Längtan efter ordning ligger bakom konspirationsteorierna

Den här tråden diskuterar artikeln Längtan efter ordning ligger bakom konspirationsteorierna.
Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #21: Postat: 2010-10-18 20:06:00
Leif-Arne
#18 Precis, fast jag var inte med riktigt på din sista mening; vad säger mer om teorins anhängare än själva teorin?
Inlägg #22: Postat: 2010-10-18 20:07:00
CMO
#19 Hur ska man använda "verkliga data" istf modeller när man försöker rekonstruera WTC kollapsen? Det enda sättet att göra det vore att bygga upp ett antal fullskalereplikor av WTC tornen och förse dem med tusentals temperaturgivare, töjningsgivare och accelerometrar och sedan köra in flyplan i dem och hoppas att tillräckligt många givare överlever t o m en truthmupp borde förstå att det är orimligt. Alltså kan man alltid föra fram kritik mot en utredning mht till att den inte bygger på verkliga data. Att ställa upp orimliga beviströsklar för andra och ha obefintlig beviströskel för ens egna hypoteser är naturligtvis lika ohederligt som det är "standard operating procedure" för truthmuppar. Kan du ge exempel på när NIST haft tillgång till "verkliga data" men istället "hittat på"?
Inlägg #23: Postat: 2010-10-18 20:13:00
CMO
# 20 Utan att beröra om det du säger är sant eller inte så ställer du alltså upp krav på att man skulle handlat annorlunda för 9 år sedan, det går alltså inte att uppfylla dina krav och du klarade därför inte testet.
Inlägg #24: Postat: 2010-10-18 20:33:00
Dag Nilsson
#23 CMO skriver: "så ställer du alltså upp krav på att man skulle handlat annorlunda för 9 år sedan". Hur läser du CMO? Detta påstående finner inte det minsta stöd i mitt inlägg #20. Jag kräver inte alls att gjort skall göras ogjort. Vad jag efterlyser är förklaringar till utförda handlingar samt uppvisande av fotografier som jag tror finns. Vari ligger det omöjliga i dessa krav?
Inlägg #25: Postat: 2010-10-18 20:34:00
open minded
De flesta konspirationsteorier som existerar där ute i cyberrymden är rena sanningsteorier. Att alla teorier smutskastas med ordet konspirationsteori är för att tabubelägga dessa teorier.
Inlägg #26: Postat: 2010-10-18 20:40:00
Dag Nilsson
#21 Leif-Arne, det är ett skämt. Jag menar att om en teori som falsifierats på samtliga punkter fortfarande har anhängare, så måste det förutom på teorin även vara allvarliga fel på anhängarna.
Inlägg #27: Postat: 2010-10-18 20:42:00
Leif-Arne
#26 Ok jag är med, ibland koppar man bara inte.
Inlägg #28: Postat: 2010-10-18 20:44:00
Leif-Arne
Eller trycker på rätt tangenter.
Inlägg #29: Postat: 2010-10-18 20:51:00
mseder
#17 A.R. Fakta, historik biter inte på Leif-Arne. Hans uppsåt är som jag redan bevisat allt annat än att bidra med kloka reflektioner. Han drar in detta med judar för att han personligen är intrasslad i det. Det är ganska så vanligt i hans arketyps fall.
Inlägg #30: Postat: 2010-10-18 20:53:00
Leif Erlingsson
CMO 2010-10-18 20:07 #22: Jag avsåg förefintliga verkliga data, som ändå aktivt förnekades man låtsade att man inte visste om dem fast man ofta kunnat beläggas med att man måste ha vetat om dem, såldes fall av "aktivt förnekande". Man redogör stringent för ett flertal sådana fall i Länk: alhambra.se - Förf. är professor i filosofi och teologi, en mycket lämplig kombination för att analysera den aktiva förnekelse det här handlar om.
Inlägg #31: Postat: 2010-10-18 22:09:00
CMO
#24 Att visa bilder som du "tror" finns är naturligtvis omöjligt om de i själva verket inte finns. Varför räcker inte 50 till 100 ögonvittnen? Sorry att jag läste fel. FEMA tog över 150 stålprover från bygganderna WTC 1, 2, 5 och 7. vilka analyser saknar du?
Inlägg #32: Postat: 2010-10-18 22:11:00
CMO
#30 Kan du ge exempel på när NIST haft tillgång till "verkliga data" men istället "hittat på"?
Inlägg #33: Postat: 2010-10-18 22:32:00
Dag Nilsson
