|
Inlägg #61: Postat: 2010-11-10 10:19:00
|
|
Janne B |
56 GunnarLs riktiga namn känner vi ej men han har berättat så mycket om sig själv o sitt liv att jag inte ser honom som en anonym person - utan som en verkligt levande medmänniska.Han är en stor humanist , kanske rent av kristen humanist. Jag delar inte alltid hans åsikter men tar del av dem med glädje...
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2010-11-10 10:20:00
|
|
Leif-Arne |
#56 "Speglosan vanärar sin upphovsman." Kon fu tse Genom att tilldela de med annan politisk syn epitetet onda, genom att utnämna debattörer till facister så blir debatten bara fånig och hamnar på nivå "skinnskalle". GunnarL är förvisso vass i repliken men han är allt annat än en fascist.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2010-11-10 10:34:00
|
|
Dag Nilsson |
#60 Per W, så var det dags för nästa anonyma spö i knippan. Eftersom denna anonym tycks intressera sig för slutsatser, så är jag intresserad av den analys han kan tänkas göra av följande citat: ---
"...man låter dårarna gå omkring lössläppta i samhället! En del skriver t.o.m. artiklar på Internetsidor fast de egentligen skulle behöva psykisk vård!" #32 -------
"Huruvida den GODE mannen är kapabel att försörja sig själv eller om han genomgående lever på bidrag från de ONDA förtäljer inte historien!" #38 ---- Min slutsats är att citaten är riktade mot mig personligen. Om du Per W - eller något annat spö i knippan - kan ge alternativa tolkningar; låt mig veta. Jag kommer att be om ursäkt för mitt missförstånd om så sker.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2010-11-10 10:44:00
|
|
Dag Nilsson |
Många svenskar är löjligt rädda för att kalla saker vid deras rätta namn. Att ta ifrån de fattiga och ge till de rika - är ondska! Vad däremellan är kallas retorik, blå dunster, manipulation eller på ren svenska - skitprat. --- Det är faktum att en klass - kallad överklassen - i århundraden sett övriga människor som sina tjänare. Till denna tid är vi åter på väg. Överklassens makt vilar på ONDSKA. Bara en mes kan blunda för detta faktum! De onda är fullt medvetna och fullt kapabla att ljuga oss rätt upp i ansiktet.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2010-11-10 10:50:00
|
|
Leif-Arne |
Är ondska relativ eller absolut?
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2010-11-10 11:01:00
|
|
Per W |
Det finns inte "ondska" och "godhet". Det finns däremot "rättvisa" och "orättvisa". Och det kan ses ur olika perspektiv.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2010-11-10 11:02:00
|
|
Per W |
#64 Om du inte står ut med "anonymer" är det fritt för dig att lämna denna sajt.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2010-11-10 11:03:00
|
|
Per W |
#64 För mig är du mer anonym än t ex GunnarL eller peter_.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2010-11-10 11:07:00
|
|
Leif-Arne |
#66 Jomenvisst och på hur många sätt kan man inte definiera "rättvisa".
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2010-11-10 11:29:00
|
|
Janne B |
RÄTTVISA är allt sådant som jag gillar - eller är det möjligen tvärtom? "Se på dig själv med en annans blick" står det visst i en klok bok...
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2010-11-10 11:49:00
|
|
Leif-Arne |
#70 Egentligen bygger ett begrepp som solidaritet på ett gemensamt accepterande av en viss "orättvisa". Att solidaritet även för den som i ett viss moment är den som avstår del av producerade resurser, till en medmänniska som själv saknar förmågan att prodcera är ett framgångskoncept, blir en paradox. Vad det handlar om är i svensk politik gradskillnader, hur mycket av resurser skall transföreras mellan medborgarna. Ligger ondskan i en viss procentsats, andel av befolkningen som får 80 av inkomst vid sjukdom? Finns ondskan i en ambition att verka för att så många som möjligt får en möjlighet att bidra till samhällsbygget?
