| Inlägg #1: Postat: 2010-09-11 06:58:00 | |
|
mhmh |
Det finns ett begrepp som sager att det ena inte utesluter det andra. Varfor tar du dig friheten att mer eller mindre tro dig veta hur en beslojad kvinna respektive en "svensk" kvinna tanker i omraden som jag antar du skulle vilja kalla hedersamt beteende? Hur kan du utga fran att kvinnor beslojade eller ej kan bega "fel" inom sina kulturers ramar?
Hur forklarar du att manga beslojade kvinnor ar sonderspacklade och inte alls klar sig pa det sattet du skrivit? Hur forklarar du att manga vasterlandska tjejer faktiskt rar sig om sitt utseende och anda inte ar ute efter att fa varenda killes uppmarksamhet var de an gar? Hur forklarar du det faktum att det ar de som beslojar sina barn vid en valdigt ung alder och saledes pa egen hand gor dem till potentiella sexobjekt? Att det underlattar for dig att inte spana in kvinnor med sloja gor dig skrammande naiv. Vakna. |
| Inlägg #2: Postat: 2010-09-11 06:59:00 | |
|
mhmh |
Hur kan du utga fran att kvinnor beslojade eller ej kan bega "fel" inom sina kulturers ramar?
Fel. Hur kan du utga fran att kvinnor beslojade eller ej INTE begar "fel" inom sina kulturers ramar? Sa skulle det sta. |
| Inlägg #3: Postat: 2010-09-11 09:09:00 | |
|
Leif-Arne |
När provokationen blir ett självändamål.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-09-11 09:38:00 | |
|
LJohn |
Välkommen "troll"
Sveavägen 68 tycks jobba för högtryck... |
| Inlägg #5: Postat: 2010-09-11 17:46:00 | |
|
avicenna |
Den svenska kvinnan har blivit förstörd av feminismen och media.Att leva med en svenska är att leva med en låtsas-man.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-09-11 21:56:00 | |
|
Bizon |
Här dryper bitterheten så det stänker. Jag gillar faktiskt dessa underbara skönheter och ju mindre kläder dess bättre - vem kan ta sej rätten att nedvärdera en människas kropp eller den person som inte gått på skammaktens snöpning av sin livsglada själ - och säger titta du om dej det lyster, men vänd ditt onda öga åt ett annat håll. Här ser jag jantelagens apostlar uttrycka sitt tillkortakommande på samma sätt som dessa alltid gjort - att fördöma andra utan att vara bättre själv. Avicenna, och artikelförfattaren!
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-09-11 23:23:00 | |
|
Jocke S-43 |
Ojdå, här blev det reakioner! Det intressanta är ju att, de islamska kvinnorna anser att de västerländskt överdrivet håller med här exponerade kvinnorna eller "tjejerna" är de kansek, är utnyttjade eller förtryckta. Och de västerländska anser tvärtom att de mer påklädda muslimska, gäller inte bara dem, indiska, afrikanska osv är förtyckta, kanske även utnyttjade. Och felet är förstås vilkte som mannens, eller? Att många kvinnor är extrema? Men nu existerar ju faktiskt även diskret klädda, ej överdrivet målade kvinnor, de finns ju också! Där den naturliga skönheten varken behöver extra påklistrade attribut, eller gömmas undan! Men vi lever kanske i extrema tider?
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-09-12 01:10:00 | |
|
undrande |
Svar på nr 7.Jag är ny här på Sourze men jag undrar vad de här orden betyder: reakioner, kansek, förtyckta och vilkte? Fyra konstiga ord på bara ett kort inlägg. Jocke S-43, det vore snällt om du svarade.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-09-12 07:18:00 | |
|
Bizon |
undrande #8 Nu är jag kanhämda inte skickad att svara på Jockes kreativa utsvävningar, men eftersom du är ny och jag själv stått inför liknande fenomen, vilket fortfarande inträffar både i mina egna texter och andras. Mitt råd till dej är att läsa mellan raderna och använda den eventuella intuition om du har sådan tillgång. Annars tycker jag du gör helt rätt i att fråga. Ett vanligt svar och orsak brukar vara sena timmars trötthet - ibland kan det vara upprördhetens skälvande emotioner som får fingrarna att fladdra lite mer än helt godtagbart - men som sagt - små övertamp och missar av den här typen över delar av våra sinnen som vi sedan länge fått lära oss att bortse ifrån för att i stället skaffa oss anledning att framställa andras felsteg som något klandervärt - lite som denna artikel också handlar om - alltså att vi själva vill framstå som att vara eller veta bättre och därför anser oss ha rätt att klaga eller nedvärdera andra. Nu förutsätter jag att detta inte har med dej att göra - du är ju "ny" och har all rätt att försöka sätta dej in i de egenheter som de gamla uvarna här vant sej vid sedan länge - lycka till!
