|
Inlägg #21: Postat: 2010-10-07 12:28:00
|
|
dissidenten |
CMO. Jag citerar ditt ”argument”: ”Ytterligare en anti-intellektuell artikel”. Du som själv är intellektuell klarar säkert att jämföra sourze nyhetsbrev 06-10-10 med sourze nyhetsbrev 07-10-10. Om inte fråga gärna om min hjälp.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-10-08 17:35:00
|
|
dissidenten |
Per.w.anonym. Varken i SAOB:s ordbok 1009 eller Bonniers ordbok 2010 finns ordet ”semitism”! Jag hade alltså goda skäl till att kalla ”antisemitism” för ett nonsensuttryck. Jag citerar här ditt anonyma påhopp:
” I övrigt en "smyg-antisemitisk" text”. Kanske borde du i ordböckerna söka upplysningar om ” vad en hederlig form för argumentation” egentligen är för någonting!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-10-08 20:36:00
|
|
cmologgad |
#21 Trams, #22 Trams
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-10-08 20:38:00
|
|
open minded |
Det är intressant med ordet antisemit för den är skapad för att det inte ska gå att kritisera något som själva mer eller mindre ogillar alla förutom sig själva.Haha som att ordet antisemit kommer att skydda dem för alltid. Kan hålla med om att ordet är överflödigt kalla mig antisemit om ni vill men vänder jag mig mot någon annan så skulle de säkert kalla mig rasist vilket för mig är samma sak. De flesta är ta me fan rasister på ett eller ett annat sätt. Jag gilla bara inte vissa människor vem fan ska tvinga mig att gilla alla.Svenskar gillar inte invandrare och invandrare gillar inte svenskar men "semiter" ska vi gilla. crack load of shit säger jag bara. Ner med israels krig i mellanöstern och där de nu krigar. vi ser vad som händer men som kanske inte var planen som de satte upp. Den utvecklingen som vart senaste 10 åren har öppnat många ögon men även låst många men även skapat det högre medvetandet som pågår just nu börjar komma i sitt rätta esse. Vem på planeten har dödat mest människor senaste 60 åren undrar jag? sakta men "säkert" tar vi bit för bit. Länk: svtplay.se
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-10-08 20:54:00
|
|
open minded |
Cmo ska du någonsin komma med något vettigt att kommentera med. men måste medge att antikritik kan du och inte kan du ta någon kritik heller men kritiserar mest här haha du är rolig du.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-10-08 21:51:00
|
|
open minded |
Jag kanske är en sån där rasistmit....
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-10-08 22:02:00
|
|
dissidenten |
Dag Nilsson. Efter att ha tagit del av inlägg av Lars Nilsson, 2 anonyma inlägg av per.w. ett inlägg av CMO och ett inlägg av
Thomas L. Aabo skrev du en ironisk kommentar. Jag citerar:
”Efter konfrontation med artikelns tyngd är det befriande att ta del av den intellektuella spänst och skärpa som genomsyrar de hittillsvarande kommentarerna.”
Tack Dag! Men om man skall förstå ironi krävs en förmåga till empati inlevelsesom inte nödvändigtvis finns bland dem nämnde författare.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-10-08 23:53:00
|
|
dissidenten |
Rättelse i svar till ”per.w. anonym.
Det skall naturligtvis vara SAOB:s ordbok 2009!
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-10-09 20:22:00
|
|
CMO |
#24-26 Idioti #27-28 Larv
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-10-10 18:18:00
|
|
dissidenten |
I FN är alla medlemsstater likvärdiga. Några är mera likvärdiga än de andra. Enligt ett FN beslut blev Israel till i 1948.
