| Inlägg #21: Postat: 2010-04-22 17:51:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Pia I 2010-04-22 17:13:00: När du ger ideologiskt stöd åt samma krafter som skapade judeförföljelsen i Nazityskland så känner jag avsmak, och jag har svårt att dölja denna avsmak. Säkert menar du inget illa. Jag avser naturligtvis sionismen, som använde nazismen för att få judar till Israel. Sionism är faktiskt i gängse bemärkelse antisemitism, då den för sin överlevnad är helt beroende av och själv skapar antisemitismen som en del av sin beskyddarverksamhet. Skönt att allt fler genomskådar den.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-04-22 19:16:00 | |
|
cmologgad |
ironiAlltså så fort man kritiserar den judiska världssammansvärjningen blir man beskylld för antisemitism/ironi
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-04-22 19:16:00 | |
|
Kate M |
Pia, jag kan till viss del förstå ditt resonemang men inte hålla med. Förintelsen har blivit en ursäkt för staten Israel att obehindrat och kallblodigt begå fruktansvärda brott mot mänskligheten i Palestina! Historien upprepar sig, gång på gång sekel efter sekel och vi i västerlandet med vårt dåliga samvete gentemot judarna under andra världskriget, blundar och ursäktar.
Israel tar ut sin nedärvda vanmakt och hämnd på Palestinierna. Barn som blir utsatta för fruktansvärda övergrepp och våld löper mkt stor risk att bli som sin/sina förövare, de måste fortfarande stå till svars som vuxen för de brott de begår - eller ska de inte straffas för våldsbrott och mord pga sin historia? |
| Inlägg #24: Postat: 2010-04-22 21:12:00 | |
|
Pia I |
Jag har aldrig sagt att det är försvarbart att begå brott.
För övrigt förstår jag inte Leif Erlingsson den här gången heller. Denna fråga är ingen ide´att diskutera här.Jag är inte tillräckligt kunnig.Skulle vara intressant att höra Leif Erlingssons kompetenta lösning på mellanösternkrisen- eller mellanösternhelvetet. |
| Inlägg #25: Postat: 2010-04-22 21:29:00 | |
|
Pia I |
Jag har aldrig studerat judarnas historia. Det enda jag vet, är att de är hatade för något eller någon egenskap de har som folk. Kanske för sin bibliska roll, där de blev fördrivna pga. Judas Iskariot? Jag är ingen historieprofessor.Jag har heller inte studerat bibeln.
Judarna är för mig kända som affärsmän med makt. I USA har jag hört att de har stor makt.Just nu alltså. Det är vad jag snappat upp. Vad jag vet om judarna under andra världskriget, är att d e fick skulden för den ekonomiska krisen i Tyskland.Man ville ha den rena ariska rasen i Tyskland, inga halta eller lytta eller tokiga i huvudet och inga judar, zigenare eller annat löst folk. Den verkliga förklaringen till judeutrotelsen är inte känd. Ingen har sagt att d et var ett misstag, eftersom judarna är inte bättre omtyckta nu än förr, vad jag erfar.Det är inte heller zigenare eller annat löst folk.När jag blir pensionär, kanske jag ska ta och åka till Palestina och studera förödelsen på plats. Vi får se.Till dess kommer fler mord ha begåtts i vedergällningens namn. Många fler.Länderna på västbanken har en helt annan syn på samhället än vi har i norden. Man kan inte jämföra.Jag blir så förbannat upprörd, när krafter jag inte ens känner till, vill påverka människors tyckande. |
| Inlägg #26: Postat: 2010-04-22 23:06:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Pia I: Du förstod inte, skrev du. Läs mina länkar ovan, så går det kanske bättre. Ang. Mellanöstern så är det inte isolerat. Det handlar om hela världen. När alla förstår vad som pågår, då är problemet därmed löst!
