Inlägg #1: Postat: 2010-04-19 16:32:00
|
Lars Nilsson |
Skall man säga något snällt om artikeln så får det bli fotot av Wetterstrand. Det för tankarna till Auguste Rodins skulptur "Grubblaren".
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-19 16:56:00
|
George Debaly |
Skönt att se att någon grubblar innan han/hon skriver.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-19 17:13:00
|
mats hägglöf |
Flygstoppet som vulkanutbrottet förorsakat visar naturligtvis på en känslighet i vårt samhälle. Det visar också hur viktigt resandet är - uppfinningen av cykeln förändrade och förbättrade tillvaron för många på landsbygden med bland annat minskad inavel. Det nu inträffade kommer på sikt att förändra delar av resandet - virtuella möten tar över delar av den gyllene regeln " to see people". En anpassning till den nya verkligheten och därifrån en återgång helt till det gamla är högst osannolikt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-19 17:53:00
|
Inger Olsson |
Läste artikeln, men blev något förvånad. Trodde det var självklart med att högteknologi leder framåt. Skulle MP vara det enda parti som fattar det? Nej, givetvis inte. M W: s tankar på exempelvis speedtåg i Sverige, men sådana har ju funnits länge i t ex Japan. Det jag saknar i Sverige är en mer p o s i t i v syn på forskning och teknisk utveckling, men har det avklingat p g a att allt fler kvinnor finns i makteliten? "En skola för alla" gjorde också att man fick sänka kunskapsgardet. Kvinnor är, som inte helt obekant?, inte lika intresserade av teknik som män. Genom decennier har också många feministröster varit rent av fientliga till teknisk o naturvetenskaplig utveckling men lagt all ork o tid åt konstruerad "genusverksamhet".
Datorteknologin används redan i företagen världen över och den kommer att förfinas. Tror att framför allt högutbildade och rika kommer att resa mindre i framtiden. Men inte p g a miljöskäl, som M Wetterstrand åberopar, utan av hälsoskäl. Utöver flygets direkta risker så utgör panepedemier ett stort hot. På det följer resistenta bakterier som redan florerar vilt idag.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-19 17:56:00
|
Unto S |
#1 Hej konstvetaren Gubben Noa Nilsson! – Le Penseur i all ära men Le Baiser är nog lidelsefullare…
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-19 18:18:00
|
GunnarL |
3/ Efter diverse katastrofer av ett eller annat slag 9/11, finanskris, o.dyl. har flygresandet minskat drastiskt. Men eftersom människan har förmågan att glömma ganska snabbt så kommer förmodligen resandet att återgå till det normala så snart askmolnet tunnats ut och försvunnit. Hörde förresten att EU:s transportministrar satt i videokonferens nu under eftermiddagen, eftersom de inte hade möjlighet att träffas personligen. Mötet försenades emellertid 45 minuter på grund av tekniskt strul.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-19 18:20:00
|
GunnarL |
Jag delar emellertid MW:s uppfattning om att tåget är ett överlägset transportmedel på korta sträckor - exempelvis på sträckningarna Malmö-Göteborg-Stockholm. Det är inte alls någon dum vision att avskaffa inrikesflyget i Sydsverige.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-19 18:55:00
|
Janne B |
....men det kräver nog ändå höghst moderna snabbtåg på egen räls....
