| Inlägg #21: Postat: 2010-05-27 21:34:00 | |
|
ingloz |
#14/ Dag, då tycker jag att dina medlöpare var riktiga fegisar som inte vågade ta risken att stötta den som var i underläge ... Bra att du ångrar dina handlingar och t.o.m. fick tillfälle att be om ursäkt.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-05-27 22:00:00 | |
|
ingloz |
#4/ Karin, din dotters förhållande till en speciell tjejkompis påminner om min egen relation till min allra bästa väninna. Eftersom jag är väldigt utåtriktad, har flyttat ofta och jobbat på många ställen, har jag fått massor av s.k. vänner. Men det är HON min närmaste vän under nära 50 år som alltid har första platsen i mitt hjärta, närmast efter min make ... Under min sjukdomstid var det för övrigt bara henne och min man jag orkade med - och dom som orkade med mej ... tror jag.
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-05-27 22:18:00 | |
|
Bizon |
olatidman #15 Du har en poäng i att alls yttra den här typen av åsikter. Det kan ju vara bra för dej att dels få lite mothugg då du famlar iväg rätt ner i gråvattnet och ävenledes se att det finns en hel del klokt folk som både har kurage nog att nagelfara rena dumheter och ett socialt engagemang som inte bara vänder dyligt ryggen med hopp om att det ska självdö. Hade du inte i artikeln formulerat dej med rena påståenden utan mer som sökande frågor vilket hade gjort det lättare att diskutera idéerna som just tankar kring det sorgliga faktum att umgängesklimatet mellan människor i samhället blir allt hårdare ju mer vi indoktrineras att anta konkurrensens utmaningar för att nå så kallad personlig framgång i stället för samarbete och solidaritet och glädjen att få lyckas tillsammans eller att dela trösten i eventuella motgångar. Du är kanhända barn av din tid, tyvärr har den tid som frambringat den människosyn du synes representera varat ganska länge nu - jag kom i kontakt med företeelsen iom. newagefilosofin redan på 65-70-talet. Då gick den i stort sett ut på att alla har ett fritt val att bli rika, få den kärlek dom önskar, få ett bra och välbetalt jobb, få vackra friska barn och bli av med alla psykosomatiska krämpor som uppväxt och livet försett oss med bara man "vill och väljer det" - förståss under förutsättning att man satsar sina slantar på kurser och aktiviteter som alla utmålas göra oss till vinnare. Scientologerna är bara ett exempel i en lång rad varianter på lurendrejeri och spridande av villfarelser i samma anda som innehållet i din artikel - allvarligt talat Ola - menar du att en förtryckt människa som genom sina erfarenheter av låt oss säga missbrukande manipulerande föräldrar eller föräldrar som inte beter sej som andra enligt den norm som råder eller bara är zigenare och ett irriterande element på bygden där den riktiga medborgaren inte beter sej eller ser ut som dom - att den människan oavsett sina personliga egenskaper bara ska välja bort det massiva förtrycket från det omgivande samhället, skola och övriga elever som riktar alla sina utstötningsmekanismer mot just den personen? Då det gäller mobbing som nog aldrig är självvald kan man inte tala i så generella termer som du i din artikel. Det förvånar mej att du fortfarande försvarar idéen eller vill få den att framstå som någon sorts stollig provokation...
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-05-27 22:27:00 | |
|
olatidman |
Okej, nu måste ni förklara för mig varför det är så viktigt för er att jag ska "inse" att jag har fel, eller att mina åsikter inte skulle kunna stämma.
