Höjd bensinskatt skyddar oss mot nästa oljekris

Den här tråden diskuterar artikeln Höjd bensinskatt skyddar oss mot nästa oljekris.
Inlägg #1: Postat: 2010-05-24 14:36:00
Nettan999
Klart att det skyddar oss mot nästa oljekris att höja bensinskatten för det är väl bara de som har råd att tanka som kan göra det fotsättningsvis?
Inlägg #2: Postat: 2010-05-24 16:12:00
Peter Schjerva
Tyvärr, Maria, måste jag säga att du verkar leva i en lite skyddad verkstad utan kontakt med verkligheten eller det svenska folket du är vald att representera. Hela ditt resonemang utgår ifrån vissa givna förutsättningar som dock inte är generellt applicerbara på hela Svenska befolkningen. Därför blir också hela ditt resonemang fel i sak. Låt mig ta ett antal exempel:

Låt oss titta på dina uppgifter i artikeln. Bilarna har blivit bränslesnålare varför du förutsätter att det totalt blivit billigare att framföra en bil. Bensinkostnaden är, oberoende vad du uppger om priset på varan, bara en liten del av ett motorfordons totala kostnad per mil. Du måste också räkna in exempelvis försäkring, skatt, besiktningskostnad, servicekostnad, reparationskostnad m.m. Därför är heller inte ditt resonemang sant då det bygger på en ofullständig jämförelse grundad uteslutande på en delkostnad och inte en totalkostnad.

Vidare uppger du att bilarna blivit bränslesnålare. Återigen, Maria, har du helt rätt i sak men du räknar inte med verklighetsfaktorn. Verkligheten är att många människor ute i Sverige har en ekonomi som gör att de aldrig haft råd att köpa en nyare och bränslesnålare bil och att de tvingas prioritera exempelvis huslånsamorteringar. Bara för att en vara, såsom bränslesnålare bilar, existerar innnebär det inte att alla har råd att införskaffa varan.

Därmed faller också ditt uppifrånresonemang, Maria, att man kan förutsätta att de som klagar åtminstone kunde köpt en så snål bil som möjligt. Det är lätt att uttala sådana saker såsom alltför välbetald riksdagsledamot men verkligheten är en annan för den vanliga människan ute i Sverige. Alla har inte råd att köpa nya, bränslesnåla bilar, Maria.

Nästa argument du använder, Maria, är att det är nödvändigt att höja bensinskatten för att fasa ut bensin och diesel och då inte minst för de bilberoendes skull. Här uppvisar du återigen en häpnadsväckande oförståelse för exempelvis glesbygdsbefolkningen. Vi lever i en tid då stat och kommun säljer ut offentlig verksamhet och där privata aktörer tar ett allt mindre samhällsansvar speciellt om en verksamhet inte är lönsam. I glesbygden finns det inte allmänna kommunikationer överallt som alla kan utnyttja för att ta sig till och från arbetet. Vad är ditt råd till de som bor i obygden och där man och hustru kanske har tio mil var till arbetet – åt motsatta håll och där offentliga kommunikationsmedel saknas? Det är ett extremt exempel, visst, men de existerar och det saknas faktiskt offentliga kommunikationer på många ställen i Sverige. Alla har inte Stockholm som hemmabas med tunnelbana och utbyggd lokaltrafik. Jag skulle önska att det vore så men världen är inte som vare sig du eller jag önskar, Maria!

Peter Schjerva, ordförande Frihetspartiet
Inlägg #3: Postat: 2010-05-24 17:02:00
Bellsebob
Ja, höjer man bensinskatten lite till så får man väl sluta jobba. Många människor lever redan på bristningsgränsen och vet inte hur de ska bära sig åt snart.
En höjning av skatten på bränsle kommer inte att skydda oss mot någon kris, det är självbedrägeri att tro nåt sånt.
Enda som kan skydda oss vore att släppa fram alla nya innovatörer och sluta bromsa utvecklingen av alternativ energi.
Inlägg #4: Postat: 2010-05-24 18:55:00
Leif-Arne
I sak har ändå Wetterstrand rätt. Oljan kommer att bli rejält mycket dyrare inom en ganska nära framtid. Detta vare sig bensinskatten höjs eller inte. Dels behövs en övergång till snålare teknologi. T.ex. den Skoda jag kör 1,6 tdi drar ca en deciliter mindre per mil än den tidigare dito som hade 1,9 tdi. Vi behöver gå över till andra drivmedel, på sikt är inte etanol en bra lösning, av flera skäl. Bättre bränslen är metanol men främst biogas. Det är hög tid att ställa om, oljan kommer att bli allt dyrare vad vi än tycker om det. Stoppar man då huvudet i sanden och tror bensinpriset kommer förbli på nuvarande nivå bara inte onda politiker lägger sig i, har man en rätt dålig kontakt med verkligheten.
Inlägg #5: Postat: 2010-05-24 20:12:00
Peter Schjerva
Leif-Arne: Idag har vi en produktkostnad och bruttomarginal på 4,40 kr per liter och resten är skatt. Det är då ett val och en proriteringsfråga och alls inte en fråga om att stoppa huvudet i sanden om man vill behålla bensinpriset på nuvarande nivå. Det är inte att ha dålig kontakt med verkligheten om man vill behålla priset på nuvarande nivå. Det är möjligtvis en beskattningsfråga vilka varor och tjänster man vill beskatta högt och vilka man vill ha ett lägre skatteuttag på.