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-04-22 23:33:00 | |
|
Bizon |
Arten människa skiljer sej inte så mycket från vissa andra arter eller andra primater. När omständigheterna är gynnsamma så blir vi liksom schimpanserna ganska trevliga - men om det blir hungersnöd eller någon annan omständighet som bryter ner de goda rutinerna så blir vi helt jävla odrägliga. Att släppa atombomber och att föra krig mot andra människor liksom att systematiskt försöka skuldbelägga vissa folkgrupper för missväxt, eller taskiga affärer. Det är låga men användbara knep för att samla massorna till kamp där den svagaste kommer att förlora - kan det vara evolution eller nått? Inte ens myror de små sötnosarna beter sej bättre än människor och vi har inte en aning om deras resonemang skiljer sej i någon avgörande grad från de mänskliga fast vi har en tendens att se myran som något osjäligt kryp som bara gör och ingenting förstår - låter som en ganska bra beskrivning på normalmänniskan förresten :- Den svaga hordmänniskan reagerar i termer av "vi och dom" vilket styr det mesta av flockdjursbeteendet. Hordmänniskan känner extas då den upplever sej stark genom sitt antal - då kan vissa frustrationer utlösa kravalliknande beteenden. Hötorgskravallerna som jag hade äran att uppleva var ett resultat av att ungdomarna lämnades åt sitt öde - inga lämpliga bostäder stod att finna - inte mycket till arbete heller. Kristallnatten var en liknande manifestation - en orgie i maktdemonstration mot de maktlösa av de maktlösa - det som gjorde att även de som utförde dåden kände makt var att dom slog mot de som hade än mindre makt och stod än längre ner på den ekonomiska skalan - ingen tror väll att alla judar är rika som troll och lever i lyx och överflöd - många judar var tämligen fattiga och redan utsatta i det tyska samhället - särskilt då just de fattigaste drabbas fört och hårdast i depressiva lågkonjunkturer och samhällsekonomiska krascher. I sydamerika drabbas de fattigaste indianerna för den etniska rensning som emellanåt blossar upp där. I krig uniformeras procentuellt fler fattiga än rika - liksom att det dör fler fattiga än rika i alla lägen. Att judar och zigenare kunde särskiljas på det sätt som gjordes förorsakades av att judar av förklarliga själ inte beblandade sej med det tyska folket liksom zigenarna. Just den ovanan är förödande tycker jag mej se - så snart vissa grupper håller sej på sin kant får dom onda ögat på sej - dom är konstiga - dom är i förbund med djävulen eller anser att vi vanligt folk inte är fina nog,,, det finns tusen orsaker till att den där "vi och domkänslnan" ska gå över styr och i stället utvecklas till någon sorts hat eller de nästan förbjudna "anti"-åsikterna.
|
| Inlägg #28: Postat: 2010-04-25 10:24:00 | |
|
open minded |
Självklart borde alla vara seriösa i sitt skrivande. det går tyvär inte hem hos alla eftersom alla tänker olika. Vad har du för skäl till ditt antagande att den generella yttrandefriheten snart är ett minne blott? Länk: gudfinnsnoginte.se passar faktiskt bra här. Det är tyvär så att vi får inte kritisera alla grupper vilket vi borde göra. ett bra exempel är ju kritik mot tex judar för då är man ju antisemit. värför skulle vi inte få kritisera dessa? |
| Inlägg #29: Postat: 2010-04-25 11:57:00 | |
|
Bizon |
Open minded #23 Där har du faktiskt fel - i enlighet med yttrandefrihetslagarna får vi kritisera allt och alla så länge vi inte exklusivt bedriven hets mot folkgrupp. All seriös diskussion i sakfrågor är tillåten och kan och ska göras öppet och offentligt. Det innebär att all saklig replikering också kan ske på samma villkor. I just israelfallet bemöts tyvärr ofta saklig kritik med osakliga motargument och försök att anklaga kritiken för att vara "antisemitisk" - tyvärr därför att annars skulle kanske en seriös diskussion kunna leda till lämpliga sanktioner mot den typen av etnisk rensning och brott mot folkrättens som staten israel gör sej skyldig till. OBS jag säger inte att folk inte ska ha rätt att freda sej mot angrepp och det oavsett vad eller ven som angriper - jag säger att allt står under den orsak och verkans lag som kan förutse de flesta mänskliga handlingar och att hämnd föder hämnd i evighet amen. Det oförutsägbara i israels fall skulle vara att ett folk som genomsyrar hela sin livsfilosofi under oket av en hämnande gud även själva riskerar att agera med samma oproportionalitet som denna gud och med samma eller liknande metodik - folkliga myter är fostrande.
