Valt inlägg:
Open minded #23 Där har du faktiskt fel - i enlighet med yttrandefrihetslagarna får vi kritisera allt och alla så länge vi inte exklusivt bedriven hets mot folkgrupp. All seriös diskussion i sakfrågor är tillåten och kan och ska göras öppet och offentligt. Det innebär att all saklig replikering också kan ske på samma villkor. I just israelfallet bemöts tyvärr ofta saklig kritik med osakliga motargument och försök att anklaga kritiken för att vara "antisemitisk" - tyvärr därför att annars skulle kanske en seriös diskussion kunna leda till lämpliga sanktioner mot den typen av etnisk rensning och brott mot folkrättens som staten israel gör sej skyldig till. OBS jag säger inte att folk inte ska ha rätt att freda sej mot angrepp och det oavsett vad eller ven som angriper - jag säger att allt står under den orsak och verkans lag som kan förutse de flesta mänskliga handlingar och att hämnd föder hämnd i evighet amen. Det oförutsägbara i israels fall skulle vara att ett folk som genomsyrar hela sin livsfilosofi under oket av en hämnande gud även själva riskerar att agera med samma oproportionalitet som denna gud och med samma eller liknande metodik - folkliga myter är fostrande.
Att kritisera judendomen som religion är lika lite olagligt som att kritisera vilken religion som helst - det råder visserligen religionsfrihet i enlighet med fn-deklarationen, men det fritar inte religionernas yttringar från kritik även om inte allt i en religion är klandervärt - ta tillex. den här pågående diskussionen och kritiken mot katolska kyrkans pedofilpraxis - eller den muslimska reaktionen på "satansverser" och rondellhundar - eller för den delen den protestantiska kyrkans synods motstånd mot kvinnliga präster - vilken förvisso tystats, men vars idéer med all säkerhet inte är döda. Jag har berättat om att vissa skrivar och debattsajter har en oerhört räddhågad inställning till vad som är tillex. "hets mot folkgrupp" och då jag blev banlyst från argus.nu med just den motiveringen - vilken jag ansåg vara fel då jag varken är främlingsfientlig eller har anledning att hetsa mot något annat än mänsklig dumhet. Skulle någon råka ut för något liknande rekommenderar jag att göra samma sak som jag gjorde - anmäl själv det inlägg eller den artikel som blivit anklagad för att vara rasistisk, hetsande mot folkgrupp eller anti hit eller dit till polisen och justitiekanslern. Det tog bara ungefär en vecka så hade jag ett uttalande där mitt av argusmoderatorns påstådda lagbrott helt sågades som ingenting stridande mot svensk lag och därför inte var åtalbart - nu ledde det förvisso inte till att min bannlysning upphörde då det på den sajten tydligen råder en annan sortering, men det är som det är och som en och annan sagt är det nog argus som förlorar mest på det. Hur som helst med den saken så bör alla falska anklagelse med hänvisning till främlingsfientlighet, eventuella rasdiskriminerande åsikter och hets mot folkgrupp påtalas då det om något äventyrar yttrandefriheten och en öppen debatt - det offentliga samtalet är det forum som på allvar kan ballansera diverse vidlyftiga idéer och i längden den enda rimliga pedagogiken i en utvecklad demokrati.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?