Peter Schjerva, ordförande Frihetspartiet
Inlägg #6: Postat: 2010-05-24 20:51:00
Nettan999
#2. Peter: Instämmer till fullo. Bra skrivet.
Inlägg #7: Postat: 2010-05-24 22:06:00
GunnarL
Det jag tycker är väldigt underligt är den s.k. "macklagen" som tvingar bensinstationer att installera pumpar med E85 till pengar som de mindre mackägarna inte orkar med! Detta leder till att många mackar på landsbygden helt enkelt tvingas att lägga ner verksamheten. Dessutom blir etanol ett mer och mer ifrågasatt bränsle - i annat fall kunde det vara förklarligt, men de flesta verkar i nuläget anse att det inte alls är miljövänligt. När man stiftar sådana lagar så känns det oerhört dubbelmoraliskt att predika att "hela Sverige skall leva". Å andra sidan har jag alltid ansett miljöpartiet vara ett flummigt och omoraliskt parti, så jag är inte förvånad. Framtiden ligger i elbilar eller vätgasbilar.
Inlägg #8: Postat: 2010-05-24 22:53:00
Adamo
Maria Wetterstrand vill gärna att vi alla gör som hon gör… alltså, ute och cyklar.
Inlägg #9: Postat: 2010-05-24 23:11:00
Leif-Arne
#7Tja, läste om en mack uppe i Tornedalen som sålde bricketter till gengasbilar och därmed ansåg sig fyllt macklagens krav på försäljning av ett miljövänligt alternativ. Vid flera av de nedläggningar av mackar som skett har det i själva verket varit bensinbolagen som varit drivande för att bli av med, i deras tycke, för små enheter, men passat på att skylla en nedläggning på macklagen. Vad som talar för biogas är att de fordon som fungerar bra på biogas redan existerar. Till biogas går att använda i stort sett vad som helst som går att röta, t.o.m. vi själva kan bli råvaruproducenter. Haken är att det krävs omfattande investeringar i infrastruktur för distribution och produktion.
Inlägg #10: Postat: 2010-05-24 23:39:00
Leif-Arne
Det finns delade meningar om när Peak- Oil inträffar, enligt en del källor runt 2008 till 2010. Riktigt säker är man inte. Emedan, har vi ännu inte nått därhän så kommer vi göra det ganska snart. Länk: worldfinancialblog.com Då spelar det liksom ingen roll hur illa vi tycker om ett höjt bensinpris, vi kommer att få det ändå. Frågan är om det är mer världsfrånvänt att politiskt agera för att snabbt ställa om till alternativa drivmedel eller bara stoppa huvudet i sanden. Där oljan sedan länge är slut. Själv äger jag 3 bilar och en Mc, men även en cykel. Jag kan leva med att det blir mer cykel än bil framöver.
Inlägg #11: Postat: 2010-05-25 10:40:00
ingloz
#2/ Peter Schjerva, väldigt bra att du förklarar hur verkligheten faktiskt ser ut för väldigt många - Det sorgliga är att höjd bensinskatt drabbar hårdast mot dom som är helt beroende av bilen för att bo och leva på landsbygden ...
Inlägg #12: Postat: 2010-05-25 11:52:00
Leif-Arne
#11 Självklart är det så att ett höjt bensinpris, oavsett p.g.a. skatt eller brist, drabbar landsbygden. Det är illa, men ännu värre vore det om vi inte hunnit ställa om åtminstone en del av transportsystemen till andra drivmedel den dagen en riktig bristsituation uppstår. Det är inte frågan om något sådant kommer att ske, utan när. En levande landsbygd förutsätter transporter även efter en oljebristsituation. Varför dröja med en omställning?
Inlägg #13: Postat: 2010-05-25 17:35:00
peter-brych
Att sätta ordet "miljö" framför olika ord i tid och otid, är ett fånigt försök på att "dumförklara" allmänheten.