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2010-11-10 11:55:00
|
|
Leif-Arne |
Problemet med samhället idag ligger inte i att "arbetarna utnyttjas av arbetsgivarna". Problemet är i stället alltför många inte har någon möjlighet att få bli "utnyttjade av en arbetsgivare". Att ge politiska initiativ attributet "onda" beroende på om man gillar dem eller inte, blir bara tramsigt och ger inte ett dugg, eftersom det knappast innehåller ett uns av konstruktiv ansats. En debatt enbart baserad på pathos.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2010-11-10 12:29:00
|
|
Dag Nilsson |
Den ömtåade anonymen Per W säger i inlägg #66 att ondska inte finns. Så får man säga utan att någon ber en om att lämna sajten. --- Dags då att definiera ondska. Min definition av ondska är följande: Varje människa är född med ett unikt utvecklingsmönster nedlagt, som livets egen ritning, inom sig. Allt som hindrar barnet/människan att utvecklas enligt sin medfödda egenart är ondska. Att djävulen försetts med bockfot är en symbol för den kluvenhet som ondskan leder till hos alla människor. Att hela sig, att bli av med kluvenheten, är att åter bli den hela människa Livet vill vara ett med.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2010-11-10 13:21:00
|
|
Dag Nilsson |
I inlägg #63 ställer jag en fråga till Per W. --- Förstår du inte frågan? Kanske är det den omedvetna ondskans taktik att bara tiga när något blir för svårt eller går en emot. I så fall är du i gott sällskap. Översittarens taktik är att droppa allt som skulle kunna hota hans ställning. --- Angående anonymer så respekterar jag dem när de av någon anledning behöver skydd. Men när de - som bland andra du Per W - använder anonymitetens skydd för att ur mörkret slå under bältet, då kallar jag dig och andra för vad jag tycker att ni är: Fega anonymer!
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2010-11-10 13:54:00
|
|
Janne B |
DAG SKRIVER "den omedvetna ondskans taktik". För mig är ondska en medveten viljeakt, något som jag beslutat mig för. Jag kan välja att vara hygglig mot hela min omgivning eller jäklas med dem. Få av oss klarar väl av att vara genuint goda, för det är ett för suddigt begrepp. "Ingen är god utom Gud allena" står det i min gamla Bibel. Kan ligga något i det...Är den som till synes utför onda gärningar - ond. Jag menar att vi måste ha en mycket nyanserad syn på dessa frågor...med vissa historiska undantag. // I dag är man i Frankrike upprörd över att en rad afrikanska presidenter satt in stora delar av statskassan på sina privata conton i Paris - samt köpt slott o herresäten för resten...
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2010-11-10 15:08:00
|
|
Dag Nilsson |
#75 Janne, det ligger något tilltalande i tanken att ondska per definition är medveten. Dock kan man undra över en mängd svåra brott som begås utan att förövaren är medveten om att han skadar sitt offer. När det gäller t.ex. pedofili kan man t.o.m. höra dem som säger att de gör det för barnets skull, eftersom de älskar barn. --- Att man är okunnig om lagen hindrar inte att man döms efter den. Att förhålla sig omedveten om det som människor mest är medvetna om, ska inte kunna befria en från att man betraktas som ond vid lika gärning som andra ansetts onda för, anser jag. --- Eftersom jag anser att FRI vilja inte existerar, så kan det heller inte finnas någon som FRITT väljer att vara ond, men i den frågan står jag nästan helt ensam.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2010-11-10 15:13:00
|
|
peter_ |
Leif-Arne, något som "är av ondo" i sammanhanget är att dölja för människor hur saker och ting går till och vad som händer, inte minst med deras "solidariskt" inbetalade skattepengar. Jag anser att staten gör en hel del för att dölja hur mycket pengar var och en betalar in via skatt och arbetsgivaravgifter och hur de sedan används. Det är inte bra.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2010-11-10 15:28:00
|
|
Leif-Arne |
#77 Inte alls, de uppgifterna du refererar till är inte statshemligheter direkt. Är man det minsta intresserad så tar man med lätthet reda på de uppgifterna, är man inte intresserad spelar det ändå ingen roll.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2010-11-10 15:40:00
|
|
Janne B |
DAG Apostelsn Paulus skriver ungefär så här // Det goda som jag vill det gör jag inte - men det onda som jag inte vill - det gör jag // Denna paradox har nog människan funderat över i alla tider. Samt att det som från början ser ut som en god gärning - kan förvandlas till vad som helst på sikt.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2010-11-10 15:52:00
|
|
Janne B |
Peter. Ja vårt samlade skatte och avgiftssystem system är så komplicerat att det är mycket svpårt att avgöra hur mycket skatt vi betalar. Hur mycket skatt har jag betalt på min elräkning och teleräkning det senaste året t.ex ? Alla slags mat skattar även den fattigaste för....Enklaste "skatten" är min begravningsavgift till Sv Kyrkan. Det är visst en så lysande affär så att de nu i denna lilla ort byggt ett begravningskapell för 35 miljoner kronor.Jag menar att detta är nära svindleri. Framtidsbudgeten för barn o ungdomsarbete är under 100 000 kr.
|
| |