Spöken mitt på ljusa dagen?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-08-12 10:51:00
Urla
Nog finns det spöken. Bara för att skribenten aldrig sett ett så finns det andra som har. Det handlar om att öppna upp och det gör inte människor som far fram i vardagen med alla vardagsbestyr. varför ska man misstro andras upplevelser?
Inlägg #2: Postat: 2010-08-12 11:04:00
Pia I
det finns många be vis på ovanliga upplevelser. har själv varit med och bl.a. drömt sanndrömmar.
det handlar om energier.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-12 11:14:00
sturgeon
För oss som växt ifrån tomtar, troll, gudar och spöken kan jag informera er om att det finns prick INGET bevis för spöken. Det finns t.o.m. 1000000:- att hämta ut för den som kan bevisa någon form av övernaturlig existens. Vidare kan man välja att tro på smörjan UTAN bevis, men kom inte och snacka om att det skulle finnas utan att slänga fram någon källa.
Inlägg #4: Postat: 2010-08-12 11:16:00
sturgeon
Bevis för ovanlig upplevelser finns. Eller, iaf vittnesmål. Jag såg t.ex en kille trilla på cykeln häromdagen. Det är ju ganska ovanligt. Frågan är bara hur trovärdig jag är som vittne till händelsen.
Inlägg #5: Postat: 2010-08-12 11:17:00
sturgeon
ovanliga*
Inlägg #6: Postat: 2010-08-12 11:31:00
Jan Olsson
sturgeon! - det var verkligen ovanligt! - har aldrig sett "på",men däremot "av" - flera ggr. - men jag tror dig - var det hans egen - eller någon annans? -
Inlägg #7: Postat: 2010-08-12 11:33:00
Lars Nilsson
Förr fanns dom i alla fall. När jag i min ungdom gick på dans kunde jag i spritdimman ganska ofta urskilja både ruggugglor och spöken.
Inlägg #8: Postat: 2010-08-12 11:36:00
Jan Olsson
PiaI - Börjar att förstå - detta är inget för mig! - Energisk har jag aldrig varit -
Inlägg #9: Postat: 2010-08-12 12:22:00
sturgeon
Jan Olsson: Jag har ingen aning om vems cykel det var. Men för att lugna er alla lite så kan jag meddela att han mår bra idag :

Det är problematiskt när TV4 eller vilken annan tv-kanal som helst gör ett program OM spöken. Som sagt, det späder på naiva människor uppfattningar och stödjer en industri av kvacksalvare som skor sig på människors dåliga omdöme. Jag tycker uppriktigt synd om de som ännu inte växt ur spökfasen. Jag tror jag var tio år gammal när jag insåg att det bara var trams.
Inlägg #10: Postat: 2010-08-12 14:21:00
sodde
Den som lever får se, eller rättare sagt den som dör får se.
Innan dess är det lika mycket spekulationer att det inte finns.
Inte konstigare att tro på det än att tro på någon religion och det är ju ingen som förfasas över svt helgmålsbön så varför bli så upprörd?
Inlägg #11: Postat: 2010-08-12 14:39:00
Noumenia
Varför så respektlös och nedsättande om andra människors tro och övertygelser? Folk får väl tro vad de vill i det här landet? Är det inte tråkigt att bara tro på vetenskap och fakta? Nej, det är ju så att vi inte är barn för alltid, men hur magiskt var inte livet på den tiden? :Är det inte så att vi har förlorat något viktigt med åren, t.ex. fantasin? Att slå bort allt som inte empiriskt har bevisats, som nonsens verkar ju ganska dumt det också. Jorden är ju faktiskt rund och inte platt, men det var det bara tokar och dårar som trodde på först. Att göra narr av andra människors tro är samma sak som mobbning anser jag i min ringa person. Mvh
Inlägg #12: Postat: 2010-08-12 14:41:00
sturgeon
sodde: Det är precis lika konstigt att tro på en religion som att tro på spöken. Samma nivå av total galenskap.
Jag skulle vilja fråga dig hur man skiljer på en tro och en psykos. Var drar DU gränsen?

Anledningen till att jag blir upprörd är att människor dör/mördas, blir utnyttjade känslomässigt/ekonomiskt på grund av dessa 7 rymdpappor som INGEN någonsin kunnat bevisa. Jag antar att min frustration över medeltida/bronsåldersaterade vidskepelser grundas i en stark medmänsklighet. Det är synd om människorna.
Inlägg #13: Postat: 2010-08-12 14:43:00
Jan Olsson
Aspirerar möjligen "sodde"?
Inlägg #14: Postat: 2010-08-12 14:47:00
sturgeon
Noumenia: Man får tro precis vad man vill. Men uppenbarligen finns det stålar att kamma hem på tramset. hade alla medium, spökjägare och själavårdare jobbat ideellt så hade jag inte haft några större problem med det.

