Inlägg #21: Postat: 2010-06-16 10:11:00
|
Bizon |
#20 Det kan nog vara välgörande för vem som helst att få prata till punkt - replikerna kommer helt säkert inte att utebli - det ofentliga samtalet och och media i övrigt står i ständig dialog - särskilt nu med alla varianter på forum på nätet.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-06-16 10:33:00
|
Per W |
Less is more... och att "tala till punkt" innebär inte någon lockande inbjudan till dialog precis.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-06-16 15:29:00
|
Bizon |
#22 Sorry - men det ligger nått avigt i ditt nejsägeri - känner du dej förfördelad på något sätt?
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-06-16 17:46:00
|
cmologgad |
Att bli utsedd till sommarpratare anses allmänt vara något av en hedersbetygelse och ett privilegium. Anledningen till att SR utsett Annika Deasy till sommarpratare handlar troligen mer om en vilja hos producenterna att provocera ett USA som man inte sympatiserar med, än någon speciell beundran för AD. ADs enda "meriter" är att hon är dömd för mord samt att hon är kvinna med svensk bakgrund och sålunda ett lämpligt "offer" att exploatera för svenska medier. Ville man berätta Annikas historia som säkert har visst allmänintresse hade det kunnat ske i en intervju eller dokumentärform.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-06-16 19:10:00
|
Bizon |
#24 Du säger - Att bli utsedd till sommarpratare anses allmänt vara något av en hedersbetygelse och ett privilegium.// Riktigt så har jag aldrig uppfattat Sommar, och skulle det vara kriteriet tror jag inte att programmet skulle vara så intressant som det faktiskt många gånger är. Snarare har jag uppfattat att det handlar om människor med lite annorlunda livserfarenheter som dom är villiga att berätta om - ofta också med erfarenheten sammanfattad med den klokhet som livet format. Ska bli intressant att ta del i reaktionerna då programmet gått.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-06-16 20:10:00
|
cmologgad |
Naturligtvis är det ett privilegium att få tillfälle att lägga ut texten radio med nationell spridning. Att inte kunna erkänna det känns lite "avigt", minst sagt.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-06-16 21:33:00
|
Bizon |
#26 Riktigt så uttryckte jag mej inte - ja sa bara att jag inte uppfattat det som ett privilegium och "och skulle det vara kriteriet tror jag inte att programmet skulle vara så intressant som det faktiskt många gånger är." Däremot tror jag att det ÄR ett så pass bra program därför att de som arbetar med urvalet i första hand vänder sej till de personer som har något viktigt att berätta. Att det är ett privilegium att verkligen få mer än rixtäckning för ett eget framförande av tankar, erfarenheter och det musikval som ligger en själv varmast om hjärtat kan jag gott erkänna med tre fingrar på lögnens bok numer ett, men det det gör knappast saken bättre - vi har ju en del andra intressanta program där ungdomar fått en bandspelare och en tid på sej innan programmakarna redigerat ihop det hela till en sändningsbar mix "Stopp personligt" tror jag det heter - också intressant - och "Ring P1" inte att förglömma - visserligen inte utan att bli ifrågasatt, men sänt direkt utan fallskärm. Åter till Annika Ö - skulle du vilja att hennes Sommar drogs in nu?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-06-16 22:09:00
|
Inger Olsson |
SR har i detta fall brustit i omdöme och hänsyn samt är deras signum "oberoende" ang. radio- och tevelicensavg. knappast trovärdigt. Man kan heller inte ens vänta tills Annika Ö avtjänat sitt straff... Värt att notera i tråden är att de som är "mest" intresserade av att frossa i Annikas historia verkar inte tänka på att det kan allvarligt skada henne med all denna enorma uppmärksamhet. Att bli "mediacelebritet" på "stora tuttar" är en sak, men i det här fallet ter det sig både politiskt kalkylerat och därmed cyniskt.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-06-16 22:24:00
|
Lasse i Gatan |
#28/ Det är väl dina mobbingattacker som skadar henne mest.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-06-16 23:32:00
|
Bizon |
#28 Du har en välutvecklad förmåga att drypa ur dej all möjlig smörja och det oavsett vilket ämne det gäller - Beträffande detta med "politiskt kalkylerat"??? är det någon sorts nyfabulerad konspirationsteori på G - menar du på allvar att det är politiska krafter i görningen som vill störta ungdomarna i fördärvet med Annika Östberg som dragplåster - men hallå! Varför inte bara helt lugnt vänta på att lyssna till vad hon har att säga? Och detta med att "ha tänkt" på att det kan skada henne - tror du inte hon har haft tillfälle under alla dessa år att fundera över vad som skadat - nej Inger 0 kanske lite av de där vuxna omdömet skulle användas lite och ta saker och ting för vad de är...
