Inlägg #21: Postat: 2010-05-03 21:10:00
|
GunnarL |
Ja,ja, förlåt Carlberg. Men jag tyckte det var så roligt. För övrigt var det "den internationella skrattdagen" i går. Kl 14.00 skrattade man tillsammans i 65 länder runt om i världen. Det skall vara nyttigt att skratta påstår vetenskapen. Så unna mig mitt skratt! För övrigt heter det inte "beroende på vem du väljer och vara". Det skall vara: "beroende på vem du väljer ATT vara". Vännen.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-05-03 21:32:00
|
fia |
" Vem du väljer ATT vara" heter det på svenska.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-05-03 21:37:00
|
Carlberg |
GunnarL, enligt västerlänsk psykologi så anses humor vara en hälsosam skyddsmekanism. I samma skola så anser man att altruism är ohälsosamt. Sätter det vi i perspektiv så kanske man kan ifrågasätta våra standarder och hur det ska vara då det är krigstider. Jag tycker det låter nästintill nyreligilöst och skratta utan anledning. Finns det någon statistik över vad dom där människorna skrattade åt? Hur många människor skrattate åt sin egen hunger t ex? Varför en sån fråga är intressant är ju att 1 miljard människor sägs gå i konstant hunger. Ställer man en polariserad fråga till frågan, så hur mågna skrattade över att dom lider av fettma? Varje år dör ca 3 miljoner amerikaner av fettma, ca 30 miljoner lider av det. Skall jag agera dehumaniserande så kanske man kan kan jämföra de där skrattande människorna med fiskmåsar i flock då? Skall jag objektifiera ditt agerande om nu ordet ATT skall finnas där så kallas det nitpicking. Hur som haver, jag uppskattar om du håller dig till att bemöta argument då det är onödigt och energikrävande att lyfta ur saker ur sin kontext.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-05-03 22:08:00
|
GunnarL |
22/ fia, Du har helt rätt! Det var det som jag påpekade för Carlberg.
23/ Carlberg, Det förekommer t.ex. i Kina att man samlas på torg och liknande platser och skrattar tillsammans bara därför att det anses vara hälsosamt - tro det eller ej. Det är en typ av hälsoterapi som du förmodligen inte hunnit ta del av än, men den blir alltmer utbredd. Jag är dessutom säkert lika medveten som du om både hungerproblem och problem med övervikt. Fetma stavas för övrigt med ett t! Och så skrev du återigen ett "och" där det skall vara ett "att" du får själv lista ut var. I stället för att gå in för att använda så många komplicerade och främmande ord som möjligt, vore det bätre om du gick in för att lära dig elementär svenska. Men nu får det vara slut med lektionen för i dag - även om det skulle behövas mycket mer.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-05-03 22:18:00
|
Carlberg |
Dom där främmande och komplicerade orden har en stor betydelse för mig, att dom inte har det för dig och det är ditt problem innebär inte att det är alla andras. Om stavningsproblematik är huvudfokus när du har problem med att förstå så tycker jag du sublimerar ut din ångest på fel sak. Som du ser i ditt senaste meddelande kan jag håna dig för att du kastar sten i eget glashus men ber dig istället titta på din stavning av bättre. När jag skriver här i formuläret så hoppar min text runt enormt mycket vilket är ett nytt fenomen för formulärbeteende. Det stör när man skriver, då, inför varje ord så hoppar texten runt några varv. Sen saknas det en edit funktion för korrektur. Lyft på huvet, ta några andetag, studera och återkom.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-05-03 22:25:00
|
GunnarL |
25/ Det där fenomenet med att bokstäverna hoppar runt har jag också. Det måste ha med Sourze att göra. Första raden går bra men sen dansar bokstäverna runt precis som du beskriver det. Och det är onekligen lite jobbigt. För övrigt "sublimerar jag inte ut min ångest på fel sak", eftersom jag inte lider av någon ångest. Ha det bra Carlberg och förlåt om jag varit lite översittande.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-05-04 01:28:00
|
Anonymisen |
Mina bokstäver hoppar inte alls omkring, men jag nyttjar till skillnad från herrarna inte hallucinogena svampar.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-05-04 02:19:00
|
peter_pan |
På tal om humor: kommentaren #18 av GunnarL "Hos båda skribenterna finns för övrigt en total förkärlek att använda främmande och krångliga ord och ordvändningar, där det finns helt gångbara svenska ord. " kunde även ha uttryckts "Man bör undvika att använda svåra ord, om man har en inhemsk, adekvat vokabulär disponibel". Vem citerades?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-05-04 06:17:00
|
Per W |
#28 Enkelt, Gunnar Sträng. det vet väl alla?
