| Inlägg #1: Postat: 2010-09-06 08:44:00 | |
|
marcus.borg |
EAP Europeiska Arbetarpartiet, Larouche är emot globalism och vill totalt ändra banksystemet och låta individer utvecklas på egna villkor. Men även om en del småpartier har intressanta idéer får de inte synas i massmedia. Helst skulle man ha en rejäl omstart, massmedia läggs totalt ned och de politiska partierna i riksdagen borde självmant avvecklas och erkänna hur de svikit folket. EU-utträde och en folklig debatt om hur ett nytt styre kan utvecklas skulle kunna börja att diskuteras.
En konstitution likt USA:s och ett samhälle som tar hand om folket skulle kunna upprättas. Skuldfria pengar och avskaffandet av alla skatter och kontrollmekanismer. Samtliga riksdagspartier har grundlagsskyddat Lissabonfördraget som i princip avskaffar Sverige som stat. Att massmedia inte diskuterar detta visar vem som styr både de politiska partierna och massmedia, inte är det folkets vilja. |
| Inlägg #2: Postat: 2010-09-06 08:51:00 | |
|
Leif-Arne |
Vem är "man" som skall ordna denna omstart, i "folkets" intresse fast än "folket "själv inte insett det ännu. Varför tycker jag mig hört resonemanget tidigare?
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-09-06 08:56:00 | |
|
marcus.borg |
Vore bäst om samtliga politiska partier erkänner att de begått högförräderi när de sålt ut Sverige och i princip avvecklat Sverige som självständig stat stryker EU och Lissabonfördraget ur grundlagen och avvecklar sina partier. Samtliga svenskar kan vara med och bygga en ny konstitution och ett samhälle fritt från de privata bankernas skuldslaveri och Sveriges underordnade roll gentemot EU och FN.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-09-06 09:01:00 | |
|
Leif-Arne |
"Vore bäst om" är du säker på du vet vilka skillnaderna är mellan att spela SIMS och svensk politik?
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-09-06 09:06:00 | |
|
marcus.borg |
Har faktiskt inte spelat SIMS, vet dock att samtliga riksdagspartier har brytit mot grundlagen när de överfört nästan all makt till EU som tidigare tillhörde svenska folket. Rikspartierna kan lika gärna öppet erkänna att de sålt ut det svenska folket, de borde självmant avgå men vore åtminstone en liten förbättring om de berättar att de sålt ut folket till Bryssel, bankeliten och globalisterna.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-09-06 09:16:00 | |
|
Leif-Arne |
Skillnaden mellan att spela SIMS och politik i verkligheten är att i verkligheten finns ingen funktion som återställer allt till utgångsläge, man får utgå från den situation som faktiskt råder. Hypotetiska resonemang blir därför bara ett slags spel, ungefär som SIMS
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-09-06 09:25:00 | |
|
Leif-Arne |
Det är lite förmätet att klaga på bristande demokrati. De som en gång drev fram de demokratiska reformerna allmän rösträtt bl.a. , socialdemokrater och liberaler, hade inte media på sin sida. De drev fram dagens demokrati genom ett enträget folrörelsearbete, de arbetade med organisation och folkbildning. Vill man förändra något så gäller detta fortfarande, organisation och folkbildning. Går det inte inom befintliga rörelser får man bilda egna.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-09-06 09:43:00 | |
|
Leif-Arne |
Att det politiska landskapet är statiskt är en myt, vilket motbevisas av Mp:s inträde, innan de kom in i riksdagen så arbetade de mycket med ett gräsrotsarbete, en politisk rörelse kan aldrig byggas top down, det var Ny Demokrati ett exempel på. Det finns inte heller någon sammansvärjning av media, däremot följer media sin egen logik, vilken utnyttjas av alla partier. De med små resurser tar till olika knep, Fi bränner pengar, får uppmärksahet i redaktionell txt värt 10 tals milljoner kronor genom en 100 000 kr brasa Prova inte att göra om det bara, ett sådant trick funkar bara en gång SD odlar sin martyrmyt, genom att avsiktligt framställa en valfilm som de vet kommer att bannas pga. hets mot folkgrupp, så får de redaktionellt utrymme som ger dem stöd för sin myt, samt att de slipper en besvärande debatt om vad de står för i sak.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-09-06 09:46:00 | |
|
Carina |
Jag vill se en ändring på banksystemet och jag vill att individer ska få utvecklas på sina egna villkor. Jag vill också att massmedia ska ha en helt annan funktion än vad den verkar ha idag. Samtidigt vill jag att vi människor ska bry oss om varandra och värna om de som är svaga, lära oss av varandra och gemensamt finna ett sätt att hushålla med jordens resurser. Jag tycker inte om utvecklingen som den ser ut idag och jag vill tro på att det går att förändra status quo även om det inte går lika lätt som när man spelar SIMS vilket jag heller aldrig gjort.
