrade korståget in hashish-dimmornas för att dölja siffrorna. Ge inte upp, det finns vissa idiologiska rester kvar. Be att få bli jultomte nästa år. Om du då får distrikten Nockeby, Stocksund och Danderyd så kan du passa på att efterforska då de bjuder på ett glas glögg. Nu skall jag gå ut med barnbarnet och samtidigt övertyga henne om attt jorden inte går under bara för att det finns så mycket snö. Hon har nämt att fröken på dagis är orolig för kommande översvämningar frampå vårkanten. Gott Nytt År! |
Inlägg #7: Postat: 2010-12-29 15:37:00 | |
Thomas L. Aabo |
Har både artikelförfattaren och kommenterarna glömt bort Göteborgskravallerna?! Kort är mans minne.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-12-29 15:39:00 | |
Thomas L. Aabo |
Även våldsvänsterns protester mot Israel i Sveriges hemmamatch i Davis Cup tennis för några år sedan.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-12-29 20:48:00 | |
Aguirre |
finns det en våldsvänster ? hur blir man medlem...? fast vänster är jag ju inte så värst...men man kanske får va med och slåss ändå ?
|
Inlägg #10: Postat: 2010-12-29 22:22:00 | |
Lasse i Gatan |
#9/ Kanske lite lagom vänster, med andra ord sosse. Du är säkert medlem i det rasbiologiska arbetarpartiet.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-12-29 23:15:00 | |
Aguirre |
Nä vi är inte partivänner Lasse...vad det nu har med saken att göra..partier är för otrygga själar...kanske är jag anarkist ? sug på den Lasse :-
|
Inlägg #12: Postat: 2010-12-31 01:04:00 | |
Micke A |
Ingen politiker har sedan tidigt 1990 tal presenterat någon framtidsvision om hur vi ska utforma de kommande 50 åren.
På 50-talet var alla forskare och politiker säkra på att 00-talet skulle innebära frihet från att arbeta eftersom maskinerna skulle ta över och datorer skulle sköta mycket annat som underlättar för oss. Eftersom kapitalisterna kom underfund med att göra alla innevånare på denna planet till konsumenter så kunde inte politikerna genomföra det samhälle som de pratade om. Vi har idag tekniken att skapa ett samhälle där vi kan ta bort mycket skitjobb men eftersom färre jobbar, eller är på jakt efter ett jobb så är människor konsumenter under tiden. Konsumtion har ersatt framtidsvisioner, på 70-talet var forskare övertygade om att jorden skulle ha gått under redan år 2000 på grund av antingen kärnvapen krig eller massiv miljöförstöring. Detta hände inte, det viktigaste är att Reinfeldh och Borg slutar med sitt jobbmässande eftersom detta jobberi endast är till för att folk ska få mer pengar att köpa saker de inte har använding för, det de köper uppfyller inte de basbehov vi har, vi är fortfarande mentalt sett grottmänniskor och vi behöver endast, mat, värme och gemenskap för att överleva som art, det är basbehoven. Om vi kan skapa ett samhälle som uppfyller dessa basbehov behövs en helt ny politikerstam som har framtidsvisioner, vi behöver inga nationer utan alla delar samma planet, lär av indianerna, vare sig mark, hav eller något annat går att äga, det är endast till för att brukas och det är av alla, inte någon elit. Kan vi frigöra oss från nationella känslor och utnyttja tekniken att skapa det utopia som forskarna pratade om 1950 så behövs inte kapitalismen på det sätt den används till idag. Ungdomar idag märker att vuxenvärlden saknar visioner, det beror på att vi redan är i den framtid alla längtade till 1950 och framåt, det är upp till oss att göra något av dem framtid vi har kvar, genom internet kan vi alla frigöra oss från konsumtionen som religion, sluta köp en massa och i stället lev i nuet. |
Inlägg #13: Postat: 2010-12-31 03:02:00 | |
Aguirre |
"lär av indianerna, vare sig mark, hav eller något annat går att äga, det är endast till för att brukas och det är av alla, inte någon elit. Kan vi frigöra oss från nationella känslor och utnyttja tekniken att skapa det utopia som forskarna pratade om 1950 så behövs inte kapitalismen på det sätt den används till idag".... fan det är ju en VISION....och jag ser ungdomar överallt med liknande visioner...resignation...nä inte vad jag ser...tvärtom Micke A tycker jag är ett gott exempel...för du är väl inte en trött 50:are ? jag är i.o.f.s. 50, men inte fan har jag resignerat...