Utan judiska terrorgrupper som barnmorskor hade Israels födelse inte varit möjlig. Med mord, kidnappningar, sabotage och hotelser fördrevs 700000 av den ursprungliga palestinska befolkningen. Dessa finns nu gömde och glömde? i flyktinglager i Libanon. Syrien och Egypten. Syftet var att bereda plats för judiska invandrare! Terrorgrupparna Irgun Zwei Leumi och Lehi eller Stern-gruppen var ansvariga för dessa brott. En av ledarna i terrorgruppen ”Stern” var Menachem Begin som blev israelisk premiärminister 1977-83 och senare fick Nobels fredspris
Israel är nu USA:s skyddsling och allierade. Med sin vetorätt i FN:s säkerhetsråd har USA genom 60 år förhindrat all skärpa i FN resolutioner mot
Israel.
Sagt med en stilhärmning på Cato: Förövrigt anser jag att Israel bör ödeläggas.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-10-10 21:30:00
|
|
Leif-Arne |
"Förövrigt anser jag att Israel bör ödeläggas." Det är ju ett konstruktivt sätt att se på saken. NOTEtt annat är ju att utgå från dagens situation; Israel finns, vad man än tycker om det. Just iden om Israels ödeläggelse har medfört att Israelerna själva, möjligen med något enstaka undantag, har förberett sig på så sätt att ett försök att ödelägga Israel blir med nödvändighet en ödeläggelse av hela regionen. Å andra sidan leder en israelisk prepression av palestinerna endast till att känslan av hopplöshet stärks bland palesinierna och därmed en starkare rekryteringsbas för radikala islamister. Knuten som måste lösas är bosättningarna på WB.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-10-11 14:53:00
|
|
dissidenten |
Leif Arne. Gratis! Du är en av de mycket få här som i stället för påhopp bemöter mig med en hederlig argumentation Tack!
Jag är egentligen inte särskild oenig med dig vad angår en israelisk reaktion. Nuvarande situation minner mycket om en form för ett gisslandrama! Själv har jag inga illusioner om en israelisk regerings vilja eller en politisk förmåga i knesset?till att häva ockupationen av Palestina och ta bort samtliga olagliga judiska bosättningar. I samband med Begins parti ”Herut” varnade Albert Einstein och andra judiska intellektuella redan 1948 för riskan att Israel skulle kunna bli en stat präglat av fascismen! Varför tror vi att även framtida icke-statliga terrorister nödvändigtvis är muslimer? Min härmning av Cato var nog ett resultat av en pessimistisk realistisk? tolkning av läget.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-10-11 16:32:00
|
|
Leif-Arne |
Om det var rätt eller fel att staten Israel bildades är mest en fråga för historisk kannstöperi. Den stat som var mest tveksam inför bildandet var USA medan Sovjet var mer odelat positiv. Knuten till en samexisten ligger i 1967 års krig. Israel lyckades erövra VB, Gaza och Sinai. Inledningsvis hanterades de ockuperade områdena som en slags buffertzoner. Senare gick den israeliska regeringen med på judisk inflyttning på WB, det var ett stort misstag. Inte inflyttningen i sig, egentligen. Utan att Israel inte i samband därmed annekterade området även. Den arabiska minoriteten i Israel hade rätt väl lyckats samexistera som israeliska medborgare. Det är inte osannolikt att efter en tids turbulens samma förhållande uppnåtts på WB. I stället bäddade m,an för ett nästan olösligt problem. För att få fred med palestinierna måste man ha en någorlunda stabil motpart att förhandla med och det måste finnas möjlighet till en någorlunda funktionell statsbildning, det ömöjliggör bosättningarna på WB idag.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-10-11 16:36:00
|
|
Leif-Arne |
Alternativt hade Israel avstått från bosättningar på WB och då kunnat använda WB som en del i en fredsavtal med Jordanien likt det fredsavtal man ingick med Egypten. Idag sätter dårarna på båda sidor dagordningen. Ett fredsavtal måste inehålla dels en möjlig palestins statsbildning, dels garantera Israel säkerhet. Förmodligen en omöjlighet idag kanske om 20 år.
|
| |