Jag skriver enbart efter hur jag upplever olika saker i livet. Jag tror fortfarande att man kan göra precis vad som helst, bara man vill. Det kanske låter lite naivt, men om man blir mobbad så får man kanske tänka efter lite.. Vad är det som gör att en person blir mobbad? Är den utsatta helt oskyldig själv osv. Om man nu blir utsatt, då kanske man får finna sig i att man får göra vissa förändringar för att passa in. Sen tycker jag att det är lite smått roligt hur ni alltid tar till dom värsta tänkbara situationerna. Om någon blir mobbad för att den är en besserwisser, då kanske denna människan bör tänka om lite. Om den nu har en önskan om att passa in. Do you get the point? |
| Inlägg #25: Postat: 2010-05-28 01:34:00 | |
|
Bizon |
Jo då - nog fattar jag... Vi pratar inte om de verkliga offren, vi pratar om en tillfällig motgång - någon har råkat haspla ur sej nått tanklöst om att "du vet ju alltid bäst" och sedan har den där som ofta kommer med roliga lösningar gått hem och känt sej misslyckad,,, OK Ja då kan den ju alltid fundera lite om den kanske ska hålla flabben lite så att polarna också får en syl i vädret - klart att det inte är helt omöjligt. jag överreagerade nog - trodde du snackade om de som verkligen är mobbade, nedtryckta, förlöjligade, ständigt får tåla allehanda förolämpningar om sin person, sina syskon, sina föräldrars bil och trappuppgång och kreti och pletis förvåning över hur ett sånt missfoster till människoliknande skapelse över huvudtaget har kunnat komma till då dylika bastarder till sina dagars upphov knappast borde kunna para sej. Ja, ja de var en annan sak, möjligen skulle man kanske göra en distinktion där mellan verklig "mobbing" som det nog inte är så lätt att komma till rätta med och lite allmänt gulligull av typ trackande i största allmänhet som folk i roar sej med i brist på nått roligare. Forts.
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-05-28 01:48:00 | |
|
Bizon |
Vad gäller mobbing finns en mängd variationer - Jag kommer för tillfället på de nedan listade - Den hierarkiska mobbingen; eller hackordningsmobbingen som nog är den vanligaste. Utstötningsmobbningen; har ofta med någon egenhet hos offret att göra,,, en egenhet som går utanför hordens eller flockens inskränkta normtänkande och därför förstärker osäkerheten hos en redan hårt normstyrd flock där avvikelser inte kan tolereras då likformigheten är flockkittet. Vi mot dom" mobbningen är en typ av mobbing som förstärker vi-känslan hos en begränsad del av gruppen ex antal personer - arbetskamrater, skolelever eller lumparpolare. - Är det någon som kommer på några fler generella mobbingvariationer?
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-05-28 04:25:00 | |
|
George Debaly |
Ola, Det är fascinerande att läsa dina ord. Du föreslår å ena sidan att man ska granska den mobbade. Att denne kanske inte helt är oskyldig till stt utanförskap och mobbing. Att om man nu är en kuf eller nörd, då kanske man ska se över den biten för att passa in bättre och inte bli utsatt för mobbens ogillande. Å andra sidan vill du själv stå ut från mängden, ha provocerande åsikter och tankar - där är jag helt med på noterna - det är bara så att den som blir mobbad, likt dig, ofta står ut, skiljer från mängden, kanske är stark eller t o m provokativ i början, men tappar snabbt i kraft och styrka av mobbens glåpord och ev våldshandlingar och tvingas till underkastelse. Därför ser jag ditt inlägg som något av ett självmål.
|
| Inlägg #28: Postat: 2010-05-28 08:07:00 | |
|
Gunsan |
24/ Såhär blir konsekvenserna av ditt sätt att förhålla dig: Du kommer hem hungrig en dag och det kurrar i magen. Vad gör du? Jo, öppnar kylskåpet och tar ngt att äta. Du bli mätt och nöjd. I en annan del av världen är det hungernöd. En människa precis som du går hungrig. Men skillnaden är att det finns inget att äta, inte ens en smula. OCH då skulle du säga till denna människa att han/hon själv har valt att svälta, kan ta sig räifrån och skaffa mat hur lött som helst... Ja just en helt omöjlig jämförelse - och det är så jag uppfattar ditt resonemang om mobbing - du har helt enkelt inte rätt ingångsvärlden - byt ditt perspektiv och tänk om!!
|
| Inlägg #29: Postat: 2010-05-28 09:06:00 | |
|
Anna Nyhm |
"...men om man blir mobbad så får man kanske tänka efter lite." "Om man blir utsatt, då kanske man får finna sig i att man får göra vissa förändringar för att passa in."
