Världen är funktionshindrad – jag är normal

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-08-20 09:19:00
Blackie
Mycket viktigt ämne och jag kom lite kort att tänka på två citat:

“To be yourself in a world that is constantly trying to make you something else is the greatest accomplishment.”—Ralph Waldo Emerson
"It is not a sign of good health to be well adjusted to a sick society."-Krishnamurti

Ta hand om er gott folk! ;
Inlägg #2: Postat: 2010-08-20 11:12:00
Leif-Arne
Jag känner igen din situation, när jag var kring 30 så pluggade jag Internationell ekonomi I Karlstad, det sista året så dubblerade jag eftersom jag oroades av studielånet som växte. Samtidigt så hade jag två jobb och hade två barn hemma i Arvika. Det gick tungt sista året, pluggade mest hemma så att kottarna inte skulle behöva vara längre än nödvåndigt på dagis eller fritids, jobba kvällar efter hustrun kommit hem. När jag skulle gå det sista året och avsluta med en magister i ek. och en kandidat i systemvetenskap så blev jag erbjuden ett jobb som administrativ chef på hemma plan. Det var nog min räddning, först när jag kunde gå ner i tempo så insåg jag hur trött jag egentligen var. Det är även viktigt att hitta sina metoder för att komma i frid med sig själv, för min del så missar jag sällan ett träningspass, att springa i vacker miljö eller paddla får mig i harmoni. Jag unnar mig även en stund med ett musikinstrument, det ger även ett lugn. Metod spelar nog inte så stor roll, hustrun tar till yoga, andra mindfullness osv. Bara man hittar sin metod.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-20 15:10:00
erobwen
Det ironiska är att allt detta arbete till stor del antagligen är meningslöst och onödigt. Det är bara ett sätt för makten att hålla koll på alla oss människor så att vi inte har tid eller ork att engagera oss i vad som verkligen betyder någonting. Det är för att vi inte ska förstå hur den större delen av allt som vi produceras tas ifrån oss, och att vi i själva verket är slavar i en global skuldbaserad ekonomi.
Inlägg #4: Postat: 2010-08-20 18:01:00
Dag Nilsson
Håller med #3 om varje stavelse.
Inlägg #5: Postat: 2010-08-20 22:19:00
Börje Frylmark
Får återkomma till det övriga i artikeln när jag hämtat mig lite. Menar du på fullt allvar att du tror att Concerta och Ritalin är en form av amfetamin?? Och du säger dig jobba inom missbruksvården?

Antingen är "vårdgivaren" scientologisektens Narconon vilket i så fall förklarar felaktigheterna, eller så är du bara - okunnig.
Inlägg #6: Postat: 2010-08-21 05:21:00
Dag Nilsson
#5 "Vad är Ritalin metylfenidat?