Många röster här inne på Sourze verkar tycka att det är löjligt jag kan ha missuppfattat att ens försöka ändra på rådande förhållande - trots att de själva inte uttrycker att de är speciellt nöjda med status quo - och väljer att håna och fördöma dem som ifrågasätter och försöker visa på lösningar. Jag för min del tycker det är mycket löjligare att inte ens försöka finna lösningar eller uppmuntra till samtal och debatt om sådant man är missnöjd med. Tänker på en saga som berättades för mig när jag var liten om en grupp människor som stod helt handfallna inför en port som var stängd. Alla utgick från att den var låst så ingen brydde sig ens om att försöka öppna porten. Till slut gick en liten pojke fram och öppnade dörren. Den var inte låst. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-09-06 09:59:00 | |
|
Leif-Arne |
#9 Om du vill se en förändring av banksystemet så finns det faktiskt andra banker än storbankerna, det finns fristående sparbanker, Eko banken, JAk med flera, valet är ju ditt. Om det nu är så att du inte gillar valfrihet förstås.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-09-06 11:19:00 | |
|
Carina |
Visst, jag kan välja Eko banken, JAk med flera. Alla har vi ett val. Men det ändrar inte det faktum att t ex den del av mina pengar som går till skatt och avgifter hamnar i storbankernas händer. Eller?
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-09-06 11:37:00 | |
|
Leif-Arne |
Var statens pengar hamnar är ju ett beslut av en demokratiskt vad regering, du må ogilla regeringen, men den är demokratiskt vald. En del av bankväsenden är, ännu, ägt av staten. Om det är till fördel eller nackdel är föremål för diskussion.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-09-06 11:50:00 | |
|
mseder |
Jag vet inte vilken planet du kommer ifrån, men att tro att man kan påverka samhällets ramverk såsom räntesystemet, FED, globala koncerner, politiska visioner formade av globala världsledare, mediabevakningen hos några av våra inhemska eller globala mediakonglomerat, konkurrensnormen med hjälp av att starta en folkrörelse eller typ en ABF-cirkel måste nog även du erkänna är minst sagt naivt! Vem försvarar du? Världen är idag HELT annorlunda än den tid då folkrörelserna och demokratin spelade en väsentlig roll. Det känns inte riktigt som du är med här och kanske inte förstått artikeln riktigt. Mats
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-09-06 11:51:00 | |
|
mseder |
Och det var Leif-Arne jag riktade mig till.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-09-06 12:01:00 | |
|
carina |
Ja, det är föremål för en diskussion. Men än mer föremål för diskussion är vad som ligger i begreppet demokrati och stat och om det faktum att en del av bankväsendet fortfarande är ägt av staten innebär att staten då har viss kontroll på bankväsendet eller tvärtom.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-09-06 13:16:00 | |
|
Leif-Arne |
Nåja, måhända att folkrörelser och demokrati är gammaldags. Det jag funderar över är vad slags rörelser och demokrati du förespråkar efter som du underkänner behovet av en folklig förankring.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-09-06 13:49:00 | |
|
mseder |
Leif-Arne #16 "Det jag funderar över är vad slags rörelser och demokrati du förespråkar efter som du underkänner behovet av en folklig förankring.". Nej då tolkar du mig fel. En folklig förankring är absolut det viktigaste. Det första som måste ske är att människor kommer till insikt om att vi faktiskt inte lever under särskilt mycket demokrati. Idag åker de flesta med i vad som bara är mainstream, man orkar inte reflektera särskilt mycket eftersom vårt samhälle är utformat så att vi inte har tid eller orkar med det, man accepterar mest vad som är vanligast. Människor måste börja våga prata med varandra om att grunderna i samhället inte är riktiga, att de inte motsvarar människors grundläggande behov. Vi bevakar istället varandra och pekar på de som tänker annorlunda. Vad framtida folkliga insikter kan mynna ut i ska inte jag bestämma, men ett tecken på att människor vågar och orkar vakna är att man slutar rösta på de vanliga partierna, eller inte röstar alls.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-09-06 14:02:00 | |
|
Leif-Arne |
Så du menar en folklig förankring utan folkrörelser, vem skall då formulera alternativen som du pläderar för?
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-09-06 14:40:00 | |
|
mseder |
#18 Människor där dom står och där dom befinner sig i samhället. Jag gör det här på Sourze i detta nu. Om människor vågar dra slutsatser av ett ökat tvivel av vårt samhälle och själva kan börja handla därefter så sker förändringar. Alternativet är att världen till sist kollapsar så att exempelvis det ekonomiska systemet går över styr, eller att krig utplånar så mycket av vår infrastruktur och våra politiska system att vi står tomhänta och inför en möjlighet att skapa något nytt. Angående det "långsamma" alternativet så inser även jag att det kommer att finnas människor mer drivna av andra som kommer att vilja formulera alternativ. De finns redan idag såsom "Venus Project" Länk: thevenusproject.com
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-09-06 14:43:00 | |
|
mseder |
Och när jag tänker efter på dina ord om folkrörelse så har du förstås rätt i någon mening. Någon form av folkligt förankrad rörelse kommer att krävas, med de kommer att vara många som jag ser det och de kommer att driva på saken från olika håll.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.