#31 CMO, jag anser att borde ha rört sig om tiotusentals prover och till dem hörande omfattande arkivering av material. Och en enda styrkt bild på ett flygplan övertygar mig mer än flera hundra vittnen. OBS att jag inte försöker få dig att hålla med mig, jag motiverar min misstro. --- Min egen konspirationsteori är självklart inte speciellt väl underbygd. Hur skulle den kunna vara det? Men för mig är den mycket troligare än den officiella, vilken jag håller för att vara politiskt styrd rätt igenom.
Inlägg #34: Postat: 2010-10-18 23:09:00
Leif Erlingsson
#32 CMO, Det fanns gott om spår av termit men man vägrade titta på det utan hittade istället på att om det var sprängning så måste det ha skett med RDX, vilket lätt kunde bevisas inte vara fallet. Varför läser du inte boken, den är kristallklar - Länk: alhambra.se . Jack Keller, medlem av the American Society of Civil Engineers and the National Academy of Engineering: "På basis av mitt vetande och min erfarenhet som ingenjör delar jag fullständigt Dr. Griffins slutsats att NIST:s rapport om WTC 7:s kollaps är pseudovetenskap och innehåller vilseledande och rent ut sagt felaktiga påståenden. Otaliga motsägelser som påpekades av utomstående experter under den officiella undersökningen ignorerades helt, eftersom de inte passade in i NIST:s konstlade förklaring."
Inlägg #35: Postat: 2010-10-18 23:12:00
Leif Erlingsson
Mitt svar var bara - som efterfrågat - EN detalj. Det finns många oförlåtliga uppenbarligen avsiktliga mörkningar i den officiella pseudovetenskapliga rapporten.
Inlägg #36: Postat: 2010-10-18 23:22:00
CMO
#33 Varför skulle det behövas "tiotusentals prover"? Vad skulle mer än ett par representativa prover från de olika intressanta komponenterna tillföra? Vilka analyser efterfrågar du? Vilken standard för haveriundersökningar lutar du dig emot? Vad menar du med en "styrkt" bild, och varför skulle du godta den? Hur lätt vore det inte att förfalska en bild jämfört med de fantasifulla scenarier du spekulerar om?
Inlägg #37: Postat: 2010-10-18 23:28:00
CMO
Visa på de specifika "termitspår" du syftar på och de NIST uttalanden du refererar till. F.ö kan man inte spränga byggnader med termit.
Inlägg #38: Postat: 2010-10-18 23:33:00
CMO
Varför ska jag läsa Griffin, har han data som ingen annan har tillgång till. "Jack Keller" är f.ö expert på bevattning. Jag har förmodligen betydligt mer relevanta kunskaper på området än vad han har.
Inlägg #39: Postat: 2010-10-18 23:39:00
Sven Usling
Som någon skrev här bland kommentarerna, varför lägga ner så mycket möda och tid på att skriva sådana här artiklar om man är så trött på konspirationsteorier? Att du bara orkar, vem är du utskickad av?
Fortsätt du att ha huvudet i sanden, så kan vi andra som inte vill bli bedragna längre luska vidare. T.ex. på Länk: leewanta.bloggproffs.se
Inlägg #40: Postat: 2010-10-19 00:01:00
mseder
Några punkter som visar bakvändheten och tomheten med den här artikeln

1 "Eftersom det till synes inte finns någon övergripande ordning i världen så måste det emotionella behovet av en sådan ordning fyllas av en dold övergripande ordning,"
Alternativcitat: Eftersom Den övergripande ordningen är allt vi har att förhålla oss till så är det emotionella behovet av att hålla det intakt starkare än behovet av kritiska sanningar.

2 Genom att dra upp några exempel på konspiratinsteorier som inte är sanna hoppas skribenten få med sig majoriteten av läsarna. Han lockar just med förtroende för den allmänna ordningen, för status quo och behovet av den.

3 Genom att envist pränta in ordet judar och antiosemitism fast det i verkligheten är ett fåtal konspirationer som handlar om detta, hoppas skribenten skapa en minerad och farlig stämning kring konspirationsteorier. En ren lögnretorik skapad av författarens personliga inblandning i frågan.

4 Exemplen med NWO är katastofalt dåligt underbyggda och visar på att skribenten slätar över sanningen till förmån för sitt uppsåt.

5 "Konspirationsteorierna appellerar till människor därför att de ger en förklaring till varför världen fungerar som den gör." Alternativcitat: Main-stream åsikter appellerar till människor därför att de ger en igenkännande förklaring till varför världen fungerar som den gör
Showing page 2 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...