Döden på nätet

Den här tråden diskuterar artikeln Döden på nätet.
Inlägg #1: Postat: 2010-05-31 12:26:00
Anna K.
Fint tycker jag och tänker på hur det skulle varit att ha en sida skriven av min mamma på nätet, tror det hade varit trösterikt, om hon skrivit klokt och hade vänner som kommenterde snällt........
Inlägg #2: Postat: 2010-05-31 13:19:00
xx
Det finns en sida, My webbwill, där man kan ordna så att alla internetkonton etc försvinner om du dör...
Inlägg #3: Postat: 2010-05-31 14:16:00
ingloz
Bente, egentligen har jag inte funderat över detta förrän för ett par veckor sedan när jag plötsligt fick upp min brors namn och företagsuppgifter när jag gogglade på mitt eget namn - Min bror har varit död i nio år! ... Det här om man vill att ev. internetverksamhet ska finnas kvar när man själv borta är faktiskt något som vi borde ta ställning till medan vi har möjlighet att själva påverka frågan. Länk: mywebwill.se Så, xx, jag tackar för tipset!
Inlägg #4: Postat: 2010-05-31 14:21:00
Inger Olsson
Tja, var inne på en virotuell sajt och uppfattade det som en förlängd minnesstund. Kanske är detta ett bra sätt att sörja ev. ett barn eller förlust vid t ex mord. Men mest slår det mig att beteendet vittnar snarare om vårt nutida förhållningssätt till döden, och att vi ska t ex utrota cancer och alla ska få leva?
Inlägg #5: Postat: 2010-05-31 16:51:00
Jan Olsson
Så länge som det finns någon som minns en - så lever man - även om man aldrig har sett varandra - bara sett spår av en - som på Zourze ex.- Visst "lever" väl t.ex.- Ingemar Hedenius - Maritta Marke - Isaac Singer - Jaroslav Hazek - och många,många,flera - mer eller mindre kända? - Varför är det så viktigt att bli FULLSTÄNDIGT utplånad en gång? - Vad är man rädd för? - inget kan ju hända en i alla fall vid det laget!
Inlägg #6: Postat: 2010-06-04 08:40:00
Bente
Anna ja jag känner som dig det vore fint, min mamma är också borta. XX jag visste inte att det fanns en sådan sida, tack säkert någon som blir glad för det tipset. Ingloz gott att se dig igen du är aktiv som alltid det är allt härligt hur du hinner med att kommentera och uppmuntra oss alla. Tack underbara du och ni andra också.Ja Inger och Jan det finns många tankar att lufta och visst är det bra att det kommer upp. Min son sa att han skulle tycka det var fint att ha kvar mig på nätet.
Hej Bente!
Fick även ett brev från Cristina, förlåt jag stavade fel på ditt namn men rättar det så här.. Hoppas det blir okej
Delar gärna din intressanta artikel, där jag tydligen är citerad från vår diskussion häromdagen - men är du söt och först ändrar stavningen på mitt namn, Cristina utan "h" spansk stavning, olé! :

Igår satt min 18-åriga dotter och jag och skrev upp våra viktigaste användarnamn och lösenord till olika sociala siter. Hoppas det dröjer länge innan vi behöver använda dem - och måtte jag aldrig behöva använda hennes... men händer det som inte får hända är det ju bra att ha ett val.

Tack för att du tog upp det här - tänker sprida diskussionen vidare.

Må gott!
Cristina
Inlägg #7: Postat: 2010-06-04 09:25:00
Kim W
För ett litet tag sedan var det ett par tjejer på TV som höll på med affärsidén att sälja profilborttagning på nätet inför eventuell bortgång.
För övrigt så hade jag en väninna som gick bort förra sommaren och henne har jag fortfarande kvar som min vän här på FB. Det är faktiskt fint att kunna gå in på hennes profil ibland och läsa alla fina hälsningar till henne som folk skrev efter hennes bortgång. Men jag förstår dem som inte vill.
Inlägg #8: Postat: 2010-07-11 22:59:00
David
Mycket bra sak du tar upp. Viktigt att diskutera!
Laddar...