Om du vill leva som ett barn, så go ahead! Men du medöljer även en omyndighetsförklaring.

Mobbning? Att stena ihjäl otrogna kvinnor på grund av sharialagar - eller att i Sverige fortfarande knacka bög på grund av bibeln, DET är mobbning.

utan fantasin stannar vetenskapen. Det är just fantasin som är grunden i en hypotes och har hjälpt oss framställa ovärderliga verktyg för mänskligheten.

Är det inte mer soännande att INTE veta saker, än att köpa alla svar från en bok som skrevs för 2000 år sedan? Det kanske är tråkigt att inte ha alla svar, men det är den enda motivationen för att ta reda på vad svaren är.
Inlägg #15: Postat: 2010-08-12 14:50:00
sturgeon
Men då medföljer en omyndighetsförklaring*
Inlägg #16: Postat: 2010-08-12 14:51:00
Kent
Är det någon annan här som stör sig på sturgeon?
Inlägg #17: Postat: 2010-08-12 14:53:00
sturgeon
Kent: Om du stör dig på mig, bemöt mina argument istället. På så vis kanske jag tystas. Kommentarsfältet på sourze är ju trots allt inte till för att diskutera artiklarna...
Inlägg #18: Postat: 2010-08-12 14:58:00
Noumenia
Ja, det finns väl ett pengabegär inom de flesta branscher skulle jag tro. Ingen vill ju jobba gratis kan jag inte tänka mig. Och de som anlitar olika yrkeskategorier är ju ändå myndiga människor med rätt till sina egna val och beslut? Eller ska vi börja omyndigförklara allt ifrån församlingsmedlemmar i Svenska Kyrkan till olyckliga som ringer tarotlinjer? Det stämmer inte med den verklighet jag själv lever i. I Sverige tycker jag inte detta är ett problem överhuvudtaget. Däremot det du tar upp om stening är ju väldigt problematiskt i mina ögon. Jag gjorde ett projektarbete i sociologin om mobbning och jag föredrar nog att vidhålla min åsikt om att det i alla fall tenderar att likna mobbning när man talar nedsättande och ironiskt om och till andra vuxna människor eller rent av gör narr av dem. Vad vissa än anser om människor som fortfarande idag vågar ha en tro så är de flesta ändå vuxna och myndiga. En psykos skiljer sig från en tro/fantasi på så sätt att en psykotisk person ofta får stora problem, både med sig själv och andra i sin förvrängda verklighet. Men visst kan det finnas likheter som är svåra för en icke insatt att klart urskilja som friskt eller sjukt : Men som sagt så tyck och tänk som du vill, en förmån som vi har berikats med i detta land.
Inlägg #19: Postat: 2010-08-12 15:19:00
sturgeon
Noumenia: Hur hade du reagerat om jag istället hade kritiserat någons ideologiska ställningstagande i samma ordalag? Hade det också varit mobbning? Varför ska man ta MER hänsyn när det kommer till tro, än någon annan livsåskådning? Jag kritiserar inte en speciell person, utan uttrycker min frustration över att vi 2010 omges av vidskepelser som vi inte har något bra anledning att anamma. Och med dessa onödiga dogmer och vanföreställningar medföljer baksidor som stening och förtryck. Det är ett enormt problem och måste på något sätt bekämpas. Därför är jag inte rädd för att uttrycka mig - och kanske uttrycker jag mig lite väl hårt ibland. Tar man åt sig av det så innebär det uppenbarligen att jag har en poäng. Vidare bill jag bemöta din definition av psykos, som jag i mångt och mycket är enig med dig om. MEN, om en person är helt övertygad om att han/hon är Michael Jackson men inte har några större problem med sin omgivning på grund av detta - betyder det då att hon/hon inte lider av en psykos?
Inlägg #20: Postat: 2010-08-12 15:32:00
Jan Olsson
Nu börjar det likna något - kanske t.o.m. någon med "övernaturliga" krafter vill komma till tals - eller varför inte ett "spöke" - ett riktigt - ingen ful gammal människa - som jag - utan en som verkligen dött - det hade väl"vatt,nått,de" - ett klubbslag på sturgeon & mig!!
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...