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-06-17 09:25:00
|
steno |
Östberg har avtjänat decennier som straff i amerikanska fängelser och har uppenbarligen en stark historia att berätta om sina erfarenheter. Billy skulle nog också platsa i sommar om han berättade om sina decennier i schlagervärlden. Du får väl gråta i något program så kan det väl i alla fall bli Allsång på Skanse
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-06-17 10:49:00
|
Inger Olsson |
#30 Bizon: hur tapper man än är så finns gränser. Är det något jag tycker illa om så är det energitjuvar. Har upptäckt att din "pedagogiska förmåga" vad gäller att analysera texter inte är den bästa - även om du själv orerar om den till sign. Tartyff. Du får finna någon annan här att kasta bort din tid med. Eller vad det nu är. Lycka till!
|
|
Inlägg #33: Postat: 2010-06-17 11:12:00
|
Inger Olsson |
#31 Steno, tror aldrig Billy skulle sjunka så lågt och det hade väl varit cyniskt att framställa honom som ett offer? Fy på dig ;- Sådan etikett är endast avsedd för oss kvinnor. Just för att vi ÄR kvinnor och underordnad en könsmaktsordning. Men i nästa stund är vi inte kvinnor utan genusfigurer - ett "socialt" men inte biologiskt kön... Fast på Hinseberg går det visst inte att skylla sina egna mord på männen. Eller någon annan heller för den delen. Märkligt att de v e t där vad det handlar om? Eller hur? Nå, ha en bra sommar och grilla inte. Osen luktar oftast illa. Men det vet du ju redan ;-
|
|
Inlägg #34: Postat: 2010-06-17 13:33:00
|
ingloz |
Från början var jag möjligen beredd att hålla med Billy Butt - men nu, efter att ha skummat igenom mängden av skiftande åsikter om Annika Östberg som sommarpratare är min inställning given - En person som väcker SÅ mycket blandade känslor har en berättigad plats i programmet - Och, som Dag Nilsson påpekar: det finns en behändig knapp på radion som den missnöjde kan byta kanal med, eller stänga av helt, för att ägna sej i lugn och ro åt sin egen historia.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2010-06-17 14:12:00
|
Inger Olsson |
Ingloz: med all respekt för både din och alla andras åsikter om vad som helst, men det som jag, och tror många andra, är m e s t intresserade av är argumenten/resonemangen f ö r åsikterna ;- Det är just det argument som du anför, citat: "En person som väcker SÅ mycket blandade k ä n s l o r har en berättigad plats i programmet" som förefaller vara det enda skälet på "-sidan". Varför fanns inte dessa "känslor" i media vid redan svenska intervjuer, som sändes efter hemkomst till Sverige? Vad som då blir intressant är att v i l k a är SR: s eg. syften, då det inte är Annika som är en redan given celibritet. Och hon kan inte påverka ett skit... Vidare, SR: s omdöme kan man heller inte säga är det bästa. Med hänsyn till Annikas ännu fängelsetid, de mördades anhöriga i USA, dealen mellan USA/Sverige och kostnaden för att få ut Annika. Om jag fick gissa, tror ni att Annikas historia skulle få ev. ungdomar, som är på glid idag, att tänka till?
|
|
Inlägg #36: Postat: 2010-06-17 14:45:00
|
ingloz |
#35/ Jaha, Inger Olsson, då får jag väl plussa på med att jag även instämmer med sunny fri i hennes #6/ "Jag tror att hon kan ha mycket intressant att bidra med. Sina brott har hon sonat med råge" - Vi har ännu inte hört vad Annika Östberg har att anföra - det kan mycket väl visa sej att alla år hon tvingats leva ett begränsat fysiskt liv istället har gett henne ett rörligt intellekt - Det KAN visa sej att en massa onödig energi lagts på protester mot hennes medverkan ... Snart får vi veta, då behöver vi inte gissa.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2010-06-17 15:03:00
|
Inger Olsson |
#36 Tja, ska jag bemöta dig ang. tron på att ett fysiskt stillasittande ger ett rörligt intellekt... Nej, det svaret tror jag inte du vill veta. Då blevo du lissen i ögat ;- Jag har redan hört Annika Östberg berätta och hennes mor. Jag önskade DÅ att hon själv, för sitt e g e t välbefinnande, hade valt att inte ställa upp på intervjun. Men du kan ju meddela mig vad du k ä n d e ;- och tänkte när du har hört programmet? Vilket odds har du på att hon kommer att omvända ungdomar - som t ex Bizon, vad jag förstår, har för önskemål?
|
|
Inlägg #38: Postat: 2010-06-17 15:35:00
|
ingloz |
#37/ Nej då, Inger Olsson, slösa inte tid på det - jag VET nämligen redan att det oftast bli den effekten att om vi berövas många funktioner så utvecklas dom som finns kvar desto mer ...
|
|
Inlägg #39: Postat: 2010-06-17 16:10:00
|
Lasse i Gatan |
#35/ Inger Olsson/ Citat:" Med hänsyn till Annikas ännu fängelsetid, de mördades anhöriga i USA, dealen mellan USA/Sverige och kostnaden för att få ut Annika." Hur var det ned syntaxen. Kostnaden för att få ut Annika? kan du visa källan. "De mördades anhöriga i USA" du menar att anhöriga går upp klockan fyra morgonen Amerikansk tid för att lyssna på SR P1 klockan tretton svensk tid. Dessutom kan de förstå svenska språket tror du? Glöm inte att lyssna den åttonde augusti, vi får säkert höra en intressant berättelse från hennes sida. Du kan komma med en kommentar om henne som person efter den åttonde augusti. Tillsvidare kan du knipa käft. Här får du och alla andra en länk till samtliga radiopratare. Länk: sverigesradio.se
|
|
Inlägg #40: Postat: 2010-06-17 18:25:00
|
cmologgad |
En "positiv" effekt kan mycket väl bli att det blir svårare för Sverige att i framtiden ta hem andra "svenska" brottslingar eftersom andra länder kanske inte vill att brottslingen ifråga ska belönas med den typen av hedersuppdrag.
|
|