|
Inlägg #1: Postat: 2010-04-26 19:41:00
|
|
Sweetnlow |
Vad driver en massmördare? För mig är den frågan helt ointressant och jag förstår inte varför man ska gotta sig i såna här mänskliga avarter som massmördare. Det är måste vara typ 20e boken som tryckts på senare tid i detta ämne för att inte tala om alla tidningar och tv-program om brottslingar och psykopater som uppehåller sig i det massmediala bruset. Dock är det fascinerande vad som gör en människa till mördare? Du skulle kunna mörda i en pressad situation eller jag själv skulle kunna ha ihjäl någon om jag blev tillräckligt provocerad. Det som människor förundras över vad gäller massmördare är nog att de tycks mörda för själva mördandets skull. Mördarna ser det som en konstform som de behärskar typ. De har heller ingen empati och verkar inte känna för över huvud taget. Men varför hålla på och frossa i enskilda fall och mordhistorier. Det finns ju betydligt intressantare fenomen i samhället tycker jag.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-26 20:04:00
|
|
George Debaly |
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-27 01:34:00
|
|
sunny fri |
Självklart kommer jag att läsa den.Jag har ju en last o det är böcker men jag har oxå ett bibliotek barnbarnen inte får låna ur ännu o det är min stora samling om just seriemördare. Jag vill så gärna förstå.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-27 01:58:00
|
|
liolinv |
Jag är en seriemördare, vem är Du?
Bara ett bokuppslag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-27 10:36:00
|
|
Anynomisen |
Jag hoppas att du aldrig kommer att förstå, Sunny, för då kommer du att känna en obetvinglig lust att börja mörda själv. Fråga en som vet. Janne B. t.ex. Han kommer aldrig att kunna sluta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-28 02:57:00
|
|
sunny fri |
Anonym.Redan för många år sedan ansåg min psykiater att jag har den bakgrunden o de pesonlighetsstörningar som kunde gjort mig till just seriemördare. Sannolikheten hade varit större om jag varit man eller om jag varit okunnig om mina störningar o vad de kan bero på.Här fajtas man ännu om arv eller miljö.Kanske samverkar båda? Men för egen del skiter jag i vilket utan ser till att de där störningarna inte ställer till något obehag i det dagliga livet.Självklart har min familj fått ta en hel del smällar.
Det ÄR svårt att leva med någon som har psykiska sjukdommar.
Janne däremot är min motpol.Han skulle förmodligen göra som jag:fånga den lilla humlan i handen o hjälpa den ut i naturen igen.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-28 05:45:00
|
|
liolinv |
>"Sweetnlow": du tycks ha GROVT missförstått någonting här. Artikeln handlade väl inte om "massmördare", eller? Läs igen! Vet du inte skillnaden mellan "seriemördare" och "massmördare" grundkursen?
2010-04-26 19:41:00
Vad driver en massmördare? För mig är den frågan helt ointressant och jag förstår inte varför man ska gotta sig i såna här mänskliga avarter som massmördare."
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-28 05:48:00
|
|
liolinv |
> "sunny": det där, som du skrev lät vackert, ja nästan poetiskt:
". Janne däremot är min motpol.Han skulle förmodligen göra som jag:fånga den lilla humlan i handen o hjälpa den ut i naturen igen. "sunny" fri
2010-04-28 02:57:00"
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-28 06:51:00
|
|
Sweetnlow |
Liolinv: Du märker ord. Jag menar seriemördare och jag förstår skillnaden. Massmördare handlar om t ex etniska utrensningar medan seriemördare är psykopater som begår brott på ett systematiskt vis. Dumt av mig att skriva fel.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-29 00:18:00
|
|
TIPSAREN |
29 minuter in i programmet Efterlyst så börjar en intressan diskution om seriemördare www.tv3play.se/play/228691
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-05-20 13:05:00
|
|
Miss Kemper |
Sweetnlow: Skillnaden mellan en massmördare och en seriemördare är att en massmördare dödar flera människor vid ett tillfälle, som Columbinemördarna, och en seriemördare mördar en eller flera människor vid separata tillfällen med betydande cooling-offperioder mellan tillfällena.
Och för att svara på din fråga – självklart så måste man ta reda på vad som driver seriemördare eftersom det är det enda sättet att förhindra nya fall och att fler blir offer för dem. Den kunskap som finns går att använda både preventiv för att förhindra att en individ blir en seriemördare, men den är också viktig i jakten på verksamma seriemördare.
Att vanliga människor vill läsa om seriemördare och den typen av brott är inte heller så konstigt eftersom det berör psykologi, genusfrågor är alla män potentiella förövare, och alla kvinnor potentiella offer? och samhällsfrågor som psykvård, rättsystem och dödsstraff.
Christianssons bok däremot, är ett förtäckt försök av honom att försvara sin egen del i Quick-skandalen och tydligen ska de anonyma gärningsmän som citeras i många fall vara en och samma person, det vill säga Quick, utan att läsaren får veta det Länk: newsmill.se samtidigt som hans favoritexempel bland amerikanska seriemödrade är Westley Allan Dodd vars brott liknar dem Quick dömts för.
Att han dessutom konsekvent kallar den brittiske seriemördaren Dennis Nilsen för David och stavar fel på tex Gacy Gazy gör att boken känns som ett hafsverk som skrivits på kort tid, vilket förmodligen stämmer mycket väl. Min gissning är att den här boken aldrig skulle skrivits om Quick inte hade tagit tillbaks sina erkännanden.
|
| |