Det låter som om du menar att det är helt okey med mobbibg, att mobbaren gör en välgärning, genom att försöka få den mobbade att passa in. OM du någon gång får barn, lär du förhoppningsvis ändra åsikt, annars blir det synd om ditt barn, då denne knappast lär få sin faders stöd för mobbing. Du kommer att få känna på ångesten över att ditt barn kommer hem från skolan med sönderrivna kläder, trasiga glasögon, blåmärken och bruten arm, kränkande slagord ringande i öronen. Du kommer att känna dig otroligt maktlös, då mobbing är en mycket komplex situation att reda ut, em förhoppningsvis kommer du att växa upp före föräldraskapet!!! |
| Inlägg #30: Postat: 2010-05-28 15:02:00 | |
|
olatidman |
Gunsan- vad får dig att tro att ditt tankesätt skulle vara bättre än mitt? Det är nog du som måste tänka om lite och inse att alla kan inte ha samma åsikter. JAg har aldrig sagt att du ska dela mina åsikter, så jag förstår inte varför du förväntar dig att jag ska dela dina.
Anna Nyhm- Jag vet inte varför, men det känns som att jag kanske har trampat på en öm tå? Blev du utsatt som liten? Det kanske är dags för dig att läsa dig att alla människor får lov att ha olika åsikter, jag har inte påstått att du ska hålla med om mina. |
| Inlägg #31: Postat: 2010-05-28 15:09:00 | |
|
Anna Nyhm |
Ola, det är nog ingen som håller med dig och din åsikt att mobboffer får skylla sig själv...
|
| Inlägg #32: Postat: 2010-05-28 15:34:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
""Jag ville inte vara den tysta mobbade som aldrig hade någon att vara med. Så just därför blev jag aldrig den." .
Detta uttlande postulerar att de som mobbades valde det själva. Det är absolut inte sanningen. |
| Inlägg #33: Postat: 2010-05-28 15:34:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Uttlande utalande
|
| Inlägg #34: Postat: 2010-05-28 16:51:00 | |
|
Anna Nyhm |
"Det är absolut inte sanningen." Joo då, i Ola Tidmans lilla värld...
|
| Inlägg #35: Postat: 2010-05-28 16:52:00 | |
|
Anna Nyhm |
Jag tror att Ola Tidman nu är ostiligt provocerad av att ingen håller med honom ;-
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-05-28 17:05:00 | |
|
Anna Nyhm |
"Alla människor får lov att ha olika åsikter." Javisst, Ola Tidman, och jag har därmed rätt att tycka att DINA är oerhört infabntila och obegåvade...
|
| Inlägg #37: Postat: 2010-05-28 17:13:00 | |
|
ingloz |
Ola, nu ser du hur lätt det är att bli mobbad i vuxenvärlden - det räcker med en olämplig åsikt :
|
| Inlägg #38: Postat: 2010-05-28 17:20:00 | |
|
Anna Nyhm |
Menar du "ingloz" att det är mobbing att reflektera över Tidmans åsikter? I så fall får han väl, enligt hans eget synsätt, skylla sig själv eftersom han därmed har VALT att bli mobbad.
|
| Inlägg #39: Postat: 2010-05-28 17:45:00 | |
|
ingloz |
#38/ Anna Nyhm - Självklart!!! - Jag tillhör själv mobben eftersom jag tiger och inte försvarar hans inställning! Att säga att någon har oerhört infantila och obegåvade åsikter tycker jag är ganska grovt, ändå tiger jag - och det betyder att jag samtycker ... Jag vill t.o.m. gå så långt som att vi som bara tiger är dom värsta mobbarna.
|
| Inlägg #40: Postat: 2010-05-28 17:52:00 | |
|
Bizon |
Att sakligt bemöta någons åsikter hur dumma dom än är kan knappast gå under benämningen mobbing. Dessutom behöver man knappast känna sej tvingad att försvara vilka dumheter som helst för att slippa bli anklagad för medlöperi eller att tillhöra den tysta mobben - bara om man själv tycker att någon blir mobbad och då inte ingriper.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.