Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#79 Janne, jag gillar Paulus och hans språk. Även berättelsen om hur han kom till omvändelse är oerhört stark. Han är lite av en idol för mig. --- Men om Paulus hade haft tillgång till nutida psykologi av Alice Miller, Melaine Klein och John Bowlbys anknytningsteori - för att nämna några - så hade han förstått. Jesus uttryckte det hela annorlunda. Han sa: Fader förlåt dem, ty de veta icke vad de göra. Och så ser jag det också. I grunden vet vi inte vad vi håller på med. Vi vet inte varför vi finns. --- Jag håller med dig om att det som från början ser ut som en god gärning kan utvecklas till en katastrof. Och även det omvända kan inträffa. --- Jag tror att vi finns för att Livet vill oss. Inget löv väljer att sitta på en björk. Ändå finns det biljoner löv varje sommar. Inget löv väljer att falla. Ändå gör de det. Utan löv ingen björk. Utan björk inga löv. --- Vi finns därför att Jorden vill oss. Vi är ett med alla andra. Men det löv som bryr sig mer om sig själv än om hela trädet, kan omöjligen komma till insikt.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?