Vila i frid, Ungdomshuset

Den här tråden diskuterar artikeln Vila i frid, Ungdomshuset.
Inlägg #1: Postat: 2010-11-05 10:23:00
Jan Olsson
Vår hemstad,Malmö var långt framme tidigt. - 1947 redan fanns ett UNGDOMENS HUS på,tror jag,Spångatan i Malmö - låg nära Fortsättningsskolan - ja den hette så - En dag i veckan - för min del,en måndag - Hushållslinjen - ack ja,ljuva 40-tal!!
Inlägg #2: Postat: 2010-11-05 11:05:00
Inger Olsson
#1 Det förefaller vara roligare att träffa unga när man ÄR ung än bli föremål för gubblem- och kärringslem ;-
Inlägg #3: Postat: 2010-11-05 12:15:00
Inger Olsson
Johan: berättartekniskt har du ett flyt. Kul med en levande story! Tycker mycket om att promenera i Köpenhamn, som är en speciell stad. Även stadsdelen Norrebro. Alltså ser jag din vandring framför mig... Ungdomshuset där är ett sorgligt kapitel. De unga brann för sin sak och fixade det mesta själva...
Inlägg #4: Postat: 2010-11-05 13:57:00
Thomas L. Aabo
Sedan när är det ok att ockupera hus mot fastighetsägarens vilja?! Endast drägg som håller på med sådant.
Jag var i Köpenhamn ett par dagar efter polisaktionen och då en av de där ville dela ut flygblad till mig sa jag mycket skarpt och tydligt att jag inte ville ha det.
Inlägg #5: Postat: 2010-11-05 14:46:00
Johan Perna
Kära Thomas! Vill bara poängtera att Ungdomshuset inte var ockuperat utan skänkt av Köpenhamns kommun till ungdomarna. Kommunen bröt sitt löfte till ungdomarna och sålde bygget till en sekt. Först då blev det en ockupation som snart ledde till en kostsam och våldsam avhysning.

mvh

Johan Perna
Inlägg #6: Postat: 2010-11-05 19:33:00
Inger Olsson
#5 Instämmer. Ungdomarna hade inte misskött sig och sin fritidsverksamhet. Tvärtom, vad jag vet. Det var ju en viktig mötesplats för dem och t ex renoverade de lokalerna själva. Vad jag vet hade de, från början, stort stöd. Varför ta bort något som fungerar och som sen ger mer onödiga kostnader? /// När det gäller Kristiana är jag mer tveksam till dens utveckling. Vi promenerade i det området för 2 år sen och talade med folk där. Men på Pusherstreet råder, menar jag, enbart kriminell verksamhet. Där finns storlangarna, som har sina lyxåk parkerade utanför, och vilka styr marknaden i princip helt öppet. På det följer förstås andra brott. Inkl. penningtvätt. Om man frågar de boende där, som t ex driver hantverksföretag och som har bott där länge, så vittnar de om att de vet mycket väl om den dekadens och tunga kriminella verksamhet som också finns där. Men de vågar inte ingripa - trots att Kristianaidén i grunden bygger på att de boende ska ha inflytande. Några hade tidigare försökt, men ingen vågade längre yppa något högt då de i s f mordhotades.... /// Kanske Thomas L Aabo vet mer om hur läget är nu och vad t ex de danska politikerna anser om Kristiana?
Inlägg #7: Postat: 2010-11-05 19:57:00
GunnarL
Jag instämmer med Inger Olsson i nr 3. Du har ett "flyt" i Ditt berättande! Jag har läst samtliga Dina artiklar här på Sourze och Du skriver bra.
Inlägg #8: Postat: 2010-11-06 12:46:00
Johan Perna
Tack så mycket Gunnar! Och jag instämmer vad gäller Kristiania Inger, men planerna för ett av de mesta unika platserna i norden är i längden att riva och bygga dyra bostäder eftersom området är så centralt och ekonmiskt angeläget. Handeln på pusherstreet pågår tyvärr fortfarande om än i betydligt mindre skala än tidigare.

Mvh Johan Perna
Inlägg #9: Postat: 2010-11-09 14:35:00
Pia I
Det är sorgligt, att man inte har ungdomsverksamheter där ungdomar kan träffas och uppleva tonåren under vuxen ledning. Det borde finnas i alla kulturer, för ungdomen är bara unga och glada en gång i livet och den perioden behöver genomgås, för att kunna fortsätta färden mot ett större ansvar i framtiden.
Ungdomsverksamheter, ungdomskafeer och andra ungdomsverksamheter borde finnas i alla städer och byar.
Jag är glad att jag bidrar med en samlingsplats för ungdomar.
Inlägg #10: Postat: 2010-11-09 15:30:00
Janne B
PIA Jag har i går i Alingsås-tidningen publiserat en artikel om att Sv kyrkan satsar hur mkt som helst på Begravningskapell. I Herrljunga för 30 miljoner kronor.Medan budgeten för Sv Kyrans ungdomsarbete är rena struntsumman.Det kan man kalla felsatsning inför framtiden...JAG väntar på reaktioner på min artikel i AT...
Inlägg #11: Postat: 2010-11-09 18:26:00
Pia I

Jättebra Janne! Ungdomen är vår framtid, men det verkar vara svårt att fatta. Många tycker att ungdomen är mest till besvär, men det är en feltolkning för de flesta ungdomar.
Inlägg #12: Postat: 2010-11-10 15:57:00
Thomas L. Aabo
Johan artikelförfattaren du verkar inte särskilt insatt i dansk politik.
Inlägg #13: Postat: 2010-11-10 20:32:00
Johan Perna
Hej Thomas l.!

Tack för en konstrukriv kommetar! Jag är väl insatt i Dansk politik och jag vet inte vad ditt påstående bygger på.
Kanske är det du som borde studera den danska politiken och vad som hände 2007?

Mvh

Johan Perna
Inlägg #14: Postat: 2010-11-11 15:47:00
Thomas L. Aabo
Johan, Jag läser Berlingske, Jyllandsposten, Ekstrabladet och BT till andra läsare - Danmarks fyra största tidningar varje vardag.
Mn kan i n t e påstå att jag inte är insatt.
Inlägg #15: Postat: 2010-11-11 16:26:00
Johan Perna
Kära Thomas L., måhända att du är insatt i dansk politik, det är jag med. Vi har nog bara olika uppfattningar om ämnet.

mvh

Johan Perna
Inlägg #16: Postat: 2010-11-11 16:47:00
Inger Olsson
Thomas: vilken/vilka av Johans åsikter är du kritisk till? Det framgår inte riktigt.
Laddar...