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-19 18:57:00
|
Lars Nilsson |
#7. Jag är inte särskilt förvånad över att Gunnar vill avskaffa inrikesflyget i Sverige. Staten och Gunnar vet alltid bäst. Något annat elände som folk uppskattar som också står på tur att avskaffas? Parabolantenn eller internet kanske?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-19 19:43:00
|
Lars Nilsson |
Noterar att fotot med "Grubblaren" #1 plötsligt försvunnit. Passade förstås inte!? Man är uppenbarligen lite fåfäng inom MP. Kul. Om nu järnvägsförbindelserna i södra Sverige är så viktiga undrar man ängsligt varför MP- efter hot om att fälla S regeringen - prioriterade och framtvingade byggena av Botniabanan 15 miljarder och Norrbotniabanan minst 20 miljarder. Detta trots att alla ekonomer, för ovanlighetens skull är eniga om, att projekten inte är samhällsekonomiskt försvarbara? Hallå! Tyst därute? Även hos språkröret Kalix- Jesus själv, som förmodligen är en av de få som gynnas?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-19 20:34:00
|
Lars Nilsson |
#5. Något jag helt kan instämma med.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-19 20:37:00
|
GunnarL |
9/ Läs vad jag skriver Nilsson! Jag skrev Sydsverige, vilket inte är lika med Sverige. MW:s gräns i höjd med Sundsvall är fullt realistisk. Vem vill sitta dyrt, trångt och obekvämt på flyg om man åker centrum till centrum på kortare tid med ett bekvämt tåg? Möjligen Nilsson men knappast någon rationellt tänkande människa.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-19 21:53:00
|
Lars Nilsson |
#12. Jo, jag medger i all blygsamhet att jag skrev fel. Men det blir inte mycket bättre när Du med Sydsverige, anser att det börjar i Sundsvall. Sist jag kollade låg Sundsvall, vid pass halva Sverige. Sedan kan jag försäkra Gunnar, att jag nog varken är ensam eller tänker särskilt orationellt, om man hellre, under överskådlig tid, anser det bekvämare att flyga från exempelvis Sundsvall till södra Sverige.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-04-19 22:08:00
|
Lars Nilsson |
Personligen tycker jag det är trevligt att åka tåg. Jag och min fru har åtskilliga ggr åkt tåg till Köpenhamn från Stockholm. Men av den anledningen vill jag inte, till följd av något fotriktigt miljöbeslut från MP, förhindra någon annan att flyga därimellan. Dessutom vore lite klädsamt om Wetterstrand också tagit upp Botniabanan 15 miljarder och Norrbotniabanan minst 20 miljarder. För inte ens Gunnar, med sina bristfälliga geografikunskaper, kan väl påstå att banorna ligger i Sydsverige. Och förresten Maria, var det inte Sydsverige som skulle prioriteras när det gäller järnväg?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-04-20 06:10:00
|
Per W |
Allt som ligger söder om Sveriges mittlinje tillhör väl södra delen av Sverige?
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-04-20 08:17:00
|
GunnarL |
13/ Jag skall vara lika blygsam som Du Nilsson och erkänna att jag tänkte fel. När jag skrev Sundsvall så tänkte jag närmast på resor mellan Sundsvall och Stockholm. Det är klart att flyget är ett gångbart alternativ om man t.ex. skall ta sig från Sundsvall till Malmö. När det gäller Botniabanan och Norrbotniabanan har jag ingen uppfattning, eftersom jag vet för lite om dessa projekt. Men det är ju stora investeringar.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-04-20 08:41:00
|
Janne B |
KUL GREJ från nätet //En av de äldsta och mest kända kandidaterna är berget Flataklocken även känt som Flataklacken beläget i Munkbysjön, Ånge kommun i Medelpad. Mittpunkten togs fram av Nils Friberg och Tor Andeldorf på geografiska institutionen vid vad som då hette Stockholms högskola år 1947. Man konstruerade en styv karta av landet där öarna satt fast utan mellanliggande vatten, och sedan flyttade man en nål under kartan tills det vägde jämnt. Ett sällskap bestående av bland andra Gustav von Platen chefredaktör på tidningen ALLT, som drog igång projektet, upptäcktsresanden Hans Ostelius och elitorienteraren Gösta Lagerfelt tog sig till platsen för att märka ut platsen, som idag är ett välbesökt turistmål.// Det var sanningen Per W.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-20 08:45:00
|
Janne B |
I min hemby Ullene-Åsaka finns en mkt blygsam skylt. Den förklarar dock att där är Västergötlands geografiska centrum. Uträknat ungefär som ovan...
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-04-20 08:49:00
|
Janne B |
Från folkskolan minns jag bestämt att man sa att norra sverige började vid Dalälven men skämtare att sa det började vid Mälaren. I Danmark säger de att Sibirien börjar vid Öresund...
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-04-20 09:03:00
|
Inger Olsson |
Intressant att kommentarerna handlar om det geografiska Sverige, medan M Wetterstrand fokuserar kring storstäderna. M W kanske inte vet att vi redan idag åker mycket tåg, pendlar, nere i Skåne och till Danmark? Att ta sig till Sturup är besvärligt och Kastrup prioriteras. Och här finns också terrorhot. M W representerar ett miljöparti och i denna artikel får väl de som bor i glesbygden och i de norra delarna inte mycket välfläsk att tugga?
|
|