|
Inlägg #61: Postat: 2010-05-30 09:55:00
|
|
Bizon |
George #60 Att killen inte har språklig förståelse är nog en riktig iakttagelse - så även att vederbörande inte utmärkt sina idéer för att ha något med empati att göra. En annan egenskap som ökar svårigheten att direkt diskutera hans påstående "att den mobbade väljer att bli mobbad" är den för meddebattörers besvärande egenskap - att ignorera deras frågor eller i brist på kunskap svarar med det kända strategiska greppet - förlöjligande och angrepp. Se #59 citat//Det låter dock som att du har en del att ta tag i, med tanke på att du blir så upprörd av mina åsikter.//sc.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2010-05-30 10:36:00
|
|
Hjalle |
Underbara Sourze som håller sig med skribenter som mobbar varandra. Jaså? jag trodde det, när inviktiven haglar och gruppering med ex antal personer som ger sig på någon som har personliga åsikter som han inte ska få ha. Ta WCT där finns två grupper som mobbar varandra för varandras åsikter och jag som trodde att vi stod upp för den fria åsikten. Stå upp och predika din fria åsikt men var också beredd på att du kan bli mobbad.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2010-05-30 10:43:00
|
|
Hjalle |
En felstavning inviktiv ska vara invektiv
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2010-05-30 11:08:00
|
|
Hjalle |
Ordet "normal"/normalt/normala är mystikens ord som används vederhäftigt utan att spåra källan för vad som är normalt.Vad är tumregeln för att vi kan använda ordet normal, är det så att det som majoriteten anser är normalt är gällande även om den har fel? Jag har hakat upp mig på uttrycket "normalt funtad" hur ser en sådan person ut i den breda massan, tänker likadant som andra vill att han/hon ska tänka, är det att vara normalt funtad. Är det inte så att vi ska vara tacksamma över att vårt tänkande är fritt och då ska inte någon komma med sådant uttryck som normalt funtad för facktum är, vad är normalt eller onormalt egentligen och vem bestämmer över den frågan? Här har vi ingången till all mobbning som existerat i alla tider sedan människans begynnelse och vi lär fortsätta med denna mobbning så länge vi tror oss veta vad som är normalt eller inte, bortsett vad elaka människor tar sig för, av ren trots mot alla de stöter på.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2010-05-30 11:24:00
|
|
George Debaly |
#61, Ja som du vet Bizon, har jag en viss erfarenhet av neuropsykiatriska funktionshinder där bristande empati ibland ingår. Nu påstår jag inte att Ola "har" NPF, men jag måste erkänna att tankarna gärna drar iväg åt det hållet. Nu kommer Hjalle kanske tycka att det här inlägget "mobbar" Ola, men det är skrivet med omtanke och i all välmening. Skulle det vara så att någon har bristande empati p g a NPF då är det bara att acceptera faktum. Alternativet är ungefär lika dumt som att uppmana en rullstolsburen att hoppa upp ur rullstolen och springa hundra meter häck.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2010-05-30 11:50:00
|
|
Inger Olsson |
Ola: Jag har ju också haft tonåringar och varit sådan. Även om det kan vara svårt att tro det idag ;- Du skriver: "Jag ville inte vara den tysta mobbade som aldrig hade någon att vara med. Så just därför blev jag aldrig den." I artikeln berör du inte juridisk mobbing - den som ytterst kan ge påföljd - men är det snarare så att du åsyftar att vi måste a n s t r ä n g a oss också i sociala situationen och häri ligger v a l e t för oss flesta? I s f är det nog många som instämmer med Ola. Men du borde förtydliga meningen med din artikel?
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2010-05-30 11:53:00
|
|
Hjalle |
#65 George kan man inte tala till Ola direkt istället för om honom? Nu har jag inte
läst alla turer med Ola inblandad, men jag tycker att han själv ska få komma med en förklaring om hur och varför över sitt sätt att förmedla med monolog och inte med det normala dialogen som sig bör. Visst katten kan man bli fundersam över Ola och hans stil att skriva, killen kanske är blyg eller rädd för att gå i polemik och göra bort sig, vem vet, om inte han själv?
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2010-05-30 15:40:00
|
|
Bizon |
Hjalle #62 Jag har verkligen inte förbjudit någons åsikt - men en person som hasplar ur sej en massa dumheter och sedan inte svarar för sej och på de frågetecken som med all rätt uppstått måste nog tålas att bli ifrågasatt - envisas vederbörande med en svansföring som inte har minsta täckning är det inte så konstigt att samtalen handlar om personens yttring i stället för en direkt debatt. ----- Ja Georg #65 och jag förstår att din omtanke och välmening syftar till att ge vederbörande en liten hint om att ta tag i vissa saker i sin framtoning. Föreställer mej att det finns hjälp att få.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2010-05-30 17:34:00
|
|
Hjalle |
#68 Nu har jag plöjt igenom det som Ola har skrivit som jag borde gjort innan jag yttrade mig han ser ut att vara ett hopplöst fall och nu förstår din och George reaktion. Det är tråkigt när sådant inträffar när någon hasplar ur sig påståenden som verkar gripna ur fablernas värd och vägrar att ge ett korrekt svar på frågor.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2010-05-30 20:37:00
|
|
Bizon |
Ja Hjalle det är tråkigt - särskilt som det är viktiga frågor där många människor är starkt berörda.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2010-05-30 22:34:00
|
|
olatidman |
Kul att ni fortsätter att kommentera, jag har läst igenom era kommentarer, men jag kan fortfarande inte förstå vad det svåra med min text är.
min tanke och åsikt är ganska glasklar, jag tror att man kan välja hur andra ska uppfatta en.
