| Inlägg #1: Postat: 2010-04-06 12:46:00 | |
|
Per W |
Vad som är kaffepengar för en En latte kostar väl 40-50 kr i Stockholm? är en matpengar för en annan.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-04-06 12:46:00 | |
|
Per W |
"är matpengar" ska det vara.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-04-06 13:19:00 | |
|
Carl Olof |
Per, hm, jo, jag själv bor i Stockholm, om det är det du menar. Jag har inte totalkoll på vad prisspannet är för kaffe i landet, men här i Stockholm brukar jag inte betala mer än 30 kr för en caffe latte, snarare närmare 25 kr även om jag nog sett ställen där det är dyrare. För inte så länge sedan köpte jag en caffe latte på en bensinmack i Bollnäs. Den låg i samma prisläge. Men kontentan av ditt resonemang är ju att pengar är värda mindre i Stockholm än utanför - vilket så klart är sant, titta bara på bostadspriserna. Trots det tycker jag att 50 kr i månaden är lite för lite för att ägna 3 min på bästa nyhetstid i TV.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-04-06 13:30:00 | |
|
Sunny fri |
Bra rytit! Glöm inte pensionärernas tior hit eller dit!
Jag har skrivit här om min "avtalspension" där jag bevilats 1 !! krona/månaden. Länk: sourze.se Det var ju så absurt att det blev roligt.Men jag får ut den lägsta pensionen:5 200 efter skatt varje månad.Innan jag gifte om mig i våras fick jag 5.800 Nu har jag fixat min ekonomi när jag var ung o kunde arbeta mycket men en annan fattigpensionär med samma pension kan säkert hålla sig för skratt? Vi bor ju 11 personer i samma hus o bara de under 4 saknar egen inkomst.Nej förresten:de får barnbidrag. Men bor man kollketivt bor maa otroligt billigt .De stora förlorarna är ensamhushållen o enligt statistiken lär hälften av alla hushåll i Stockholm vara singlar.Så sluta skriva om de där kaffepengarna o ta upp någonting viktigt i stället! |
| Inlägg #5: Postat: 2010-04-06 13:41:00 | |
|
Sunny fri |
CO Nja. El,försäkringar ,olja o tvlicens kostar väl ungefär lika mycket var man än bor? Högkostnadskyddet för medecin de flesta pensionärer kommer upp i den summanär 1 800 kr i hela landet.Liksom läkarbesöken som kostar 900 /år.Färdtjänst och bensinpriser är nog oxå ganska lika.
Men allt kring huset:uppvärmning,el,tv licens,försäkring,sophämtning,daglig tidning kostar givetvis lika mycket ifall man bor 2 i villan eller som vi 9 vuxna med inkomst.Vi svenskar bor för stort. |
| Inlägg #6: Postat: 2010-04-06 13:48:00 | |
|
Per W |
#4 I rättvisans namn kan nämnas att "fattigpensionärer" med 7800 kr i månaden i garantipension före skatt får nästan hela hyran betald genom bostadsbidrag om de inte har andra inkomster.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-04-06 13:52:00 | |
|
Per W |
#4 Din skrattretande låga PPM-pension grundas väl på att du inte varit yrkesverksam och kvalificerat dig för mer sedan PPM-starten 1999?
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-04-06 14:28:00 | |
|
Sunny fri |
Per W:Jag får inte ett öre i bostadsbidrag:jag har sökt för jag är berättigad men det finns inga rutiner för kollektiv.Min hyra är 3.900 som alla andras här. Så det blir avslag.Samma sak med min äldste man:han får ut 6.200 o inte ett öre mera. I hans fall är det så här:han flyttade till Sverige när han var 46 år gammal.Så arberade han på en billackeringsverkstad tils han gick i pension vid 60.Dessutom arbetade han 6 tim /dag på egen bekostnad:barnen kom när vi flyttade hit o det fanns inga betalda föräldraledigheter.O den här perioden arbetade jag verkligen heltid.