Ta "trängselskatten" som exempel. ALLA skall vara med och betala för detta och man har "maskerat" detta som en del i infrastrukturen", en fråga som borde avgöras genom folkomröstning, men där man i förväg vet resultatet, men man vågar inte lyssna på denna kritik INNAN valet. Jag VET att majoriteten är för en folkomröstning och att samma majoritet skulle vinna en jordskredsseger MOT "trängselskatten.
Bättre köra huvudet i sanden, det är bekvämast så, för vem bryr sig om vad folket vill. Demolerad demokrati, blir resultatet.
Vem har råd med ännu dyrare försäkringar, hysteriska bränslekostnader, trängselskatt och andra som jag förmodar, fördyrade omkostnader för de som inte har råd?
Att äga och framföra sitt fordon i Sverige år 2010, ÄR en fråga om klasstillhörighet.
Kanske skulle vi behöva införa ett "ransoneringssystem" där alla med eget fordon blir tilldelade, samma mängd bränsle?
Då kan man ju kritisera detta genom att säga att olika fordon har olika behov, men vem skall bestämma över mina behov av transportmöjligheter,
Skall de fattiga åderlåtas på allt vad de äger och har, för att vissa skall få denna förmån, att äga och kontrollera bensinrättigheterna?
Inlägg #14: Postat: 2010-06-02 17:15:00
PatrikF
"Genom att höja bensinskatten med en rimlig summa nu, så får vi in pengar för att satsa på alternativen."
He, he.. Ja, det är klart, att POLITIKERNA med hjälp av SKATTERNA skall SATSA på saker.. Det brukar bli såååå bra. Sanningen är mycket enklare: Om bensin blir för dyr så kommer marknadskrafterna d.v.s vi konsumenter, och de som levererar saker till oss att se till att alternativ kommer fram. Politikerna bör undvika att "satsa" våra pengar på saker. Jag satsar hellre pengarna på roulette än att låta politiker bränna dem.
Inlägg #15: Postat: 2010-06-19 14:17:00
Winston Smith
Ni "miljö"fascister är alla lika. Bara att höja skatten så blir utsläppen ofarliga. Ge mig ett alternativt bränsle och sedan höja skatten, men det kan du inte. Under hela 2000-talet har du och dina gelikar bara snackat om "grön skatteväxling" aldrig hört ett ord om alternativ. Ni tvingade på svenska bilister etanol, fast ni visste att metanol är enklare att framställa, ändå etanol, varför? Kärnkraft släpper inte ut CO2*, vilket för övrigt inte är farlig. Men som ni är så himla rädda för. Varför det förstår ingen vettig människa! Nej ni gör bäst att krypa tillbaka till era skogshålor där ni hör hemma, så kan vi vettiga individer fixa problemet utan politikerinblanning, det blir bäst så!
Ni i eran "miljöpolitik" är kontraproduktiva helt enkelt. Jag skulle tillochmed kalla den miljöfarlig!

*framkom efter Köpenhamn claimetgate
Inlägg #16: Postat: 2010-07-31 13:25:00
JamesK
Är det inte så att en del bilister är lite lata och bekväma av sig, till exempel så kan man ta en promenad till affären som ligger 2 km bort istället för att ta bilen. Samåkning är också ett bra sätt att spara både pengar och miljön på. Även kollektivtrafiken fungerar ju utmärkt i stan och även på vissa ställen i de mindre orterna. Sen kan det ju vara besvärligt för de som bor i glesbygden att ta sig till jobb eller andra nödvändiga aktiviteter utan bilen, men tror nog att vi skulle kunna göra lite bättre både för oss själva och miljön.
Inlägg #17: Postat: 2010-09-01 17:50:00
Saulus
Är det ingen som genomskådar miljötalibenerna? Detta eviga mantra; mijö i var ocg varannan mening, bara för att skrämma upp oss att jorden kommer att gå under. Men hur vi gör, så vinner naturen, oavsett miljötalibanerna.
Själklart skall vi värna om miljön, men inte blir luften bättre med höjd skatt. OK! Vi skrota alla bilar, för det har snart alla, men hur skall vi klara ett jordbruk? Skall traktorerna gå på vindkraft, kanske med en vädersnurra i fronten? Idag finns ingen som kan köra med häst och ingen som vill gräva för hand.
Inlägg #18: Postat: 2010-09-01 19:12:00
Jocke S-43
Hö, hö: "miljötalibaner, världen gå under, inte blir luften bättre genom höjd skatt". Fast "traktorn med vindsnurra" var klart bäst! Skicka in en teckning vet ja, ni har väl kritor där du är?
Inlägg #19: Postat: 2010-09-02 20:31:00
Patrik
"Är det inte så att en del bilister är lite lata och bekväma av sig, till exempel så kan man ta en promenad till affären som ligger 2 km bort istället för att ta bilen." Eftersom familjerna nuförtiden tvingas ha TVÅ arbetande vuxna som skall jonglera arbetsliv, dagisleveranser etc, så är det sannolikt inte "lathet" som är problemet. Varför kan man då inte leva på en lön i Sverige? Skatterna! Så svaret är nog inte att höja dem. För övrigt, har du handlat till en familj någon gång? Det blir en redig mängd varor som skall flyttas.
Laddar...