Moderat politik är ondskans politik

Den här tråden diskuterar artikeln Moderat politik är ondskans politik.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2010-11-10 16:11:00
Leif-Arne
#80 Vårt skattesystem är inte så tillkrånglat egentligen, i synnerhet inte om man jämför med de flesta andra länder. På sina inkomster betalar de allra flesta de med lägst inkomster endast kommunalskat, i.e. kommun , landsting och ev kyrkoskatt/begravningsavgift. Arbetsgivaren betalar in arbetsgivarevgifter, som senast jag själv betalade var 32,42. Till staten betalar vi genom vår konsumtion främst MOMS. Därtill finns ett antal punktskatter t.ex. energi, diverse stolleprov som elcertifikat mm. punktskatterna är lite speciella eftersom man där betalar ävenoftast MOMS för punktskatterna. Fastighetsskatt är nomera omdöpt till avgift etc. Alles zusammen är det inte så väldans svårt att schablonmässigt räkna ut det totala skattetrycket för en individ i en given livssituation. Det svenska skattesystemet är trots allt rätt redigt och transparent.
Inlägg #82: Postat: 2010-11-10 16:56:00
Dag Nilsson
#79 Janne, jag gillar Paulus och hans språk. Även berättelsen om hur han kom till omvändelse är oerhört stark. Han är lite av en idol för mig. --- Men om Paulus hade haft tillgång till nutida psykologi av Alice Miller, Melaine Klein och John Bowlbys anknytningsteori - för att nämna några - så hade han förstått. Jesus uttryckte det hela annorlunda. Han sa: Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra. Och så ser jag det också. I grunden vet vi inte vad vi håller på med. Vi vet inte varför vi finns. --- Jag håller med dig om att det som från början ser ut som en god gärning kan utvecklas till en katastrof. Och även det omvända kan inträffa. --- Jag tror att vi finns för att Livet vill oss. Inget löv väljer att sitta på en björk. Ändå finns det biljoner löv varje sommar. Inget löv väljer att falla. Ändå gör de det. Utan löv ingen björk. Utan björk inga löv. --- Vi finns därför att Jorden vill oss. Vi är ett med alla andra. Men det löv som bryr sig mer om sig själv än om hela trädet, kan omöjligen komma till insikt.
Inlägg #83: Postat: 2010-11-10 17:15:00
Janne B
JO DAG / Även jag är en Paulus-diggare. Min morfar var mycket bl.a lekmanna-predikant. Han kunde dramatisera Pauli omvändelse så folk skakade i bänkana. Själv hade han blivit frälst i ett landsvägsdike - så han hade den rätta bakgrunden./ Jag är diabetiker med imsyn så jag läser inte böcker eller långa stycken längre. Mitt minne har också påverkats så jag blir allt försiktigare med det jag skriver....men än är jag inte ngn mes!
Inlägg #84: Postat: 2010-11-10 17:23:00
Janne B
Leif Arne tackas för att du kom med väredefullt komplement till det som skrivits.Detta att skattetrycket varierar så fort man byter livssituation försvårar.I nödfall kan man gå till banken och få rätt exakt svar. // Alles zusammen - är ett tyskt uttryck som kära moder Margit svängde sig med då vi barn var små. Vi begrep inget men hon hade gått realen och två år på gymnasiet fram till 1930. När hon började bli senil började hon åter att köra med tyska - skolspråket. Engelska kunde hon inte alls. Jag lärde mig att skrika HALT VERBOTEN och liknade för det hörde jag på radion.
Inlägg #85: Postat: 2010-11-10 18:57:00
Leif-Arne
"Anna hast ins Wasser gefallen, was wird Anna denn ? Denn wird Anna nass." Och så finns det de som påstår att att tyska är tråkigt. Tyvärr så har tyskan hamnat i bakvatten idag, det är synd.
Inlägg #86: Postat: 2010-11-10 19:22:00
Janne B
EN förklaring till att den tyska propagandan gick "hem" på 1930 tALET VAR NOG ATT de lätt bildade svenskarna kunde tyska men ingalunda engelska. Jag vet folk som köpte tyska radioapparater av märket Telefunken för att höra tyska sändningar ordentligt. Man hade diverse öknamn på engelsmännhen som man inte begrep sig på. // Jaha jag begrep möjligen några tyska ord ovan. Men Wasser är väl vatten ;-
Inlägg #87: Postat: 2010-11-10 20:08:00
Leif-Arne
Jo, Wasser är vatten, nass är blöt. Den stackars Anna som trillar i vattnet blir därför an annanas
Inlägg #88: Postat: 2010-11-10 21:42:00
GunnarL
Jag vill tacka Janne B, Per W och Leif-Arne för deras kommmentarer i den här infekterade debatten. Tack skall Ni ha! Till Dag Nilsson kan jag säga att om man påstår att "alla rika är onda" eller att "alla moderater är onda" så är man ute och reser fullständigt! Om man vräker ur sig sådana generella omdömen så får man faktiskt räkna med en käftsmäll själv också! Och jag vidhåller fortfarande att det är fel att släppa dårarna lösa. Det har ju faktiskt lett till en del tragiska mord och jag förstår inte varför Dag Nilsson tog så illa upp. Jag har aldrig påstått att Dag Nilsson är en dåre - tog han åt sig så må det bero på honom själv.