Metylfenidat patenterades 1954 av Ciba pharmaceutical som idag ingår i Novartis som än idag säljer metylfenidat under namnet Ritalin. Det har används för behandling av ADHD sedan 1960-talet och är det vanligaste läkemedlet mot ADHD. Ritalin är kemiskt en amfetamin." Se: Länk: nyfikenvital.org --- Vad är det som motbevisar citatet?
Inlägg #7: Postat: 2010-08-21 13:46:00
Blackie
: Jag känner många som går omkring och käkar mediciner som man lagligt fått ifrån en läkare, men samtidigt hatar vad dom kallar för knarkare, utan att begripa att dom i grova drag tar samma droger!. Handlar bara om vem samhället tycker man skall handla av.
Inlägg #8: Postat: 2010-08-21 23:15:00
Dag Nilsson
#7 Kombinationen måste vara ovanlig. Men du känner många av dem. Hur kommer det sig?
Inlägg #9: Postat: 2010-08-22 09:30:00
Blackie
Helt enkelt för att det handlar om vanligt folk.. nästan varenda svensson går ju på någon form av receptbelagd och narkotikaklassad medicin i dagens läge, utan att veta vad det verksamma ämnet i medicinen är för någonting. Folk lurar sig själva för att deras drog har dom fått av en läkare helt lagligt och det har ett annat namn än det som nämns på tv och i diverse tidningar när det pekas ut vad media vill framhäva som steriotypen av vad en knarkare är!. Bruk och missbruk är ju en annan fråga. Ta ämnet kodein t.exäven om det ämnet är välkänt idag, så verkar det vara skillnad på folk som handlar sitt av en laglig langare som kallas för läkare, än att välja att köpa av någon annan, för då heter det väll i värsta fall heroin, och både heroin, kodein och etylmorfin bryts i kroppen ned till morfin.Länk: rmv.se kanske ett dåligt exempel men jag kör på det för tillfället.
Inlägg #10: Postat: 2010-08-22 09:49:00
Blackie
Kom på ett till exempel av hyckleriet som hjälper till att få dela upp folket i olika klasser. Om man får lugnande mediciner som hör till gruppen kallad Bensodiazepiner Länk: sv.wikipedia.org som även den är narotikaklassad idag, så är det helt social accepterat att ta sin bil till jobbet och med hjälp av den drogen klara av sin vardag bara för att man fått det ifrån sin lagliga langareläkaren.. medans den som handlar samma drog av någon annan för att användas av samma anledning för det första har begått grovt narkotikabrott för att ha köpt det, sedan har man begått ett brott som kallas för drograttfylla för att man kört en bil till sitt jobb när den ända skillnaden kanske var just vem man handlat av!.
Inlägg #11: Postat: 2010-08-22 09:54:00
Leif-Arne
Nu överdriver du så det slaskar om det. Själv är jag så "Svensson" det bara går och använder inget starkare än Bamyl. Även om det finns en del som går på trianglad medicin så är deras antal långt från "varenda Svensson". En debatt mår inte bra av alltför grova överdrifter. Kodein är förvisso en beståndsdel i en del receptbelagda värktabletter i.e. Treo Comp med flera. Mängden är ändå mycket liten, effekten blir endast att den som tar Treo Comp blir en aning trött, det finns inte tillstymmelse till den lyckokänsla man kan få av Ketogan, Petidin en slags syntetiska opiateretc. Droger som man kan få vid akuta smärttillstånd e.g. benbrott.
Inlägg #12: Postat: 2010-08-22 10:04:00
Blackie
Samma som Ritalin och Amfetamin!
Inlägg #13: Postat: 2010-08-22 10:10:00
Blackie
Som sagt, bruk och missbruk och dosering är en annan sak.. och visst kan det tyckas jag överdriver och ger dåliga exempel, men det är i sak ändå ett faktum hur påtaglig skillnaden blir beroende på vem man handlar av.
Inlägg #14: Postat: 2010-08-22 10:12:00
Leif-Arne
Om du hamnar i en kontroll och det visar sig att du inte är i stånd att säkert framföra ditt fordon, pg. a. någonslags preparat så spelar det ingen roll om det är ett receptbelagt preparat eller ett från en langare. Du är själv ansvarig för att du är i skick att framföra ett motorfordon, tidigare fanns röda trianglar på en del mediciner nu är det upp till brukaren att avgöra.
Inlägg #15: Postat: 2010-08-22 10:42:00
Dag Nilsson
Visst är det alldeles för mycket oseriös utskrivning av medicin för sjukdomar som i grunden är tecken på att livet i sig inte fungerar bra för patienten. Samtal och olika former av psykoterapi står tillbaka för nya piller. --- Dock finns det tillstånd där mediciner är rätt. I synnerhet kombinerat med annan behandling och inte istället för. Ytterligt plågsamma tillstånd som är följden av bl.a. för lågt dopamin i hjärnan behandlas ibland med stor framgång med speciella amfetaminer. Om du aldrig upplevt panik som genereras av t.ex. övergivenhetsdepresson så tycker jag du skall avstå från att beskriva vad folk behöver eller inte behöver. Den som aldrig haft ett rejält njurstensanfall kan inte fullt inse nyttan av kramplösande mediciner. En med ADHD far inte omkring som en skållad råtta för att djävlas. Det gäller livet. En omedveten skräck för total upplösning. Och det är omöjligt att fatta för den som aldrig varit i närheten av dessa helveten. Ibland för det helt fel att tänka: På sig själv känner man andra. Ibland är stor ödmjukhet inför känslan att inte alls veta den riktiga inställningen.
Inlägg #16: Postat: 2010-08-22 10:49:00
Jessica Sandberg
svar angående skillnaden mellan metylfenidathydroklorid bla. Ritalin och alfa-metylfentanyl amfetamin. De både substanserna är molekylärt olika i sina strukturer men tillhör både gruppen centralstimulantia och har väldigt liknande effekter på den mänskliga hjärnan, dvs påverkar frigörelsen av dopamin och noradrenalin. Vad effekterna blir beror på dosering. Ritalin är populärt på missbruksmarknaden, särskilt bland ungdomar, då det är enkelt att snorta och därmed få en ruseffekt. Att injicera Ritalin och Concerta är inte heller ovanligt, och jag har själv tagit hand om mer än en patient med psykos utlöst av metylfenidat. Psykosen är inte att skilja på den skapad av amfetamin.
Inlägg #17: Postat: 2010-08-22 10:56:00
Jessica Sandberg

