Inlägg #1: Postat: 2010-09-18 13:16:00
|
susanna s |
Många intressanta tankar men jag håller inte med dig om att gud har för lite inflytande i politiken. En fråga som du tar upp i din artikel är de problem i arabvärden som har sin grund i skapandet av staten Israel. Det är nog snarare så att gud har alldeles för stort inflytande över politiken hade det inte varit för löftet i bibeln om att judarna ska återfå sitt land som de lämnade för tusentals år sedan hade knappast bildandet av staten Israel godkänts internationellt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-18 13:35:00
|
Jan Olsson |
Gud finns i Sverige också! - Kristen Demokratisk Samling - Broderskapsrörelsen inom Socialdemokraterna - bara att kryssa för namn på lämplig lista - KDS,eller Socialdemokrater -
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-18 14:49:00
|
Lasse i Gatan |
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-18 17:04:00
|
marcus.borg |
Europeiska arbetarpartiet - EAP tror på guds existens vad jag förstått:
Länk: larouche.se
• att alla människor är skapta som jämlikar,
• att de av sin skapare förlänats vissa specifika oförytterliga rättigheter,
• att bland dessa återfinns liv, frihet och strävan efter lycka,
• att det är för att säkra dessa rättigheter som regeringar och styrelser, vars rättmätiga befogenheter ges av de styrdas samtycke, instiftas människor emellan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-18 17:12:00
|
Jan Olsson |
Jahaja - även Du min Brutus - visste jag inte - tror ibland att han är överallt - på en gång! - verkar ju lovande - få se vad han kan göra i morgon! -
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-09-18 17:55:00
|
Billiam |
Gud finns inte, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas. Lösningen på ditt problem finns i din hjärna och fordrar en rejäl realitycheck.
När du gör denna realitycheck, om du är mentalt förmögen till det, kommer du att finna att det inte finns något problem överhuvudtaget.
Det hela är ett nedärvt hjärnspöke som är kulturellt betingat och kommer att försvinna av sig självt om man låter det göra så.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-18 18:06:00
|
Jan Olsson |
Det är inte mitt problem - det är Ditt - hört talas om Robert Lind från Kramfors - han finns bara i Hasse Alfredssons fantasi - men ändå!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-09-18 18:26:00
|
banestyrelsen |
#4. Det där har de kapat ord för ord från amerikanska självständighetsförklaringen. Inget vidare starkt bevis på att EAP officiellt tror på Gud.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-09-19 18:20:00
|
Ibrahim |
Som muslim ställs man inför valet att rösta antingen på någon som talar om höga skatter och välfärd och någon som talar om låga skatter och företagande. Nej, så svart och vitt är det inte men det är ju ungefär så. Och så ska det givetvis alltid komma någon och säga "Gud finns inte". Vad är det för argument? Eller är det menat att vara ett argument? Religion handlar ju om tro och övertygelse. Politikerna idag är ju övertygade om att Gud inte behövs i politiken. Jag håller inte med de, vilket är just därför jag inte röstar på de. Ett annat problem, vilket jag inte uppmärksammade i min artikel, är att de allra flesta partierna närmar varandra politiskt. Mycket beror också på hur utrikespolitiken formas. Jag tänker i första hand på vårt deltagande i Afghanistankriget, vilket kostar svenska soldaters liv och skattepengar. Jag har i min blogg förklarat hur västvärlden finansierar talibanerna. Kortfattat är det Saudi Arabien som finansierar de, men västvärlden köper en hel del saudisk olja. Det är bättre att vi drar oss ur kriget och ställer istället krav på saudierna. Men hittills finns det ingen svensk politiker som vill ta tag i den frågan. Därför förtjänar de inte min röst.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-09-20 09:47:00
|
Billiam |
Ibrahim: Tomten finns inte heller, tog ett par dagar att komma över när man väl fick reda på det men inga större problem. Kanske tomten också behövs i politiken? Eller varför inte några små söta änglar eller annat småfolk å knytt? Demoner??
Att gud inte finns är ett statement och förmodligen mer sant än att han skulle finnas. Gudsbegreppet hör hemma i den mörka medeltiden när folk inte visste bättre, nu vet man bättre men har jäkligt svårt att släppa gamla dogmer.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-09-20 20:50:00
|
Ibrahim |
Faktiskt, allt som rör både tomten, änglar och demoner är baserade på något. Vissa brukar säga att alla rykten är baserade på en sanning, vilket förmodligen är delvis sant. Människor har sedan urminnes tid trott på olika saker. Men vad alla civilisationer haft gemensamt är att det alltid funnits en Allsmäktig figur, eller flera, i deras liv. Att alla civilisationer, från Sumeria tills medeltidens civilisationer har trott på en Allsmäktig figur, eller flera. Sedan industrins ålder har Gudsförnekande ideologier dominerat här i västvärlden och i Asien. Detta är en svacka i människans historia som stavar till identitetskriser och materialism. Människan har förlorat förmågan att vara andliga. Det har skapat nya generationer robotar som förnekar hit och dit. På samma sätt som du är övertygad, är andra övertygade.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-09-21 00:05:00
|
Andreas Persson |
Tack för det marcus borg. Men "tror, det gör man i facket" som vi inom EAP säger. Lite kul att besserwissern "b-styrelsen" inte vet att allt som eap och laroucherörelsen gör bygger på en bergsäker kunskap om att människan är väsens-skild från djuren genom vad judar, kristna och muslimer kallar att "gud skapade oss till sin egen avbild - till man och kvinna skapade han oss" synd bara att artikelförfattaren, liksom 99 av svenska folket inte visste vad de gjorde, när di inte röstade på oss. "förlåt dem, fader ...." massmedierna rapporterar om sd eftersom de inte är ett hot mot den rådande ordningen. Vi är det, envar som följer larouche.se märker det. gör det du också. "Sanningen kommer att befria dig"
|
|