Tack Mona!

Den här tråden diskuterar artikeln Tack Mona!.
Inlägg #1: Postat: 2010-11-15 17:21:00
Pia I
Ja, Mona är bra. Men hennes tid är ute. Förnyelse är bra.
Men Mona är en bra politiker, tycker jag.
Inlägg #2: Postat: 2010-11-15 18:54:00
ali
Mona eller ingen mona, de måste sluta vara grøna:

Länk: larouche.se
Inlägg #3: Postat: 2010-11-15 20:06:00
GunnarL
Och det är en gammal sanning: Aldrig är liket så bra och så beundransvärd som vid sin begravning!
Inlägg #4: Postat: 2010-11-15 23:09:00
Pia I

Det stämmer tråkigt nog! Man blir förvånad när man stöter på det fenomenet. Av den orsaken uteblev jag i dag från en fest. Jag ville komma ihåg personen som han var.
Men utan research kan jag inte uttala mig om Mona Sahlin bättre. Jag tror emellertid, att hon är hängiven politiken, men tyvärr fällde en sån sak som "Toblerone" henne. Det är inte alltid lätt att vara kvinna heller och politiker.
Jag tror vi är inne i ett politikerförakt i Sverige. Sen är inte svenskarna ett folk som höjer upp och avgudar någon. Tycker jag. Jo, kanske Evert Taube och grabbarna.
Inlägg #5: Postat: 2010-11-16 07:41:00
Per W
Det var inte "Toblerone" som fällde Mona 1995. Det var starka meningsmotståndare inom s som läckte om hennes kort-"missbruk".
Inlägg #6: Postat: 2010-11-17 13:44:00
jan brunnegård
Det som fällde var nog att hon till det yttre några ggr uppträdde i muslimsk klädnad - det såg som en undfallenhet - kanske underkastelse. Ibrahim Baylan och Nalin Pekul, hennes närmaste gav inte rätt image för den vanlige svenska arbetaren. Det blev för internationellt! Periodvis var hon också starkt bunden vid ett "flickgäng" som varit kompisar sedan 20 årsåldern. Det blev lite för mycket för framförallt äldre män. Så tror jag att det var. Vid det förra valet var det äldre arbetare pensionärer som var SAP:s trognaste väljare. De kände inte igen sig...
Inlägg #7: Postat: 2010-11-17 13:48:00
jan brunnegård
För undvikande av missförstånd så vill jag påstå att Mona S har varit bra på många sätt och hon gjorde en lysande valrörelse - efterhand. Hon är född till att vara politiker och det kommer hon att förbli. Vi kommer att se henne på olika uppdrag de närmaste åren. Kan nog jämföras med Gudrun S - som fortfarande dyker upp överallt i media.
Inlägg #8: Postat: 2010-11-17 15:19:00
LJohn
Bäste Angus, det var nog lite meeer än en Toblerone..
Mona "lånade" en ansenlig summa på ett statligt kontokort, pengar som återbetalades först efter påstötning!
För att citera en tung sosse i ärendet "...det finns mera..."
Inlägg #9: Postat: 2010-11-17 15:20:00
Jan Brunnegård
INTE EN ENDA ny politisk idé har framkommit sedan Mona tog sin röda väska och flög iväg någonstans. Horder av journalister försöker få kända och okända sossar att berätta vad du nu vill. Inga som helst svar ens från SSU-ordföranden. Hon talar ideligen om förnyelse men nämner inte med ett ord VILKEN SORTS förnyelse.
Inlägg #10: Postat: 2010-11-17 15:42:00
Per E
All denna beundran för Mona S - obegriplig för mig! En fantastisk valrörelse SISTA VECKAN sägs det. Resultatet av detta fantastiska blev socialdemokraternas sämsta valresultat på nära 100 år! Namnet "Toblerone-affären" är ett sätt att blanda bort korten. INGEN journalist talade om en Toblerone förrän Mona gjorde det själv. Vad det gällde var att Mona använde tjänstens kreditkort till privata utgifter, och sedan underlät att betala tillbaka. Vidare påstod hon att "det är häftigt att betala skatt", varefter hon själv INTE betalade sin skatt förrän kronofogden stod utanför dörren. Som jag ser det: Mona S är en politiker som säger och gör grodor ideligen. Jag är tacksam över att hon inte blir statsminister.
