|
Inlägg #1: Postat: 2010-05-17 12:50:00
|
|
Jocke-sourcial |
Jaha, det här var väl en riktigt saga då! Så här kan man naturligtvis också förenkla och vinkla komplicerade historiska, sociala m.fl fakta! Men mer än sagostund för blåögt godtrogna blir blir det inte, knappt ens det!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-17 13:48:00
|
|
Michael Lundahl |
#1: Jaså du tror inte på att en varg åt upp mormor och rödluvan, men sedan räddades oskadda? Vad godtrogen och naiv du är... alla som inte tror på mina sagor är viseledda medlöpare... det är sant för Ipse Dixit... jag säger att det är så!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-17 14:13:00
|
|
Unto S |
Det här är inte en saga, det här är en sann historia om USA-demokratins hjältedåd. Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-05-17 18:53:00
|
|
George Debaly |
#3 Unto S, Varje skadat eller dödat oskyldigt offer är naturligtvis en tragedi i sig. Men i rättvisans namn måste jag säga att USA befinner sig långt ifrån Tysklands eller för den delen Storbritanniens terrorbombningar av civila mål i Europa, under andra världskriget.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-05-17 19:21:00
|
|
Michael Lundahl |
#3, #4: Detta gör ingen skillnad och tillför inte originalartikeln något. Sagorna om en regering som iscensätter terrorattentat mot sina egna blir inte mer sanna för det.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-05-17 19:56:00
|
|
George Debaly |
#5 Michael Lundahal, Blanda inte in mig i USA-hatar gänget. Dom går det tretton på dussinet här, redan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-05-17 20:05:00
|
|
Jocke-sourzial |
6 "USA-hat"? Det var värst! Så kritik mot USA är USA-hat? Landet behöver kritik, liksom andra länder. För mycket upplåsthet och överkonsumism, bl.a. På krita! Den som inte vågar tar upp detta är naturligtvis ingen "USA-vän" heller. Och motsatsen till kritik är antidemokrati och ren fascism.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-05-17 20:42:00
|
|
Carlberg |
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-05-17 23:24:00
|
|
George Debaly |
#7 Ok! Jocke Låt oss göra ett experiment, kan du länka till vilka andra stora länder du brukar kritisera i skrift, här på Sourze? I mina ögon är ensidig kritik av USA lika med USA-hat, särskilt då andra stora stater, i jämförbar storlek, sällan tål någon närmare granskning, men oftast får frikort från opinionen i väst.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-05-18 03:16:00
|
|
Michael Lundahl |
6: Det gjorde jag itne... jag sade bara att er diskussion om huruvuda USA var stygga eller andra var styggare i andra frågor än 9/11 och liknande sagor inte tillförde originalartikeln något. :
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-05-18 04:27:00
|
|
George Debaly |
#10 Michael Lundahl, Ok! Du tycker m ao att jag är OT, men jag tycker att Göran Langevi är inne på samma linje när han skriver "Det onda representeras nästan undantagslöst av USA."
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-05-18 10:08:00
|
|
Jocke-sourzial |
9 Var jag brukar kritisera andra länder? Jag behöver inte länka till någon, och "brukar" inte, är numera bara tillfälligt inne på sourze.
Jag har kritiserat Sverige i mina artikla. Sovjetsystemet, Kinas och Israels politik. För det är vad det handlar om, politik. Annars delar jag inte in länder i vita eller svarta. Men kryperiet för USA-systemet eller dess "kapitalism", är lika jämmerligt som kryperiet för statsfeminismen i Sverige.
USA är det stora mäktiga, rika och militärt starka västlandet. Numera med hjälp av lån från Kina. Som med ofta med förödande resultat lagt sig i ett antal andra länders angelägenheter. Men har haft påfallande svårt att klara av sina egan inre problem. Landet är i allt större kris. Men det kommer mycket gott och intresant från delar av USA också. Här gäller det dock politiken, och även många amerikaner är kritiska. Att landet har 5 av jordens befolkning, men förbrukar 20 av dess krympande resurser, är väl numera erkänt ända upp i Vita huset. Jag stödjer därför Obama, hoppas han klara det!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-05-18 10:13:00
|
|
Jocke-sourzial |
tillägg 12 Kommer inte att kunna svara mer på detta f.n. Har bara tillfälligt wifi, därför även slarv med stavning/tidspress. Men tack för att jag fick anledning framföra ovan GD!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-05-18 19:05:00
|
|
GunnarL |
Det förekommer ju inte alltför sällan på Sourze att man berättar sagor där USA utgör det fula trollet. Den nu pågående maratondebatten beträffande Dag Nilssons artikel "Att ifrågasätta 9/11..." gör att en saga dyker upp i mitt huvud - nämligen "Kejsarens nya kläder". För aldrig har jag sett en artikelförfattare bli så totalt avklädd och till slut stå naken. Detta på tal om sagor.
|
| |