Våldsbrott är inte "sånt som händer"

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2010-08-04 15:19:00
JamesK
Att man ska behöva referera till Kriminalvårdens hemsida igen och vad det står där angående att kriminalvården ej får lämna uppgifter om etnisk tillhörighet. Men ombudet säger att han har siffrorna! Att ni sen får kritik efter kritik ombudet och Leif-Arne i era inlägg verkar ni inte förstå.
Inlägg #42: Postat: 2010-08-04 15:22:00
JamesK
Än en gång så får man hänvisa till ett textutdrag från Kriminalvårdens hemsida! Så här står det!

Utländska medborgare och invandrare?

Hur många invandrare finns det i svenska fängelser? Det är en av de många frågor som ofta ställs till Kriminalvården och som vi inte kan svara på!

Förklaringen är att Kriminalvården har statistik på hur många utländska medborgare som vi tar in i fängelse varje år, vilka länder de kommer ifrån och om de ska utvisas efter fängelsestraffet. 29 är utländska medborgare och kommer från cirka 160 olika länder.

Däremot har vi inga siffror på hur många som är av utländsk härkomst eller invandrare, eftersom många invandrare ganska snabbt blir svenska medborgare och räknas då som svenskar. De ingår alltså i gruppen svenskar som är 71.
Vad säger lagen att vi får registrera?

Det är så att Kriminalvården är förbjuden i lag att registrera etniskt ursprung om inte särskilt skäl finns för en individs behandling, kriminalvården får inte heller ha etniskt ursprung som sökbegrepp. Detta gör det naturligtvis även omöjligt att föra någon statistik kring etniskt ursprung.