Inlägg #89: Postat: 2010-11-10 21:50:00
GunnarL
85/ Tyska språket är faktiskt väldigt roligt om man har förmågan att tillägna sig den ganska krångliga - men väldigt regelbestämda - grammatiken. Det var förmodligen mitt bästa ämne på realskola och gymnasium, men det ledde ju aldrig till något manligt jobb där man kunde tjäna några rejäla pengar. Jag slutade följaktligen att läsa tyska efter två år på gymnasiet, men jag har fortfarande - efter 45 år - språket ganska levande hos mig. Jag får ofta beröm för mitt snack när jag är i Tyskland. "Typische Hamburgerdeutsch" uppenbarligen.
Inlägg #90: Postat: 2010-11-10 21:55:00
GunnarL
Beträffande Dag Nilssons ständiga återkommande till problemet med anonymitet kan jag förtälja att det enligt mitt SPAR-register finns 88 stycken i Sverige mantalsskrivna personer som heter Dag Nilsson. Nu är bara frågan vem den Dag Nilsson som skriver på Sourze är? Uppge vänligen personnummer och helst också skonummer, hattnummer och adress telefonnummer är hellsr inte helt fel!
Inlägg #91: Postat: 2010-11-10 22:01:00
GunnarL
90/ forts. För i annat fall är du som Per W skrev totalt anonym. Och för mig är du mycket mer anonym än CMO, Daniel78, Per W, peter_, m.fl.m.fl. Du är helt enkelt en feg anonym - eller vad det nu är du brukar vräka ur dig?
Inlägg #92: Postat: 2010-11-11 01:19:00
Sunny fri
15 Leif Arne:om det hela varit så enkelt.MAN HITTAR GODA O ONDA MÄNNISKOR PRECIS ÖVERALLT.
Inlägg #93: Postat: 2010-11-11 01:29:00
Sunny fri
JANNE: Jag delar din åsikt om Gunnar L.O många andra här :vi är ju inte anonyma med vad vi tänker o känner.Ett namn är bara några bokstäver.
Inlägg #94: Postat: 2010-11-11 01:32:00
Sunny fri
Leig Arne 48 Ja det är sällan man hör ett så viktigt budskap framföras i så underbart poetisk form o orden smälter på något sätt samman med Griegs musik.
Inlägg #95: Postat: 2010-11-11 01:35:00
Sunny fri
L-A 59 Men Lotti ändrar bara i texterna när han inte sjunger orginalen.O han är en fantastisk poet o den sångare av de nu levande jag helst hör på.
Inlägg #96: Postat: 2010-11-11 01:39:00
Sunny fri
Janne 86 Tyska var första språk på den tidens gymnasier o den svenska överklassen var mycket pro-tysk.
Inlägg #97: Postat: 2010-11-11 01:42:00
Sunny fri
Gunnar:jag lärde mig Tyska själv:först arbete i Tyskland o sedan 2 års kvällsstudier.Bara för skojs skull:som när jag lärde mig spanska.
Inlägg #98: Postat: 2010-11-11 01:54:00
Sunny fri
Summering av det vi kallar ondska.Av de 7 dödssynderna är Girighet den allra farligaste.Den drabbade kan aldrig bli nöjd,aldrig få nog o blir så småningom totalt okänslig för andras behov.Han blir med andra ord Ond.O när han blivit okänslig nog kan han göra vad som helst för att få mera o mera:det må vara girigheten efter makt,pengar,sex eller bara ett habegär efter allting. Den drabbade kan klättra långt upp på samhällsstegen om han inte är född där eftersom han slipper ta hänsyn till på vilket sätt det sker.Eftersom habegäret tagit over förnuftet o empatin är den drabbade kapabel att starta krig,mörda,förgifta miljön o jorden han ändå är beroende av men han är blind i sin girighet.Denna girighet blir till ondska.
Inlägg #99: Postat: 2010-11-11 03:52:00
Janne B
I GÅR KVÄLL sändes Uppdrag Granskning. Det handlade om en kommunal direktör som försnillat avsevärda summor. förfalskat räkningar, skrivit andras namn osv. MEN inför reportern sa han att det var han själv som blivit lurad o bedragen. SÅ snett kan en människa hamna. // På liknade sätt med svindelaffärerna i HEM O SKOLA. En blufforganisation rakt igenom vilket ledningen inte visste. Vad sjukt sjukt sjukt.
Inlägg #100: Postat: 2010-11-11 03:56:00
Janne B
Sunny - det var nog inte bara överklassen - för de var få på den tiden. Medelklassen sände sina barn till Realskolan där de fick lära sig tyska. Medelklassen semestrade i Tyskland - inte i England. Tusentals svenskar ska ha varit med på OS i Berlin som väl var 1936...
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...