Att kritisera judendomen som religion är lika lite olagligt som att kritisera vilken religion som helst - det råder visserligen religionsfrihet i enlighet med fn-deklarationen, men det fritar inte religionernas yttringar från kritik även om inte allt i en religion är klandervärt - ta tillex. den här pågående diskussionen och kritiken mot katolska kyrkans pedofilpraxis - eller den muslimska reaktionen på "satansverser" och rondellhundar - eller för den delen den protestantiska kyrkans synods motstånd mot kvinnliga präster - vilken förvisso tystats, men vars idéer med all säkerhet inte är döda. Jag har berättat om att vissa skrivar och debattsajter har en oerhört räddhågad inställning till vad som är tillex. "hets mot folkgrupp" och då jag blev banlyst från argus.nu med just den motiveringen - vilken jag ansåg vara fel då jag varken är främlingsfientlig eller har anledning att hetsa mot något annat än mänsklig dumhet. Skulle någon råka ut för något liknande rekommenderar jag att göra samma sak som jag gjorde - anmäl själv det inlägg eller den artikel som blivit anklagad för att vara rasistisk, hetsande mot folkgrupp eller anti hit eller dit till polisen och justitiekanslern. Det tog bara ungefär en vecka så hade jag ett uttalande där mitt av argusmoderatorns påstådda lagbrott helt sågades som ingenting stridande mot svensk lag och därför inte var åtalbart - nu ledde det förvisso inte till att min bannlysning upphörde då det på den sajten tydligen råder en annan sortering, men det är som det är och som en och annan sagt är det nog argus som förlorar mest på det. Hur som helst med den saken så bör alla falska anklagelse med hänvisning till främlingsfientlighet, eventuella rasdiskriminerande åsikter och hets mot folkgrupp påtalas då det om något äventyrar yttrandefriheten och en öppen debatt - det offentliga samtalet är det forum som på allvar kan ballansera diverse vidlyftiga idéer och i längden den enda rimliga pedagogiken i en utvecklad demokrati. |
| Inlägg #30: Postat: 2010-04-25 12:21:00 | |
|
bob |
Leif Erlingsson är med i det högerextrema nätverket kring Mohamed Omar och anser att "Sions vises protokoll" beskriver verkligheten.
Länk: sv.wikipedia.org |
| Inlägg #31: Postat: 2010-05-09 22:39:00 | |
|
Lasse Wilhelmson |
bob # 31
Det finns några anonyma personer som kommenterar här på Sourze som aldrig diskuterar i sak och alltid förtalar eller försöker på andra sätt misstänkliggöra personer som alltid uppträder med bild och fullständigt namn. Därmed saboteras kommentarsfunktionen och möjligheterna till en meningsfull debatt. Därför vore det önskvärt att alla som vill kommentera på Sourze måste göra det med bild och fullständigt namn. |
| Inlägg #32: Postat: 2010-05-10 13:56:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Instämmer med Lasse Wilhelmson. Anonyma påhopp kan man inte ta på allvar.
|
| Inlägg #33: Postat: 2010-05-10 23:55:00 | |
|
bob |
det stämmer ju! Leffe tror att Sions vises protokoll är på riktigt och lasse har demonstrerat och föreläst för nazister en massa gånger och i sin blogg skrivit att judehat är judarnas egna fel.