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-09-12 11:27:00 | |
|
Jocke S-43 |
8 Ursäkta undrande, väldigt slarvigt av mig. Och tack Bizon Jag kom hem med tåg sent i går kväll. Dessutom har jag en liten dator, ibland svårt att se texten. Det finns även andra skäl. Men jag skall skärpa mig, lider nog mest själv efteråt...Så här skall det vara:
"Ojdå, här blev det reaktioner! Det intressanta är ju att de islamska kvinnorna anser att de västerländskt överdrivet håller med här exponerade kvinnorna eller "tjejerna" är utnyttjade eller förtryckta. Och de västerländska anser tvärtom att de mer påklädda muslimska, gäller inte bara dem, indiska, afrikanska osv är förtryckta, kanske även utnyttjade. Och felet är förstås vilket som mannens, eller? Att många kvinnor är extrema? Men nu existerar ju faktiskt även diskret klädda, ej överdrivet målade kvinnor, de finns ju också! Där den naturliga skönheten varken behöver extra påklistrade attribut, eller gömmas undan! Men vi lever kanske i extrema tider?" |
| Inlägg #11: Postat: 2010-09-12 12:52:00 | |
|
Jan Wiberg |
De som har läst texten inser att jag ser det som en form av extremism att dölja ansiktet. Men redaktionen vill dra läsare och har gett artikeln en vinkling som jag inte kan försvara.
Jag är inte ute för att provocera, inte enbart i alla fall, och jag har förenklat och polariserat. Alla muslimska tjejer är inte kyska och alla svenska är inte indoktrinerade av veckotidningar och såpor. Men jag upplever trots allt att det finns en skillnad och ser värden och ideal i de muslimska kvinnornas sätt att klä sig. Därmed är inte sagt att jag inte ser värden och ideal också i kortkorta kjolar och urringningar. Andra värden, jag är trots allt man och västerlänning. Och jag ser inget som hindra att att olika ideal och flera olika värden existerar samtidigt |
| Inlägg #12: Postat: 2010-09-12 13:34:00 | |
|
setarkos |
"Det är i alla fall något otidsenligt, sedesamt och gammaldags över dem." Ja, det är gammaldags och ett steg tillbaka i utvecklingen. Det finns dock moderna kvinnor som inte använder huckle och heller inte klär sig som porrstjärnor. Men om jag är tvungen att välja mellan huckle och porr så föredrar jag porr framför stenåldersideal. Men polariseringen är givetvis onödig eftersom det finns många andra alternativ.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-09-12 14:52:00 | |
|
Jocke S-43 |
För 30 år sedan var flera muslimska länder tämligen sekulariserade, iaf i städer. Turkiet, Egypten och Iran t.ex. Sedan hände något... Och även om man reser i flera länder idag, Arabiska halvön, Iran och kanske tänker på hur somaliska kvinnor klär sig i Sverige. Så är det faktisk så att i de flesta länderna så har kvinnorna inte ansiket dolt, ibland inte ens slöja. De klär sig modernt eller traditionellt, det kan väl inte råda tvång att klä sig västerländskt heller?
Sedan är det ju intressant, all debatt om H&M reklam, och förre sossejämstäldhetsfeministern vad han nu hette frid över hans minne! som ville förbjuda sexualiserad reklam. Men den mesta reklamen bjuder levande tjejer på gatan på, det kan man väl inte hyckla med? Eller? F-n vet i det här landet! Visst, härligt härligt, men farligt farligt? Och vad är behovet, att frysa om vintern i kort kort tom!? Hänsyn skall vi inte prata om, men frågan har varit uppe på vissa skolor, förvånar inte mig! Men visst, skyll på och kräv av männen bara! |
| Inlägg #14: Postat: 2010-09-12 14:54:00 | |
|
Jocke S-43 |
"UNDANTAGET Arabiska halvön, Iran och somaliska kvinnor här" skall det vara!
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-09-12 14:57:00 | |
|
Jocke S-43 |
Visa benen och hår på bröstet män, och kanske ett dekorerat penis/pungfodral utanpå brallan?
