Var snäll och håll dig inne i lådan

Den här tråden diskuterar artikeln Var snäll och håll dig inne i lådan.
Inlägg #1: Postat: 2010-10-06 22:48:00
ingloz
Birgitta, jag har läst ett inlägg i din blogg och har väldigt svårt att förstå att inte alla tycker det är en fantastisk tillgång med personal som hyser medkännande och empati för patienterna - Aldrig i min vildaste fantasi skulle jag trott att ditt bloggande kunde bli till något negativt för dej. Tvärtom!! - Däremot insåg jag direkt att dom s.k. sociala forumen som Fb, Twitter och liknande kunde bli en black om foten för unga arbetssökande - så det har jag skrivit ett par varnande texter om ... Ja nog får jag en kluven känsla inför din situation - Samtidigt som jag vill att du ska kunna få de jobb du söker så inser jag hur viktigt ditt bloggande kan vara när det gäller att påverka arbetskamraternas inställning till arbetet ... Vi vi gärna tro att ordet är fritt - men det är det inte. Ordet är verkligen instängt i sin ljudisolerade, trånga lilla låda.
Inlägg #2: Postat: 2010-10-07 06:26:00
Beth4020
Hej Ingloz och tack för din kommentar. När jag tittar på betyget 2,5 så tycker jag mig ana att det är precis så. Skriver man söta små dikter eller filosofiska reflektioner så är det bra, men när man börjar säga sin mening så ska man helst låta bli och packa in sig i sin låda. De som gett dåligt betyg har inte sagt om det är det skrivna ordet i sig eller innehållet de tyckt varit dåligt, men jag tycker jag skriver som jag brukar och får då dra slutsatsen att det är innehållet de/den har något emot.
Inlägg #3: Postat: 2010-10-07 10:38:00
Inger Olsson
Skrämmande, men det varnas för just detta i många sammanhang idag; att arbetsgivare synar en via bloggar m m. Otäckt är det också att reflektioner anses vara så hotfulla, ty vilket samhälle skapar vi då när dessa liksom stoppas? Fick du jobbet som du sökte när du tog bort din blogg, eller? F ö skriver du många gånger om även intressanta vardagsreflektioner. Keep up!
Inlägg #4: Postat: 2010-10-07 12:24:00
ingloz
- Beth, det där med betyg får du ta för vad det är, ett sätt för vissa att djävlas - Det kan lika gärna vara någon av mina antagonister som ville förstöra min fyra. När jag gav den kl 23.00 hade ännu ingen annan betygsatt din text ... Å andra sidan har du rätt! Texter som verkligen berör får ofta lägsta tänkbara och tvärtom - Så har det varit genom åren på Sourze. Och betygens vara eller icke har diskuterats av och till - Nu har du även fått en positiv kommentar fån Inger Olsson, och jag menar att kommentarena smäller betydligt högre än betygsättningen som alltid är anonym och därför ganska betydelselös.
Inlägg #5: Postat: 2010-10-07 15:32:00
steno
Man känner sig inte alltid så fri att använda orden sedan allt man skriver på nätet vare sig det gäller spontana kommentarer eller regelrätta texter, direkt kan läsas om man går in på Google eller andra publika sajter. Samtidigt kan man konstatera att ord ger makt. De skrämmer ibland andra, både orden och den som skriver
Inlägg #6: Postat: 2010-10-08 00:24:00
Sunny fri
Ja det är livet i ett nötskal. - "Man ska tycka som Svensson gör,o inte skilja sig från mängden" hette en sång från min barndom.
Vi som av olika anledninar inte håller käften om våra tankar o funderingar kan få betala ett pris. Trösta dig med att en sexarberare riskerar bostad,partner o sina barn enorma sköntaxerningar.Du är nog tillräckligt oförvitlig .Heter det så? Kram
Laddar...