|
Inlägg #1: Postat: 2010-06-09 15:12:00
|
|
Inger Olsson |
Anne: Mycket svåra frågor! Det man kan hävda åtminstone är att materiell fattigdom inte är den eg. orsaken till att redan foster överges. Bara att vända sig till ex flyktingläger och iaktta hur mödrar vägrar att överge sina barn trots brist på vatten och mat,tak över huvudet och svåra sanitära förh.
Om en moder lämnar sin avkomma på detta sätt måste det, enligt min uppfattning, ha djupa orsaker. Men om samhällsinsatser a l l t i d är lämpliga i en "tro" att man kan fixa alla problem/ ställa allt "till rätta" är jag däremot tveksam till. Ibland är döden helt enkelt en befrielse...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-06-09 15:48:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Är det svenska abortystemet bättre. Är inget liv bättre än ett liv?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-06-09 15:59:00
|
|
Leif-Arne |
Bättre och bättre, Sverige har ändå betydligt högre nativitet än Tyskland och de flesta EU-länder. Kan nog inte tolkas annat än att rätten till liv ändå står ganska högt i kurs. En liberal abortlagstiftning behöver inte nödvändigtvis betyda att antalet utförda aborter är särskilt högt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-06-10 00:03:00
|
|
sunny fri |
Thomas:ibland kan det nog vara det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-06-10 00:13:00
|
|
sunny fri |
De där änglamakorskor vi hade långt in på 1900 talet fick inte bara barn ifrån fattiga.Herr Strindberg o Siri von Essen sände sin förstfödda till en dylik.Orsaken var att han skulle skriva o hon spela teater o så kom barnet lite pinsamt 7 månader efter bröllopet o det kunde skada bådas karriär. Jag har funderat över Siri här:hon hade nyss förlorat sin enda 3 åriga dotter från första äktenskapet i sjukdom.
Min egen mamma hörde inte till de ogifta mödrar som ofta inte hade något val.Hon o pappa låg visserligen under skillsmäsa men mammas nye man kunde inte få barn så han bad henne på sina bara knän att få behålla åtminstonde mig.Min syster boddde hos farmor som blev förkrossad när mamma dumpade henne på barnhem.Hon var ju äldre o de hade hunnit fästa sig vid henne.Min faster gifte sig under samma tid o de ville inget hellre än att få adoptera Syrran men inte då. Vi skulle inte få ett bra liv:helst såge hon oss döda.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-10 00:16:00
|
|
sunny fri |
Men jag är jätteglad över de syskon jag hittat.Bara ett helsyskon men pappas barn är många.Vi är några systrar som hålller i hop fast vi möttes första gången sent i livet.O alla har vi inte hittat heller.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-06-10 13:42:00
|
|
Inger Olsson |
Anne: idén om "babyklappe" känns olustig. Man tänker ist på som vad har lett fram till att någon har burit ett foster i kanske 9 mån. och sen lämnat en nyfödd i skogen för att förmodligen dö!? Avsikten var kanske inte att barnet skulle få ett nytt s k hem, som trots allt inte garanterar varken det ena eller det andra. Tja, vi vet inte... Att ta abort är ju som bekant inte så lätt heller ju längre graviditeten går...
En annan fråga som berör adoption, även i Sverige: Föräldrar som ska föda får info. från bl a mödravårdscentralen ang. vilka droger, alkohol, läkemedel som är ytterst skadliga för fostret på flera sätt. Mig veterligen har adoptivföräldrar ännu ingen rätt till att få veta om t ex modern missbrukat under graviditeten. Om så ännu är fallet, tycker du i s f detta är rimligt att undanhålla sådan viktig info.?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-11 00:54:00
|
|
anneskaner |
jag tycker att man skall få veta det som är viktigt när man adopterar barn i den mån det finns kunskap. Vilket innebär att om modern missbrukat skall detta finnas med, inte minst för att kunna hjälpa barnet på ett bra sätt om det missbruket påverkat fostret. så nej det skall inte undanhållas.
|
| |