|
Inlägg #14: Postat: 2010-12-31 06:11:00 | |
Bizon |
Aguirre #13 Precis, Micke är visionär - jag kanske inte har riktigt lika höga tankar om indianerna som han då då deras överlevnadspotential inte visat sej särskilt framträdande, dessutom förekom bland deras stammar ett väl så dikternde revirtänkande, samt en hierarki som det gällde att stega sej upp i så vitt inte den lille gräsrotsindianen resignerat snällt satt kvar på sin plats med fjädern i hand. Beträffande rollen som hejdlöst vilda konsumenter var dom däremot föredömliga - vi har väl många skrattat åt deras begivenhet på glaspärlor och eldvatten som dom utan vidare kunde ge upp vad som helst för att få, med senare känt resultat - kanske är det inte dags att resignera än, varken för europeen i gemen eller dess avläggare på andra sidan Atlanten,,, men Kineserna som redan i dag äger stora delar av det amerikanska territoriet med inventarier och effektivt börjat knapra in på det europeiska med sverige på aptitlig första plats kommer väl snart av rent nostalgiska skäl inrätta små reservat för den ut ett framtida perspektiv utrotningshotade västerlänningen. Och vad fick vi för det nederlaget, en massa billigt skräp att pillra på - först bakvända skiftnycklar och oanvändbara plastmuppar, giftiga legoplagiat, dockor och teddybjörnar - men sedan kom den allt mer avancerade elektroniken som små effektiva kineser knåpade ihop både snabbare och bättre än till och med japanerna och västerlänningen sjönk som drogad ner i digital koma med glansiga ögon speglande displayer fullmatade med information vilken räcker och blir över för att få generationer av dessa primitivt dödliga ättlingar av den tidigare så framgångsrika indoeuropeiska arten att sluta reproducera sej och dö ut. Möjligen kan man säga att det inte är en totalt apatisk resignation som tar kål på oss som de slutligen alkoholiserade indianerna som på sista versen inte dög till så mycket mer än att visa upp på cirkus, men drog som drog och alla imperier går mot sin undergång och rent imperiepalliativt kan väl åtminstonne tron på ett internet som lösningen på all världens problem vara så god som något...
|
Inlägg #15: Postat: 2010-12-31 12:49:00 | |
Aguirre |
Du kan inte döma människor efter överlevnadspotential Bizon...isåfall är ju den som har flest vapen mest överlevnadsduglig. Man får nog skilja på dödspotential och livspotential. Hugh. jag har talat :-
|
Inlägg #16: Postat: 2010-12-31 20:03:00 | |
avicenna |
För ett tag sen kom jag över en bok med titeln "Du sköna nya värld" skriven av under Aldous huxley 30-taleten framtidsskildring.I avlägsen framtid har människan utvecklats till en mekanisk maskin som har befriats från alla känslomässiga bindningar och kan därför ohämmat ägna sig åt konsumtion och tillfälliga sexuella kontakter.Tillvaron är inriktad på lyckomaximering och är ett sinnenas paradis och skulle något gå fel så finns det alltid lyckodrogen soma.I "Du sköna nya värld " finns inga gamla,sjuka och olyckliga människor för såna är en samhällsbörda som man gör sig kvitt och varje individ har sin givna plats i den sociala hierarkin och älskar sin träldom genom den ekonomiska trygghet som den fått av statsapparaten.Det finns inga familjer eftersom människorna föds upp på fabriker likt boskap och därefter tränas upp inför sin uppgift i kugghjulet.På 30-talet var bokens mardrömsscenarier otänkbara men idag har flera av de blivit verklighet.