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-05-04 08:29:00
|
peter_pan |
Ja, det var busenkelt för oss lite äldre. Jag tvivlar på att alla yngre kan svaret. De tycker nog inte att det är så roligt heller kanske. När jag drar klassíska skämt och vitsar för mina barn så småler de av ren välvilja kan vara medlidande.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-05-04 08:38:00
|
Per W |
Oss äldre? Tala för dig själv ;-
|
|
Inlägg #32: Postat: 2010-05-04 14:15:00
|
peter_pan |
Jag tänkte att jag skulle hålla igång till hundra jämnt och min sol står just nu i zenit.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2010-05-04 16:20:00
|
Elvy ologgad |
Jo, men jag vet vem Paul Anka är. Det var någon gång på senare hälften av 1960-talet, som han vinkade upp mej på utescenen på nöjesfältet Liseberg. Och då med nedböjt huvud, på en armlängds avstånd, så kunde jag se ett ansikte, som inte var vackrare då, än vad det är nu.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2010-05-04 18:12:00
|
Inger Olsson |
Välskriven artikel. Programmet är psykologiskt intressant. Vad exakt är det Anna Anka menar när hon ständigt talar om "andras avundsjuka" - när det mest enkla en människa kan göra är att knulla för pengar, menar jag. Tycker att det är uppenbart varför Anna gifte sig med Paul Anka. Ett, i grunden, kärlekslöst förhållande förklarar också hennes beteenden gentemot deras gemensamma barn; hur hon också fläker ut dem i jakten på pengar? Billy Butt har helt rätt i att programmen avslöjar att Anna Anka har inget varumärke att skydda. I ett av programmen är det ungdomarnas uppgift att försöka "muta" in henne på marknaden. Tyvärr är det en kvinna som är allt utom social, har ovårdat språk, t o m skånskan låter förfärligt! Hur ska programmet sluta? Att en "intelligent" ung svensk ber Anna Anka dra åt helvete? Tja, när det gäller unga svenskar så är det väl inget problem att förnedra sig gn att ställa upp i t ex sångtävlingar, trots att man inte ens kan sjunga men vill till vilket pris som helst s y n a s?
|
|
Inlägg #35: Postat: 2010-05-04 18:30:00
|
Elvy ologgad |
Om det var Paul Anka som skilde sej från henne som han var gift med i 37 år, för att gifta sej med henne som han senast var gift med, så borde han ha haft en förmyndare, då när han skilde sej från sin första fru, för om henne säger han, att hon är en underbar fru.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2010-05-05 12:30:00
|
Pia I |
En välskriven artikel, men vad det gäller Paul Anka, så kan han aldrig gå ur tiden. Lika lite som Bing Crosby, Dean Martin, Frank Sinatra och alla de andra grabbarna. Åldern spelar ingen roll. Titta på Jerry Lee Lewis, som fortfarande är ute och spelar och han är inte den enda. Cliff Richard är också en evergreen.
Om Anna Anka, kan man ju tvivla,men hon har gjort en del nytta i USA. Skrivit en bok om training bl.a. Hon må vara knasig, men en del visdomsord har kommit från hennes läppar. Hon är bara en annan variant av Maria Montesami.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2010-05-05 12:33:00
|
Pia I |
# 35
Det är alltid så att männen upptäcker "too late" att den första frun var bättre.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2010-05-05 14:38:00
|
fanders Satansson |
GunnarL verkar vara en elak, fisförnäm översittare.
Han kritiserar att någon har använt ordet "och" i stället för "att". Min erfarenhet är att folk i talspråket säger "å" i stället för "att" i liknande fraser.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2010-05-05 15:16:00
|
Isa |
#38 / Elak, fisförnäm,översittare? Det tror jag inte alls! Läs lite mer som Gunnar skrivit, så får du se. Och talspråk är talspråk. Just det!
|
|
Inlägg #40: Postat: 2010-05-06 13:40:00
|
Bitel E A B |
Den som klagar på sin städerska för att flaskorna inte står på rad. Och som ringer och klagar på hotellpersonalen, för att dom nystrykna kläderna inte hänger på galgar, den är utan tvivel ett psykfall.
|
|