10 filmer jag gick fullständigt bananas på

Den här tråden diskuterar artikeln 10 filmer jag gick fullständigt bananas på.
Inlägg #1: Postat: 2010-08-10 12:05:00
Lars Nilsson
När det gäller filmkonsten finns det bara en sak att säga om kvalité: theres no such thing as a bad western. Alla andra filmer kan man, som Leif-Arne så riktigt framhåller, gå bananas på. Vem har till exempel sett en John Waynefantast gå på bananer?
Inlägg #2: Postat: 2010-08-10 12:52:00
Leif-Arne
-"theres no such thing as a bad western".Jomenvisst, allra mest westerns som bygger på ett japanskt orginal inspelade i Spanien och med italiensk filmmusik.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-10 16:24:00
Lars Nilsson
Ånej, inte Hopalong Cassidy, bara för att nämna ett storverk.
Inlägg #4: Postat: 2010-08-10 17:17:00
Leif-Arne
-”Jag förstår att ni bara vill roa er och inte vill något elakt, men min åsna blev ledsen av era förolämpningar. Därför måste ni be min åsna om ursäkt”
Inlägg #5: Postat: 2010-08-10 19:21:00
Lars Nilsson
För övrigt tycker jag Din lista var bra. Trots allt!
Inlägg #6: Postat: 2010-08-10 19:51:00
cmologgad
#4 Såg den i Söndags. Den är inte alls dålig. I övrigt rekommenderas "Touch of Evil" av och med Orson Welles. Bara öppningscenen är mer sevärd än Bergmans samlade produktion.
Inlägg #7: Postat: 2010-08-10 20:04:00
cmologgad
Hm man borde göra en "Film noir" lista: Touch of Evil, Big Sleep, Maltese Falcon, Key Largo, Blood Simple, LA Confidential, off the top of my head...
Inlägg #8: Postat: 2010-08-10 20:07:00
cmologgad
Spagettivästern-filmerna med Bud Spencer och Terence Hill är dock riktigt usla har jag för mig.
Inlägg #9: Postat: 2010-08-10 20:11:00
Leif-Arne
Tack för vänligheten. Det är väl så att så fort man skrivit sådant här, vilket helt baseras på en stundens ingivelse, så kommer man på massor av andra filmer som borde varit med, det är exempelvis en ren skandal att ingen tysk film är med. Kanske ett uppslag till en lista med bara tyska filmer.
Inlägg #10: Postat: 2010-08-10 20:14:00
Leif-Arne
#8 Jo, men å andra sidan en bra spagetti kan vara hur bra som helst.
Inlägg #11: Postat: 2010-08-10 20:25:00
Leif-Arne
#7 "M als in Morder" med Peter Lorre Som även är med i Riddarfalkenär väl åxå en av klassikerna inom film noir. Dr Mabuses testamente av samme regisör Fritz Lang
Inlägg #12: Postat: 2010-08-10 21:26:00
Janne B
DET är väl bara Tio Guds Bud som är oföränderliga. De är liksom huggna i sten, om jag ska tro en del amerikanska filmer. /MEN jag har ,långa stycken samma lista som du, men jag har missat några - inte sett dem.
Inlägg #13: Postat: 2010-08-10 22:30:00
GUNNAR
Du borde kika på "The Obama Diseption" och "Fall of the republic"
reserverar mig emot stavfel... Himla bra och upplysande alster.
Inlägg #14: Postat: 2010-08-10 23:38:00
Janne B
I morgon två bra deckare nästan samtidigt Jag kommer nog att slita ut tryckknapparna...
Inlägg #15: Postat: 2010-08-11 00:35:00
sunny fri
Jag är ingen filmkännare.
jag började egentligen se film när tv kom. Jag har varit mera på tetater än på bio i mina dagar.Men några av de här har jag sett o tagit till mig. "Sjunde inseglet" som jag kan se om även i dag."Här har du ditt liv":boken om Olof som jag läser om ibland.Moderna tider är kul. O Easy Rider:den är en film jag såg som ung.Och numera på Dvd.De andra har jag inte sett men Forrest Gump står på min lista nu i de många kanalernas stora urval.O kanske även den där O broder:var är du?

När jag var mycket ung var det borta med vinden som gällde.Jag har sett den i flera olika länder o jag har boken på svenska,norska o engelska.Den var barnförbjuden när den gick i Stockholm o dottern var 5 år.Vi reste till London o såg den tillsammans där.Då hade jag först införskaffat ett exemplar till den video vi köpt:på svenska fanns det ju inga filmer då men den engelska visionen som vi gick igenom liggande på golvet framför tv:n .Jag förberedde henne för den stora filmupplevelsen i London.Jag minns att det värsta var allt rökande:det bolmades friskt i salongen o filmen är 4 timmar lång så vi kände oss lätt nikotinförgiftade när vi vacklade ut
Vilken galen mamma man har varit.
Inlägg #16: Postat: 2010-08-13 10:13:00
erobwen
Jaha, jag som trodde att "Transformers, the revenge of the fallen" och "GI-Joe" var filmhistoriens höjdpunkter? Sanningen är den att jag i viss mån har börjat tröttna på fiktion överlag, det vill säga filmer som bara är på låtsas. Det är för mycket som är på låtsas i vår värld, ta bara årets riksdagsval. Det jag gillar främst är dokumentärer och reportage som handlar om verkligheten. Om jag någon gång ska se en film så vill jag hellre att den är så uppenbart overklig att den inte beblandar sig med det som är verkligt verkligt. Så i någon mening så skojar jag faktiskt inte när jag säger att jag hellre tittar på Transformers än någon av dina nämnda filmer, som säkerligen är djupa och genomtänkta, men som ändå inte är verkliga.
Inlägg #17: Postat: 2010-10-21 13:30:00
Leif E Ström
Kanske någon fransk och italiensk rulle kunde fått listan mer genomtänkt. Tänker då främst på Roberto Benignis prisbelönta filmer som spänner över alla genrer. Fick nu även en inblick på hur komplext och subjektiv en bedömning av filmbedömningar kan vara då jag läste recensionerna av en fransk klassiker. "Rififi", den bedöms idag helt diamentralt, läs bara:
"Stilbildande och för sin tid mycket vågad. Inbrottsscenen är klassisk och ruggigt spännande. Filmen tappar lite i fart på slutet. För den som gillar kupp- och rånarfilmer är denna ett måste!" Labi.
"Oj, det var en riktig B-film det. Känns som om den är till för människor som aldrig har haft insyn i det kriminella livet, och skriven av sådana också för den delen. Chockade nog det mer tillrättalagda 50-talet i högre grad än dagens publik. Var inte heller spännande..." PH.
F.ö. inkluderar för mig själva filmens kvalitét hela kittet. Alltså biografen, filmen, sällskapet, förväntningen samt dåtiden.
Slutligen Leif-Arne, om man jämför andra svenska filmer med "Hedebyborna" har man undantagslöst skitigt i det blå skåpet.
Laddar...