Inlägg #11: Postat: 2010-11-17 16:29:00
Dag Nilsson
Det sägs att Erlander t.o.m. märkte sina tjänstepennor så att statsverket skulle återfå dem efter hans död. Bagatell kan man tycka om man inte begriper innebörden. Det handlar inte om pengar men om integritet. Erlander visste att skilja på sig själv och sitt uppdrag. Det är oerhört viktigt att politiker kan detta. De Gaulle sade: Jag är Frankrike! Och för honom hade det nog inte heller känts fel om han köpt njutningsmedel på statens konto. Eller struntat i skatter och parkeringsböter. Allt skulle ju ändå ner i samma ficka. Eller hur? Jag tror att Sahlin var en farlig politiker och även jag är glad att hon inte blev statsminister. Tyvärr ser jag samma typ av gränslösa människor i den sittande regeringen. Och jag fruktar för framtiden. De verkar helt enkelt inte vara vuxna, mogna individer som helt och hållet flyttat hemifrån och skapat sig egna självständiga liv. Jag tror att både höger och vänster håller på med ett föräldrauppror mot en kvävande sossemorsa. Som tonårskalvar på grönbete vill man äntligen pröva på Pappas mycket mer häftiga liv. Detta kommer att gå åt helvete innan det är klart! Sanna mina ord.
Inlägg #12: Postat: 2010-11-17 22:24:00
Per E
Jag har läst genom artikeln och kommentarerna en gång till. Påfallande många verkar säkra på att hennes fall inte beror på henne själv, utan på att hon motarbetades av andra. Det tror inte jag. Hon föll pga sin egen oförmåga
att åstadkomma något.
Inlägg #13: Postat: 2010-11-18 00:30:00
Jan Brunnegård
MONA utförde något alldeles fantastiskt. Ett ytterst nära samarbete med kommunister och de gröna i avsikt att regera med dem. Ingen ledande SAPare har uttalat denna tanke före MonaS. Hon kanske gjorde FEL men fantastiskt var det!
Inlägg #14: Postat: 2010-11-18 00:36:00
Jan Brunnegård
Men lika fantastisk är Alliansen. Under många år ansåg centerpartister och folkpartister att Högern/moderaterna var huvudfienden. Man stod väl ut med socialdemokratin för deras sociala program. Men om moderaterna sades det att de skulle riva hela välfärdspropgrammet. Så sa man ända fram till Fälldins första regering som även innehöll moderater. Sedan kom Bildt och skrotade inte sociallandet. Så kom Fredrik R med NYA moderater och stal både namn o program av socialdemokraterna. I vart fall nästan.NOG är dessa exempel bra nära partirevolter???
Inlägg #15: Postat: 2010-11-21 14:20:00
Leif E Ström
#11, Dag du tar upp det viktigaste hos varje individ, integriteten.
För att man skall kunna uppnå respekt inom ett så ansvarsfullt yrke som politikerns, måste varje utövare minimera det motsägelsefulla. Alltså, färre motsägelser egna fel och konflikter desto högre grad av integritet. Författaren har hängt upp sig på den moraliska delen av integritet, då han tackar Mona Sahlin. Om Angus Lidell stora livserfarenhet i stället lärt honom att MS moraliska budskap varit den "egna organisationens integritet", och ingen annans. Detta, det universiella budskapet som bygger på ett humanistisk–etiskt system, med respekt för andra människors värde. Den är varje förbenade ledare inom socialdemokratin och andra partier, skyldiga att framföra för att överleva i en maktposition. Angus, för att en lovsång inte skall klinga falskt i mina öron måste man lyssna in hela aragemanget. Då dirigenten är en en person som framhäver sina främsta egenskaper som ”harmoniska och starka och med en inre trygghet och tillfredsställelse”, men är utan taktpinne, då blir det alltid otakt oavsett typ av ensembler.
Laddar...