Sedan är ni båda också polare med Ahmed Rami och Mohamed Omar. |
| Inlägg #34: Postat: 2010-05-11 00:11:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Förstör inte kommentarerna med förtal. Då måste Sourze ta bort det, och så kommer kommentarsnumreringen i oordning.
|
| Inlägg #35: Postat: 2010-05-11 00:25:00 | |
|
Leif Erlingsson |
För de läsare som inte fattar vad det är för spår som den anonyme hakat upp sig i, detta är en länk om "protokollen": Länk: wik.inormous.net Den strategi de beskriver finns ursprungligen formulerad som "Umberto Eco Foucaults Pendulum", och har senare omformulerats bl.a. i den text som är känd som Protokollen eller Sions Vises Protokoll. Alla ? vet givetvis att de senare är ett plagiat, men alla kanske inte känner till att de beskrivna strategierna är mycket äldre. Många menar förstås att dessa strategier dessutom beskriver något som har hänt. I så fall inte konstigare än att Machiavellis Fursten gör det.
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-05-12 16:28:00 | |
|
bob |
Leif, vad är förtal?
Du är en del av gänget kring Lasse W, Ahmed R och Mohamed O, eller hur? Du har skrivit att sions vises protokoll beskriver verkligheten, eller hur? Lasse Wilhelmson har föreläst och demonstrerat med nazister, eller hur? Var är förtalet? Ni "sanningssökare" borde väl inte kalla sanningen för förtal? |
| Inlägg #37: Postat: 2010-05-12 17:59:00 | |
|
Lasse Wilhelmson |
Jag har demonstrerat hela mitt liv för Vietnam, Irak, Afghanistan och Palestina tillsammans med andra människor med olika politisk uppfattning, varav jag bara känt mina egna vänner. Det finns aldrig någon som frågar om partibok eller dylikt, eftersom det aldrig är partipolitiska demonstrationer och möten jag deltar i. Föreläst har jag gjort mycket, för marxister, judar, muslimer, sionister, nationella, det vill säga för dem som tror att de haft något att lära. Jag är en offentlig person Länk: lassewilhelmson.wordpress.com
Vem är du anonyme bob som fegt gömmer dig för att kunna kasta skit på andra, i stället för att diskutera den artikel jag skrivit? |
| Inlägg #38: Postat: 2010-05-12 18:05:00 | |
|
Dag Nilsson |
#31 Lasse, du har rätt i att kommentarsfunktionen saboteras av de ansiktslösa anonymer som satt i system att undvika saklig debatt. De är som ett slags destruktiva parasiter på oss öppna debattörer, som ingalunda har något emot mycket hård kritik om den angår det vi yttrar oss om. Sourze är en underbar idé förverkligad. Ett fantastiskt bidrag till demokrati, människovärde och yttrandefrihet. De ansiktslösa anonymerna som här avses är utan tvekan fascistoida i sin välorganiserade verksamhet. De bedriver ett politiskt arbete i syfte att bana väg för ett samhälle som jag i grunden avskyr och hatar. Kanske är det dags att skriva en artikel om de ansiktslösa anonymerna och ta en debatt med syfte att vädra ut den unkna 30-tals luften.
|
| Inlägg #39: Postat: 2010-05-12 18:31:00 | |
|
Lasse Wilhelmson |
Dag #38 Jag anser att det kan vara befogat att inte behöva vara en helt offentlig person för att diskutera som här på Sourze. Det kan finnas många skäl för detta. Många hel/halv-anonyma debattörer är sakliga och gör viktiga inlägg och behandlar sina meningsmotståndare med respekt. Problemet är den lilla grupp som gömmer sig bakom anonymiteten för att smutskasta artikelförfattare i ställer för att diskutera artiklarna eller skriva egna. Detta anonyma patrask av fegisar är demokratins dödgrävare och det är dem vi tillsammans nu tagit kamp mot. Skriv gärna en artikel om detta.
|
| Inlägg #40: Postat: 2010-05-12 18:38:00 | |
|
GunnarL |
Jag börjar fundera på om det inte är dags för vissa som skriver här att söka psykiatrisk vård.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.