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-09-12 18:01:00 | |
|
Jocke S-43 |
Här en sann historia, apropå olika klädkoder och den hos oss större friheten i klädval för kvinnor. En varm sommar för 4-5 år sedan fick en manlig tunnelbanechufför dock nog. Kvinnlig personal fick ha knäkort kjol, men manlig bara långbyxor, som vanligt. Så han satte på sig kjol, och det blev rabalder även i media, vilket nog räddade honom från att få sparken. Och ingen mer kjol där inte. Själv tog jag kontakt med jämo, trots vissa tvivel. Och svaret från en jämokvinna var väldigt försiktigt, detta med kläder minerat kvinnligt område var kanske "inget som hade direkt med jämställdhet att göra..." Har man hört visan förut? Och som alla vet så handlar jämo ju om kvinnlig jämställdhet. Men i alla fall, ett par veckor senare så dök det upp ett nytt brev. Hon hade tagit kontakt med SL, och de hade kommit överens om att manliga t-banechufförer skulle få ha shorts! Så ser ni en sådan, en T-banechaffis i shorts, så är det iaf delvis min förtjänst!
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-09-12 23:34:00 | |
|
Pia I |
Traditionen att använda slöja är stark hos vissa troende muslimer, men en del kvinnor som använder slöja, har enormt dekorerade huvudbonader och en markerad makeup. Då väcker de ju ett enormt uppseende, tvärt emot vad som var meningen med slöjan.Det tyder på att slöjan är på vag att försvinna i västerlandet, tror jag. Det tar väl 50 år till kanske?
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-09-12 23:40:00 | |
|
Bizon |
Ja fy för dessa uniforma klädkoder - tråkiga och vanligen opassande i fråga om årstidsvariationer och klimatsvängningar. Bra Jocke att du har varit och är beredd att dra en lans för det svagare könet - jag är säker på att mången uniform pojk är glad för shortstillskottet till den uniforma garderoben. --------------- och apropå ditt inlägg #13 så kan jag berätta att i Istanbull för nästan 50 år sedan klev det ut en välsvarvad brud ur en port och sneddade över gatan där hon slank in i en annan. I fråga om bystomfång, urringning och kjolfollens höjd över havet fanns inget övrigt att önska. Det som var kul var att det kom en intet ont anande man på gatan som tvärstannade omedelbart då han fick syn på bruden - han kom inte ur fläcken men följde hennes vickande rumpa med blicken till både den och tjejen doldes av porten som slog igen. I det läget kvicknade mannen till och stack handen innanför byxlinningen och bände upp sina genitalier ur byxbenet - utan den åtgärden hade han antagligen bara kunnat gå i cirkel. Man kan undra hur medvetna dom små liven är om vad deras små oskyldiga exhibitionism ställer till i våra lystna sinnen?
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-09-13 03:27:00 | |
|
Bizon |
Pia #17 Ja kanske din uppskattning om 50 år stämmer ganska bra i det fallet. För femtio år sedan sågs en mängd muslimska män gå omkring med ett gällivarehäng som skulle göra en och annan "skejtare" av i dag till ett ganska blygsamt offer för mänskliga modenycker. Orsaken till detta mode skulle vara en förmedeltida religiös föreställning som gjorde att varenda mohamedan gick i väntans tider då den nye Mohamed enligt den tron skulle återfödas av en man. Om nu detta inte bara är baktaleri så kunde det vara ett resultat av konflikten och konkurrensen med kristendomen som ju har sin jungfru som gud helt utanför de biologiska förutsättningarna gjort gravid - vad vore då annat än logiskt i denna slagväxling än att dra till med något i samma stil men möjligen än mindre möjligt. Undrar om den delen av den mohamedanska föreställningen tonats ner eller utgått - i dag går de flesta muslimer klädda i helt vanliga byxor av västerländskt snitt - eller är detta bara en illasinnad skröna som en gång diktats ihop i akt och mening att fäste ett löjets skimmer över dessa våra bröder.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-09-13 08:46:00 | |
|
Jocke S-43 |
18 Var du i Istanbul för snart femtio år sedan? Inte kring -68 väl? Sedan en stilla undran, är det meningen att män skall gå omkring och känna sig så?
När det gäller slöjan tror jag den är borta om tja, ca 20 år här. en generation? Hur det blir i muslimska länder är en annan sak. Men i mer "moderna områden", som i städer, fanns den knappast för 30 år sedan, i de länder jag nämner i 13. Så det kan ändra sig åt båda hållen. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.