Vad som får registeras i systemen regleras i lagen "Lag om behandling av personuppgifter i Kriminalvården" 2001:617. I denna lag står;
"5 §
Uppgifter om en person får inte behandlas enbart på grund av vad som är känt om personens ras eller etniska ursprung, politiska åsikter, religiösa eller filosofiska övertygelse, medlemskap i fackförening, hälsa eller sexualliv.
Om uppgifter om en person behandlas på annan grund får uppgifterna kompletteras med sådana uppgifter som avses i första stycket, om det är absolut nödvändigt för syftet med behandlingen.
Personuppgifter enligt första stycket får inte användas som sökbegrepp om inte regeringen har föreskrivit det. Sådana föreskrifter får meddelas endast för det ändamål som anges i 3 § första stycket 3. Lag 2008:577."
Inlägg #43: Postat: 2010-08-04 15:39:00
Leif-Arne
Förutom att det inte är tillåtet, är det inte heller praktiskt möjligt att dela in människor efter etnicitet, hur skulle det i så fall gå till, -”Mörkt hår mörka ögon ”blatte”, ännu mörkare ”afrikan”, Ljus blåögd ”svensk”, om ljus men med obegripligt språk ”finne”” Ge ett förslag på hur du menar en uppdelning i etnicitet skulle gå till, hur skulle man dra gränserna. Jag menar att det faktiskt är en omöjlig uppgift. Om du tror du klara det så motbevisa mig gärna.
Inlägg #44: Postat: 2010-08-04 16:00:00
JamesK
Har jag någonsin påpekat en uppdelning i etnicitet? NEJ NEJ OCH NEJ det har jag inte! Ja man har ju läst en kurs på högskolan i ämnet interkulturell kommunikation så ordet etnicitet kommer av det grekiskans etnos som betyder folk eller nation. Etnicitet har att göra med en grupp människors föreställningar om ett gemensamt ursprung.
Inlägg #45: Postat: 2010-08-04 16:02:00
ombudet
Nu får du faktiskt ursäkta JamesK men vad är det för fel på dig? Jag har lämnat en tydlig instruktion om hur du kommer till Kriminalvårdens statistik som jag hämtat mina siffror från och jag har även erbjudit dig att jag ska skicka dig skärmdumpar via mail. Ditt svar blir att du ännu en gång citerar en sida hos Kriminalvården som uppenbarligen är felaktig eller att den statistik jag har ändå är tillåten att lägga ut. Vad vet jag, faktum är att siffrorna finns att hämta på sätt jag angivit så om du ännu inte följt "kartan" jag lämnat så gör det så slipper både du och jag att skriva samma sak fler gånger./// Här har du instruktionerna igen. Firefox funkar inte utan det ska tydligen vara Explorer. Gå till kriminalvarden.se och klicka i mitten av sidan högt upp på statistik//till höger högt upp på sidan står statistikdatabasen och under står det länk till databasen, klicka på den//då kommer ni till en sida som ser lite underlig ut men klicka till vänster där det står portal//klicka Anstalt i vänster kolumnen//klicka till höger där det står inskrivna oktober//klicka på fliken medborgarskap och ni hittar de siffror jag redovisade.
Inlägg #46: Postat: 2010-08-04 16:03:00
Lasse i Gatan
Leif-Arne//
Detta skrev jag till dig.// #36/Leif-Arne/ Blev siffran 80 med utlänsk bakgrund som sitter i våra fängelser för mycket att ta in i din PK-tvättade skalle. Tage Sundin har full koll på statistiken.// Då ger du mig en känga i slutet på kommentar #40
Citat: "eller gissa som ”Lasse i Gatan. Han gissar vilt" blev det för mycket med två meningar efter varandra? i #36
Inlägg #47: Postat: 2010-08-04 16:10:00
Leif-Arne
#46 Lägg dig på soff§n och vil§ en stund, nu h§r det visst kok§t torrt.
Inlägg #48: Postat: 2010-08-04 16:18:00
JamesK
Ursäkta mig herr ombudet! Men det blir inte rätt för dig ändå! Att antalet inskrivna svenskar är 3941 st i oktober 2009 är rätt, men sen framgår det på kriminalvårdens hemsida att det är svårt att säga hur många av de som faktiskt är av utländskt härkomst då man får relativt snabbt svenskt medborgarskap.
Inlägg #49: Postat: 2010-08-04 16:20:00
JamesK
Ursäkta det är 3914 st och inte 3941 men det är säkerligen fler nu i år.
Inlägg #50: Postat: 2010-08-04 16:21:00
JamesK
Det är inte lätt när det är svårt herr ombudet :
Inlägg #51: Postat: 2010-08-04 16:54:00
Lasse i Gatan
#47/Du blir väl inte ihopblandad med blomman Ölandstok
Inlägg #52: Postat: 2010-08-04 16:55:00
ombudet
Det sista du skrev håller jag med dig om och jag är glad att vi nu har enats om att siffrorna existerar. För egen del så är det medborgarskap som räknas. Hur ska du annars göra? Gå tillbaka en, två, tre, sju tio generationer? Hur blir det med dom som har en svensk och en utländsk förälder? Går man tillbaka hälften så många generationer? Kungen, är han svensk? Hur är det med Victoria, hennes mor är ju en förstagenerationsinvandring etc. etc. etc. Det förtjänar också att noteras att de flesta utlänningarna kommer från olika europeiska länder med Finland i topp med 143 intagna samt att, som jag skrev tidigare, 85 ca. från länder som är ickemuslimska.
Inlägg #53: Postat: 2010-08-04 17:02:00
Leif-Arne
#51 Det där var rart skrivet, luren gjorde onekligen dig gott.
Inlägg #54: Postat: 2010-08-04 17:38:00
Tage Sundin
Med "ombudets" sätt att resonera # 52 vore det väldigt enkelt att lösa problemet med den höga brottsligheten bland vissa invandrargrupper: Alla som får bosätta sig i Sverige beviljas svenskt medborgarskap från dag 1. Därmed finns det inte längre några invandrare, och följaktligen heller ingen specifik invandrarkriminalitet. Elegant, minst sagt, och helt i linje med den svenska traditionen att om möjligt sopa problemen under mattan.
Inlägg #55: Postat: 2010-08-04 17:46:00
ombudet
#54 Det är ett av många sätt att undvika att svara på en fråga.
Inlägg #56: Postat: 2010-08-04 19:01:00
Tage Sundin
# 55 Hoppsan, jag insåg inte att du hade ställt en fråga till mig, men eftersom ditt inlägg handlade om en inte helt problemfri avgränsningsproblematik ska jag göra det lätt för mig och hänvisa till SiSs Statens Institutionsstyrelse definition: Den vars båda föräldrar är födda utomlands anses ha invandrarbakgrund. Jag tror mig för övrigt minnas att även BRÅ använder den definitionen när de forskar om invandrarkriminalitet.
Inlägg #57: Postat: 2010-08-04 21:53:00
JamesK
Jag får hålla med Tage Sundin! Tror nog att många invandrare säger att de kommer från det land de ursprungligen är ifrån, där de föddes och även växte upp. Tror inte de kallar sig svenskar bara för att de fått ett svenskt medborgarskap. Känner personer som är föda och uppväxta i ett annat land som exempelvis Argentina, Finland som säger att de är Argentinare och Finländare. Så nu tror jag att vi inte kommer längre i denna debatt utan att det blir för mycket lekskolenivå över det. Tack för mig diskutera gärna vidare:
Inlägg #58: Postat: 2010-08-06 13:20:00
Tage Sundin
Som ett litet avslutande PS vill jag tillägga att det finns ett fåtal människor med civilkurage som vågat forska lite på området. En av dessa är Jur dr Ann-Christine Hjelm vid universitet i Karlstad. Under 2004 färdigställde hon forskningsprojektet "Är kulturgenererad grov brottslighet myt eller verklighet?" som grundade sig på en genomgång av brottmålsdomarna vid Svea Hovrätt under år 2002. Det visade sig då att 85 av de som fälldes för våldtäkt hade invandrarbakgrund.
Inlägg #59: Postat: 2010-08-06 16:14:00
ombudet
Tänk att jag trodde faktiskt att Inger Olsson skulle mäkta med en ursäkt eftersom hon inte vågade anta vadet men, men.....Då är det i alla fall klart vilken nivå som är hennes.
Inlägg #60: Postat: 2010-08-06 16:47:00
Inger Olsson
#59 Vadå? Har jag slagit vad med någon?
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...