| Inlägg #1: Postat: 2010-04-20 09:44:00 | |
|
erobwen |
Sveriges tuffa arbetsmarknad har en mycket mörk baksida. Du är inte ensam om att lida under ekonomisk knapphet, men tyvärr så inser politikerna inte att alla människor måste ha rätt till ett värdigt liv. Här skriver jag om medborgarlön som lösning på det "moderna" samhällets stora problem:
Länk: sourze.se |
| Inlägg #2: Postat: 2010-04-20 10:27:00 | |
|
George Debaly |
Linda, jag beklagar din svåra situation och du har alldeles rätt, missbrukarbarn får sällan en bra start i livet. Du har också "sjukdomsinsikt" och ser att du är medberoende och lojal med den som kanske inte förtjänar din lojalitet. Ett typiskt medberoendetillstånd. Det jag funderar över är om inte du är skyldig dina barn att begära din del av ditt exmans gård. För en utomstående - och nu hoppas jag att du förstår mig rätt - ter sig din berättelse som att du blir lite av din egen olyckas smed när du låter ditt ex kontrollera och skrämma dig på plats och det så pass väl att du och därmed barnen avstår från det du lagligen har rätt till men jag kanske tolkar dig helt fel och jag har verkligen ingen lust att sparka på någon som redan ligger.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-04-20 10:57:00 | |
|
Bente |
Din historia Linda berör djupt! Det finns program och forum, grupper för vuxna barn till alkoholister, sök på nätet, jag förstår va du menar och även om du är en stark och duktig människa, det finns saker som det behövs hjälp med. Det ger en fantastisk styrka och insikt att hitta människor som är i samma situation. Inte bara det praktiska som behöver fyllas på, även själen. Det går att hitta ett nytt annat sätt och tillfriskna från ett medberoende.
Läser Georgs svar här ovan och tänker att du bör ha rätt till en advokat som kan hjälpa dig, rättshjälp, jag såg en lapp på ett bibliotek en gång om fri rättslig rådgivning. Hu råd, ja jag vet inte om det tjänar mycket till men jag känner med dig, skulle gärna hjälpa mer. Skickar styrkekramar och tänk på att när man är på botten kan det bara bli bättre, det ljusnar, lycka till dig och dina barn. |
| Inlägg #4: Postat: 2010-04-20 11:13:00 | |
|
grynet112 |
Tack för era kommentarer. Jag har gått på missbruksenheten här och jobbat med både mitt medberoende och vuxna barn problematiken men nu har dom lagt ner det här och det finns inga grupper kvar heller. Angående gården så har jag ingen rätt längre att kräva pengar, jag skrev på ett papper om att han fick ta över den, jag varken hade viljan eller orken att bråka, så tyvärr har jag lite satt mig i den situationen själv eftersom jag inte visste min lagliga rätt. Han hävdade att det var han som tjänat mest pengar och betalat mest så därför hade jag ingen rätt att få ut något, jag accepterade det. När vi separerade hade jag inte börjat mitt arbete med mig själv. Nu när jag fått lite skinn på näsan så känns det som man kämpar i motvind hela tiden men skam den som ger sig.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-04-20 11:32:00 | |
|
Carlberg |
En god vän till mig fick inte en vinterjacka av soc, trots att han hade HIV/Aids så försenades hans utbetalningar från dem gång på gång. I våras dog han av lunginflammation.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-04-20 11:47:00 | |
|
Janne B |
De flesta frikyrkor ha ett litet klädlager o sv kyrkans diakoner dito. På massor av ställen har de ju också secon hand butiker hur billigt som helst...
