Inlägg #1: Postat: 2010-08-10 13:11:00 | |
Leif-Arne |
Provar man att byta ut ordet ”muslim” mot ”jude” får en del av retoriken en riktigt otäck efterklang. Det som ändå är dagens största tragedi och skandal 2010 är att bortsett från gaskamrarna så är förföljelsen av Romer fortfarande nästan som på 1940 talet. Fattas bara någon kommer och hävdar sig ha en slutlig lösning.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-08-10 14:33:00 | |
Tage Sundin |
1 Det går säkert att hitta SD-sympatisörer som medvetet eller omedvetet slarvar med fakta och siffror. Skribenten tar det som intäkt för att svartmåla SD, vilket inte framstår som helt hederligt. Med den sortens debatteknik skulle man kunna framställa ex vis MP som kompletta dårfinkar och S som hemvist för de korrupta och maktgalna. 2 Skribenten själv är heller inget noggrannhetsföredöme eller sanningsvittne. Jag studsade lite när jag såg talet "38" avseende ökningen av HIV förra året, och kollade för säkerhets skull med Smittskyddsinstitutet. Så här står det bl a på deras hemsida: "Rapporterade fall av hivinfektion 2009
Totalt anmäldes 486 fall av hivinfektion under 2009 vilket är 38 fler fall jämfört med föregående år." |
Inlägg #3: Postat: 2010-08-10 17:52:00 | |
Jonas |
Leif-Arne: Det tragiska vad t.ex. gäller Romer är att de inte anstränger sig för att förbättra sitt rykte, oförtjänt eller inte. Man vägrar att bli assimilerade och integrerade i samhället utan förväntar sig att samhället skall anpassa sig efter dem istället. Även om man försöker vara fördomsfri får man allt för ofta nidbilden av Romer bekräftad i direkt handling, när t.ex. saker stjäls eller Romska barn kör omkring i Chevy Vans.
Det är som vissa av dem självutmålat sig som ultimata offer som har rättigheter utöver det andra har och att samhällssystemet inte gäller dem. Det skall inte vara grund för ytterligare samhällerlig diskriminering, utan snarare en signal att samhället måste tänka runt problemet och hur det ska bli bättre på att med minimala medel skapa en harmoni som är lika för alla. |
Inlägg #4: Postat: 2010-08-10 17:59:00 | |
Jonas |
Vad gäller SD så är det en kombination av det skribenten nämner, men med tyldig avsikt att ge folk en känsla av otrygghet för att på så vis uppmuntra dem till att skapa en bild av ett vi-och-dem-samhälle. I djurvärlden berömmer individerna balans, men i människovärlden, verkar vi inte tänka på att det som sägs kan vara obalanserat, falsk och fel, utan på ett tillkrånglat sätt som man naturligtvis inte orkar sätta sig in i kan vara rätt. Vi har ju demokrati och för att ta ett extremt exempel men om en majoritet bestämmer sig för att jorden är platt så är den platt - end of discussion. Och vi kallar oss intelligenta?
Om sanningen ska fram vet jag inte ett existerande parti som inte uppmuntrar "dålig energi" på något vis. Antingen ska vi bara tänka på den egna individen, eller ta oss rättigheter över andra i en förenklad rättvisas namn. Detta pekar bara på att rädsla och grupptryck är de starkaste drivkrafter i den politiska sfären och att politiska systemet är föråldrat och borde pensioneras. |
Inlägg #5: Postat: 2010-08-10 18:32:00 | |
Leif-Arne |
#3 Visst har det utanförskap romer lever under medfört en del överlevnadsstrategier som är tveksamma. Men du ger även uttryck för en hel del fördomar och stigmatiserar därmed en hel folkgrupp. Dessa fördomar lede till att efter judar var romer en grupp som mördades i gaskamrarna i störst antal. Inom EU så behandlas romer i en del länder, Rumänien Ungern, Bulgarien t.ex., på ett sätt som liknar behandlingen under naziregimen under ww2. Är konstaterandet att romer är ”annorlunda” ett argument till den diskriminering som de utsätts för idag? Det är märkligt att en del är så historielösa.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-08-10 19:42:00 | |
cmologgad |
Tycker nog Tage har en poäng. Vad jag förstår är detta inte citat från oficiella SD talesmän eller har jag fel ? Botaniserar man i vänsteranstrukna bloggar t.ex. kan man nog hitta en del överdrifter och uppskruvad retorik och fördomar om USA, företagare och borgare t.ex där också. Även det är en del av demokratin i praktiken.
|
Inlägg #7: Postat: 2010-08-10 22:25:00 | |
GUNNAR |
Ja det märks verkligen att skribenten besökt "mångkulturen" i Risne, Rosengård, Fitja, Fisksätra, Hammarkullen m.m. De blogginläggen skall nog inte tolkas bokstavligt, utan snarare ses retoriskt. Men dessa politiskt korrekta SDhatare kan inte det. Deras enda uppgift här i välden är att mörka verkligheten, och trycka ned sanningssägarna. Undrar just vem som i detta fallet är uppdragsgivaren...