Jag var fullt medveten om att folk skulle reagera precis så som ni har gjort när jag skrev denna texten, och det är väl kanske det som är charmen.
Alla har rätt till att tycka och tänka som dom vill, jag tycker att min text talar för sig själv.
Svaret på eran fråga är väl ganska uppenbar?
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2010-05-30 22:45:00
|
|
Bizon |
#71 svammel.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2010-05-30 22:46:00
|
|
George Debaly |
Ola, så du tycker inte är någon skillnad mellan hur folk ska "uppfatta en" och den förnedring som t ex "Sunny fri" talar om?
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2010-05-30 23:15:00
|
|
George Debaly |
Jag börjar tvivla på att Ola tycker som han påstår. Jag anar att han sitter på kammaren och är glad och stolt över att han har rört om i grytan, och på köpet fått folk arga och upprörda. Att vissa åter har fått konfrontera sina demoner på köpet, struntar han fullständigt i. Jag föreslår att vi slutar föda trollet.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2010-05-31 00:10:00
|
|
Hjalle |
George du har en stor poäng med att kalla Ola för trollet och det finns många här som man kan kalla troll eller rättare sagt, det har gått troll i WCT frågan, de som har förstånd och vill behålla detsamma har slutat att älta denna fråga varför husen rasade. Nu har de få trollen som är kvar gått över till okulta spöken som tävlar i trolldom som vi andra har ledsnat på, troll gå hem!
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2010-05-31 00:37:00
|
|
olatidman |
Som jag tidigare skrev så räknar jag den människans upplevelser till misshandel, fysisk och psykisk.
Det är lite tragiskt att ni har så svårt att förså att alla kan ha olika sätt att se på saker och ting.
Jag har mitt sätt, ni har ert, vad som är rätt eller fel är en helt annan sak.
Det handlar bara om åsikter.
Att du tror att jag inte står för det jag skriver är väl mer ditt problem, att kalla mig troll visar ganska tydligt var du lägger din nivå.
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2010-05-31 07:55:00
|
|
Hjalle |
Bizon vi har ju talat om att förändra världens befolkning i kärlekens tecken. Efter att funderat på vilka parametrar som måste till för ett sådant experiment, för tanken att det är endast experimentell och teoretiskt önsketänkande. Först måste all form av fatalism utplånas ur våra hjärnor som man snabbt kan inse som en omöjlighet och inte förglömma alla fatalister som tror att allt är ödesbestämt från början och till slut. Det här ställer din förhoppning på skam och får betraktas som en ren utopi. Jag nämnde om vetenskapen hittade på ett sätt att omprogramera människans hjärna som man också forskar med, ponera att de lyckas, även då stöter det på patrull för att din önskan skulle kunna vara genomförbar. För att världens befolkning skulle få sina hjärnor omprogramerade skulle ta tusentals år att genomföra såvida inte alla nyfädda föddes med en omprogramerad hjärna men inte ens då skulle tiden kunna bli kortare. Slutsats det är bara att lägga ned detta experiment som inte finner en snabbare lösning. Genforskningen kan kanske med tiden leda fram till en bättre kvalitet av människa som förmodligen skulle kunna bli fem sex hundra år gamla, förutsatt att generna är så beskaffade att vi inte kan dra på oss några sjukdomar. Det bästa vore att avskaffa det religiösa tänkandet att en gud styr över oss, som också är en utopisk tanke att kunna avskaffa. Men du Bizon det är inte något fel med att spåna om detta "om" ja du vet om inte om hade funnits...som ständigt är en käpphäst för vår framfart här i livet.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2010-05-31 08:33:00
|
|
Inger Olsson |
Ola: #71, nej din tanke är inte soppklar. Problemet med tolkningen börjar redan i rubriken: "Att vara m o b b a d är ett val"... Repliken får du, "ingen väljer att bli fysiskt och psykiskt misshandlad, punkt slut-typ". Finns ingen med S/M-läggning här? Min uppfattning av texten är att du är relativt ung och lever i en "överbeskyddad värld", i vilket det värsta problemet är och kan bli f y s i s k ensamhet. Jag undrar om du inte har "mobbat" dig själv gn att tvinga dig till en icke självvald gemenskap - eftersom du beskriver trots detta ett s j ä l s l i g t utanförskap? Om det är en tröst, anser jag fortfarande att rörelsefriheten är den största och en förutsättning för andra friheter att välja...
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2010-05-31 10:01:00
|
|
ingloz |
74/ - Ja, det är bäst att sluta, för kulle där ev. finnas en slumrande narcissistisk personlighetsstörning, väcks den garanterat till liv av så mycken reaktion av så många "reaktorer"!
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2010-05-31 11:29:00
|
|
Anna Nyhm |
"Jag har mitt sätt ..." Ja, och det är det nog bara du som har!!! Jag skulle tro att du är ensam i Sverige om att tycka att den som blir mobbad, får skylla sig själv.
|
| |