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-04-20 11:54:00 | |
|
grynet112 |
Jag känner igen det lite. Jag var på soc. och det var många räkningar den månaden, dom kunde inte betala internet räkningen och jag behöver internet för min tonåring gör mycket av skolarbetet vi nätet. Sen när mina barn kom hem från sin vistelse hos pappan hade dom vinterjackorna fortfarande, när jag bad om att han skulle komma med vårjackorna sa han att det finns jackor att köpa i affären, han har ut ca 20000 mer än mig i månaden. Soc. tyckte att jag fick lösa det med pappan.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-04-20 12:09:00 | |
|
blonden |
Hej
Ja du. Staten tog dig från din kärleksfulla mor och nu ber dom dig på fackspråk äta skit och dö. Om hon rent fysiskt inte kunde ta hand om dig och din syster gjorde dom ju rätt, men dumpade verkligen er där. För någon utredningen kring dina fosterförälldrar verkar vara som ditt socialbidrag, väldigt sparsamt. Verkar vara nån svågerpolitik. För man får ganska god ersättning som fosterförällder, ungefär som om någon på eller i kommunhuset kanske lova bort nästa kull mot att han kanske fick något annat i utbyte. Dom verkade ju inte ha ansökt pga av deras stora kärlek till barn? Sen att invandrare, ensamma individer som familjer verkar faktiskt ha förtur. Och aldrig nekas något. Och ja är helt säker på att dom helt enkelt är rädda för att bli stämplade som rasister. Fast killarna, tjejerna och familjerna ofta är av andra eller tredje generation.Om så är fallet är det ju du och dina barn som faktiskt blir diskriminerade. Och mina barndomskamrater som valde de andra hållet än utbildning och är idag tunga missbrukare har jättefina hyreslägenheter. Går minsta lilla pryl sönder får dom genast nytt. Och Socialen mer eller mindre betalar deras missbruk.Dom bidrar åtminstånde frikostigt till det varje månad. Skulle några av mina vitvaror gå sönder skulle ja ligga jävligt risigt till. Och jag har arbetat hårt för allt jag äger, för hårt visade det sig. Dubbelkolla varenda liten rättighet en Svensk medborgare har in i minsta detalj. För några missar man helt och andra är otydliga. Kan bara önska dig och barnen lycka till. Och för allt i världen, behåll din kropp för dig själv. Men du är varken den första eller sista kvinnan med just den tanken i detta välfärdsSverige. Lycka till och Fridens Liljor. |
| Inlägg #9: Postat: 2010-04-20 12:36:00 | |
|
grynet112 |
Det ansågs nog inte behövas en utredning. Min fostermor jobbade på soc.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-04-20 14:04:00 | |
|
blonden |
Dom måste nog kolla över utbildningen till Socialsekreterare i så fall. Herre gud.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-04-20 14:38:00 | |
|
ingloz |
Linda, det du berättar skakar verkligen om oss läsare. Du har en förmåga att berätta om dina svårigheter på ett klokt och balanserat sätt som kan vara till tröst och hjälp för andra drabbade. Du fyller en mission där! Fortsätt att skriv ditt livs historia och sprid den. Lycka till! - önskar jag innerligt dej, Linda, och dina barn.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-04-20 14:47:00 | |
|
ingloz |
#8/ blonden, du har empatisk förmåga som är en värdefull tillgång i ett forum där många kan behöva några tröstande och uppmuntrande ord ...
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-04-20 17:50:00 | |
|
Pia I |
Stackars dig Linda! Ja, det har jag alltid efterlyst, att man ska behandla människor individuellt för att hjälpa. Ingen är den andra lik. Jag förstår dina tankegångar och har hört dem många gånger från andra svenska människor. Dessa tankegångar, borde tex. sos respektera, för att se om de leder till förbättring. Mmen man får den uppfattningen, att de som arbetar med handläggningar, är bundna till händer och fötter. Detta har jag hört från dem som arbeter med bidrag till nödställda.Det finns sätt att hjälpa människor, som blir bättre i längden och billigare, samt att man kan ge människor självkänslan tillbaka.