|
Inlägg #8: Postat: 2010-08-11 00:55:00 | |
sunny fri |
Jonas: du måste vara väldigt ung? Vi tvångsstreliserade romer här i landet ändå in på 70 talet.Det hände 2 systrar jag kände men de tog båda sina liv efteråt.Jag har åkt runt i östeuropa o i Rumänien har jag sett polisen skjuta in i hopar av kvinnor o barn.Där drivs de från åker till åker i sådana gamla vagnar men tyg över o hö i som man kan se på film i dag.De får inte gå i skolan:de får ingen sjukvård eller ålderaspension.De får inte ta fast arbete.Detta gäller Rumänien i dag.Det har gått 10 år sedan jag var där men utvecklingen har snarast gått baklänges. Vid Europas största frilufstbordell som börjar vid tjeckiska gränsen i Öst Tyskland när man reser över Dresden står sedan de halvnakna flickor överallt mil efter mil där en bil kan stanna.De är deperata.Den lilla staden Teplic är en gigantisk bordell.Många av flickorna är just romer. Judarna fick upprätttelse o i många fall ersättning til slut men zigenarnas utrotande i 3. riket tegs i hjäl o gör det i viss mån ännu.När jag orkar ska jag skriva en artikel om mina möten med romerna i Rumänien:jag fick några väldigt bra bilder oxå innan jag släpades bort i tumultet
|
Inlägg #9: Postat: 2010-08-11 01:39:00 | |
Nettan999 |
#8. Sunny fri: Jag trodde också att tvångssterilisering skedde såsent som på 70-talet men det visar sig att transsexuella tvingas tvångssterilisera sig ÄN I DAG. Länk: dn.se
|
Inlägg #10: Postat: 2010-08-11 12:05:00 | |
ombudet |
Tage Sundin. Jag vet inte vad du menar? Jag har kommenterat det faktum att uppgift sprids om en lavinartad ökning av antalet HIV fall och redovisat att den lavinartade ökningen uppgår till 38 personer vilket är den siffra även du fått från smittskyddsinstitutet så vad är problemet?
|
Inlägg #11: Postat: 2010-08-11 12:06:00 | |
ombudet |
Gunnar. Exakt på vilket sätt mörkar jag verkligheten då jag korrigerar en massa felaktiga uppgifter?
|
Inlägg #12: Postat: 2010-08-11 17:36:00 | |
GUNNAR |
ombudet
Jag gav mig på författaren, inte dig. Men ALL "gamelmedia" driver en viss linje. Att sanningen om mångkulturen INTE skall skildras sanningsenligt. Det kan inte du neka till. Vidare undrar jag vem författarens egentliga uppdragsgivare är. |
Inlägg #13: Postat: 2010-08-11 18:38:00 | |
Tage Sundin |
10 Din kria kunde tolkas som att det under 2009 rapporterats 38 nya fall av HIV i Sverige. Som framgår är det korrekta antalet 486.
|
Inlägg #14: Postat: 2010-08-12 19:28:00 | |
Bur-q-ua97 |
Tage Sundin inläggen #2 och #13: vad betyder "kria"? Det, ur artikeln citerade, stycket kan förvisso möjligen tolkas på det vis du skrev men även på det avsedda sättet. Den korrekta tolkningen är ganska "glasklar", åtminstone för mig, d.v.s. att antalet personer -38 st- handlar om ökningen HIV-fall, snarare än om det totala antalet HIV-fall.
_________________________________________________________________________ Så här står det i artikeln: "Jag avser påståendet om att HIV ökar lavinartat. Enligt Smittskyddsinstitutet så hade vi förra året en ökning med 38 smittade. Totalsiffran var lägre än till exempel 2004." _________________________________________________________________________ Som "ombudet" skrev, så har du även själv kommit fram till samma uppgift och presenterar den på i princip samma sätt som artikeln gör! /B97, av Dans stam 97-108, kontrollant för Sällskapet Bur-q-ua ---- för allas lika värde, emot rättsröta Länk: societyofbur-q-ua.tk _________________________________________________________________________ "2 Skribenten själv är heller inget noggrannhetsföredöme eller sanningsvittne. Jag studsade lite när jag såg talet "38" avseende ökningen av HIV förra året, och kollade för säkerhets skull med Smittskyddsinstitutet. Så här står det bl a på deras hemsida: "Rapporterade fall av hivinfektion 2009 Totalt anmäldes 486 fall av hivinfektion under 2009 vilket är 38 fler fall jämfört med föregående år." |
Inlägg #15: Postat: 2010-08-12 20:31:00 | |
Tage Sundin |
14 Den ursprungliga betydelsen är retorikövning men ordet kan numera lika gärna betyda en uppsats.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.