Intressant aspekt av det är att alla som går i LARO-program har rätt att framföra fordon under påverkan av Metadon eller Buprenorfin. Visst har de ett eget ansvar som någon annan påpekade, men jag spekulerar ändå i hur pass nedsatt vissas körförmåga faktiskt blir, och vilken hänsyn de tar till detta själva. Man bör kanske inte förglömma att många i LARO-programmen under många år kört olovligt, påverkade etc och att deras referensramar kring vad som är okej och inte, inte alltid är desamma som hos icke-missbrukare. Någon som gått på Metadon i under ett år har inte kommit särskilt långt i en beteendeförändring, och jag litar inte alltid på deras omdöme kring en sådan fråga. Ändå så får de köra bil helt lagligt under inverkan av medicinen.

Jämför med om alkohol skrivs ut på recept och man får ta en dos varje dag som överskrider 0,2 promille. Då skulle man få köra bil, men den faktiska körförmågan, den kan man ändå ifrågasätta.
Inlägg #18: Postat: 2010-08-22 11:07:00
Leif-Arne
#17 Du har hela tiden ett ansvar för att du är tillräckligt alert för att framföra ett fordon, att trianglarna togs bort innebär inte att de är "tillåtna", det innebär att de är tillåtna under förutsättning de inte påverkar dig på ett sätt som stör trafiksäkerheten. Om du tar Treo Comp och blir trött av dem så är du en olaglig förare, på samma sätt som om du kör bil och är trött om du inte sovit tillräckligt, då är du åxå en olaglig bilförare. Du har ett ansvar att inte vara trött, ha nedsatt reaktion, perception etc, däremot så är inte mediciner listade i lagliga eller olagliga, ansvaret är individens.
Inlägg #19: Postat: 2010-08-22 12:06:00
George Debaly
#16 alfa metylfentanyl är inte amfetamin. Det är som namnet antyder en fentanyl och är en syntetisk opioid.
Inlägg #20: Postat: 2010-08-22 12:13:00
Jessica Maria Sandberg
ber om ursäkt, fenetyl ska det stavas naturligtvis.

javisst, så är det, i den bästa av världar. Det fungerar knappast så i praktiken dock, och det är ett problem som polisen själva uttrycker, att de har förare där reaktionsförmågan de facto är nedsatt, men det går inte att göra något åt, inte förrän det händer något då möjligtvis. Onödigt dock att olyckor ska behöva ske ifall de kunde ha förebyggts, men det går inte genom detta med eget ansvar, och personer som har en redan nedsatt respekt för att köra påverkad i trafiken, gör annorlunda bedömningar än många andra, t.ex de som har gått kortare tid i ett LARO-program.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...