Rådet till dig är att kämpa med näbbar och klor. Ta reda på dina rättigheter och var bestämd. Dina barn är inte betjänta av om du blir prostituerad.Skaffa en kurator.Snabbt-och undvik din elaka man. |
| Inlägg #14: Postat: 2010-04-20 18:07:00 | |
|
Pia I |
#6 Ja, kyrkan på orten, kanske kan hjälpa dig? Där kanske finns någon diakon som kan ge dig ett råd framåt? Lycka till! Ge ALDRIG upp!DET- kommer att betala sig i längden. Kräv din rätt, framför allt av din f.d. man.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-04-21 09:21:00 | |
|
Nettan999 |
#1 Medborgarlön är enligt mig det samma som Försörjningsstöds egentliga syfte att man ska ha en viss trygghet. Soc.bidrag skall vara en garanti och normen tolkas fel eftersom det är en norm men inget säger att man inte skall kunna få högre bidrag än normen. Det är inget som säger att man inte får ha denna norm som lägsta ekonomi men soc.sekreterarna väljer att tolka den så.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-04-21 10:50:00 | |
|
Janne B |
NETTAN - i princip rätt. Men stackars den soc sekr som regelbundet betalar högre än denna mininorm. MEN man kan gå in till chefen och tala för ett högre belopp i vissa fall...
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-04-21 10:51:00 | |
|
Janne B |
Försörjnibngsstöd omprövas varje månad edfter ansökan. Medborgarlön är nog tänkt att utgå på ett mer generellt sätt under längre perioder som pension och barnbidrag.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-04-25 11:03:00 | |
|
Kapten Kaviar |
Ytterst är det ju politikerna som är ansvariga för att människorna som har gett dem jobb genom att rösta på dem, också får den hjälp de behöver i nödsituationer som din. Vi får se till att rösta i valet i höst så kanskevi får bättre politiker!?
Tycker mig ana en viss bitterhet gentemot invandringen i din artikel, men det är egentligen samma sak där. Det är ju inte själva invandrarna som bestämmer invandrarpolitiken, utan åter igen politikerna. Lycka till förresten! |
| Inlägg #19: Postat: 2010-04-27 15:15:00 | |
|
grynet112 |
Jag har inget emot själva invandrarna utan självklart är det politikerna som jag känner agg mot... Jag skulle vilja se någon av dom prova vara i min situation i ett år. Om dom tycker att det är guld och gröna skogar skulle jag bli väldigt förvånad... Jag tror inte att många av dom skulle känna sig så tuff sen. Att bli behandlad som skräp gör ingen människa kaxig i längden. Det tär på en psykiskt.
Tack för alla kommentarer. |
| Inlägg #20: Postat: 2010-04-27 15:39:00 | |
|
Carlberg |
En god vän till mig berättade att hans två väninnor valt och prostituera sig för att höjja sin livskvalité. Man kan ju rent teoretiskt säga att det är FEL och det är DÅLIGT för dina barn. Rent historiskt håller jag med i den tesen men rent realistiskt, i Thailand så är det praxis att man skickar första dottern in till städerna för att försörja resten av familjen. Blir det en pojke så kan det hända att dom opereras om. Först och främst måste man ha mat och husrum. Sekundärt måste man kunna etablera en framtid i systemet. Vi lever i ett system som är väldigt materiellt fokuserat. Du är de kläder du går i, du är det sken du ger i form av statussymboler. Egentligen så känns det väldigt likt gamla stammar där tatueringar och näsringar har bytts ut till andra kulturella värderingar som kostym, dyr klocka, bil osv. Jag förstår dina tankar. Hade jag haft barn hade jag gjort allt för att dom ska få ha det så bra som möjligt och åtminstone se till att dom slipper mobbas och diskrimineras för just de skälen. När jag bodde i Holland förändrades min bild på prostitution då det är så vanligt där och man lever mitt ibland det. Horor är ju också människor... som folk skriver tidigare så är det här helt klart en akut fråga som politikerna och näringslivets magnater äger då de sätter våra sociala normer. Det är ju onekligen en negativ utveckling om man skall behöva utsätta sig för något man och ens omgivning inte mår bra av.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.