|
Inlägg #17: Postat: 2010-12-31 20:04:00 | |
avicenna |
Mina paralleler till dagens samhälle:
1.Kärnfamiljen håller på och upplösasskilsmässor och dessutom föds alltfler barn på spermakliniker,kvinnan behöver ingen partner för att bilda familj därav individ samhälle.Dessutom har vi utbredd homosexualitet som försvagar familjen yttligare. 2.I dag har man skapat en ekonomisk trygghet för allasocialbidrag vilket gör att individen blir beroende av staten som i sin tur förslavar honom. 3.Genom tv manipuleras människorna att tänka och tycka på ett visst medvetet eller omedvetet.Det kryllar av reklam vart än man vänder sig .så fort man kommer utanför sin hemdörr till ex busstationen börjar det och slutar vid ditt hem där tv:n tar över. 4.Samhället fokuserar mycket på yta och njutning vilket har resulterat i översexualisering ,där mekanisk sex är vädigt förekommande ex one night stand eller kk.Allt kretsar runt lycka och ska hittas på alla möjliga settskönhetsoperationer,kändiskap.pengar 5.Ofta hör man hur mycket saker och ting kostar samhället dvs staten.De gamla och sjuka som ligger på sjukhemmen är en börda och borde kanske erbjudas dödshjälp för sin egen skull. 6.Samhällets produktion ska effektiviseras genom tillsättning av behöriga personer plugga till en plats i den sociala hierarkin.Människorna har blivit labbråttor där professorerna injicerar kemikalier i råttorna så att de jobbar hårdare dvs tills de stupar och en ny labbråtta är inne. 7.Mår man ingen bra beror det antagligen på stress och psykisk obalans och dörför blir rekommendationen:lyckopiller på apoteket. 8.Är man trött efter jobbet kan man supa eller droga sig när man är ledig så att kommer tillbaka som en ny fräsch människa som kan jobba ännu mer. |
Inlägg #18: Postat: 2010-12-31 20:31:00 | |
Aguirre |
Hjälp...jag blir tårögd avicenna...detta är ju yttersta tidens tecken..folk är egoister och bryr sig bara om futiliteter...kärnfamiljen rämnar för HBT-trycket och staten gör folk beroende.... av piller eller konsumtion..översexualisering tar ändå priset...dödshjälp är under övervägande...Fi Dong !
Vad skall man säga om den drapan....själv mår jag bra och många andra oxå..se bara här på Sourze !...Vi löser nog detta...Det är ju bara 8 problem som du noterat. för ett 2011 i förvandlingens tecke |
Inlägg #19: Postat: 2011-01-01 14:15:00 | |
Bizon |
Skulle tro att det som fungerat tillfredsställande består - däremot för det som inte fungerat kommer människan att söka förändring. Kärnfamiljen är ett exempel. Sexualiteten ett annat - den har förvisso fungerat i rent reproduktivt syfte - i det faller kanske alldeles för bra. Människovärdets inflation ökar i takt med befolkningsexplosionen. Vi behöver inte skydda oss mot rovdjur och vi behöver inte jaga vår mat - men vi behöver äventyrets stimulerande effekt för att känna att vi lever - där har sexualiteten sin nya uppgift och individen sitt nya värde - att vara goda älskare och älskarinnor ger status och samhällelig position - och som sagt, i fråga om vilket kön älskande har då dom älskar är det bara av betydelse då det gäller att sätta barn till världen - och som världen ser ut kan man lugnt påstå att heterosexualitetens nödvändighet får allt mindre betydelse, hetronormen är ur både kärleks- och njutnings-synpunkt mest en tanke och beteendebegränsning - vissa personliga preferenser finns och ska respekteras, men skulle den kulturella och politiska styrningen neutraliseras skulle ett helt annat spektrum av konstellationer omedelbart visa sej. --- Aguirre, du borne krigare - begreppet överlevnadspotential är inte en dom, men inte heller bara ett facit. Allt är förändring, och det som kan ske det kan ske ända till det skett då det övergår från en möjlighet till ett faktum. Little Big Teddy-Bear Stone-Eagle har talat.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.