Min jämnåriga man går i Pension nu o han kommer att få en bra sådan då han jobbat sedan 14 års ålder o aldrig varit sjuk. Jag gifte mig när jag var 18 i Norge o var sedan "hemma" lite olika platser med små barn i ungefär 10 år. Jag fick min artrosdiganos tidigt: läkarna hotade med rullstol vid 30.Så jag valde att bli strippa o jobbade nästan dygnet runt i hela Europpa i 12 år o drev egen strippklubb i Stockholm.Men skatteverket vägrade låta mig betala skatt som strippa utan ville jag skulle kalla mig sjukgymnast eller fotvårdexpert när jag skattade.Jag var för stolt att förneka det jag stod för.Dessutom visste varenda sexarbetare i Sverige att man måste förbli egendomslös hela den här tiden o i 10 år framåt.De har nämligen inga problem med att genom sköntaxering ta allt du äger i från dig.Det hände många som jag arbetade med i Sverige så flickorna kunde inte göra som de på kontinenten:spara pengar o öppna en liten butik eller liknade.Vid 30 var artosen bättre än förväntat.Allt dansande hade tydligen varit nyttigt. Men då hade jag fått kärlkransproblem så efter några års utredningar blev jag sjukpensionär vid 40.Jag hade hoppats orka några år till men det gick inte.Jag hade ju en del andra kroniska sjukdommar dessutom. En vännina som var född med en muskelsjukdom som gav henne sjukpension när hon blev myndig gjorde mig obs på att jag måste fixa pensionen själv.Hon höll på med det genom att gå på gatan. Men många som varit mycket sjuka,varit sjukpensionärer,hemmafruar osv får låg pension. Jag hade i alla fall möjligheten att skaffa mig god ekonomi på gamla dar. |
| Inlägg #9: Postat: 2010-04-06 14:49:00 | |
|
erobwen |
Bra reflektion. Det man främst störs över är hur media tillsammans med politikerna bidrar till ett slags status-quo samhälle. Genom att spendera överdrivet med energi på att diskutera någon futtig krona hit och dit så tappar man helhetsbilden, och fokus på de principiella frågor som är viktiga. Ungefär som en person som sitter och rattar på fin-inställningarna till sin gamla LP skiv-spelare, utan att ägna en tanke åt att det kanske finns helt annan teknik som är helt överlägsen. Politikerna och gammelmedia har i alla fall lyckats uppnå perfekt symbios i detta micklande med decimalerna i välfärden. Länk: robertwensman.wordpress.com
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-04-06 15:20:00 | |
|
Per W |
#8 Jättebra att du skaffade dig en bra ekonomi på egen hand. Jag bara reflekterade över varför din PPM-pension är så låg.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-04-06 15:23:00 | |
|
Per W |
#9 Ljudet från LP-skivor är överlägset det från CD-skivor eller MP3-spelare ;- dessutom är jag dödstrött på uttrycket "gammelmedia", nästan lika trött som på det utnötta "klimatsmart"
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-04-06 19:22:00 | |
|
Lars Nilsson |
Du "glömde", i Din nationalekonomiska analys, att tala om hur mycket en 50-lapp, upp eller ner, betyder för statskassan. Sedan tycker jag inte det har varit, som Du uttrycker det, "tjat", i media om dessa kaffepengar. Dessvärre saknas i den svenska utredningssamhället, en analys över vad nytta hela barnbidraget medför. Ökar eller minskar exvis barnafödandet om bidraget förändras? Den frågan är verkligen het så ingen vågar ta i den. Själv vet jag åtskilliga länder som saknar både bidrag och skattelättnader men som har ett högre barnafödande än Sverige, trots att man inte är ett U-land. Självklart kan man också diskutera det smarta i att höginkomsttagare får barnbidrag. Alla andra bidrag är ju inkomstprövade och vad är det som säger att just barnbidraget går till just till barnen?
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-04-06 22:13:00 | |
|
GunnarL |
12/ Ja, den där 50-lappen innebär väl en 5-10 miljarder i statskassan, men det är ju rena "kaffepengar". Såna slutsatser drar man när man begränsar sitt nationalekonomiska kunnande till att sluta vid den privata plånboken. Emellertid innebär en påspädning av efterfrågan med dessa miljarder en ganska stor insats för att få hjulen i industri och handel att snurra lite snabbare. Givetvis förutsatt att pengarna konsumeras och inte sparas.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-04-06 22:20:00 | |
|
GunnarL |
forts/ Beträffande barnbidraget så tillkom det ju en gång i tiden 1937 för att stimulera barnafödandet. Inledningsvis var det inkomstprövat, men sedan 1948 har det varit generellt för alla barnfamiljer. Det kan naturligtvis diskuteras om det är vettigt och det har också gjorts, men det är en princip som alla politiska partier hållt hårt fast vid. Vilka är de "åtskilliga länder" som inte har barnbidrag men som har ett högre barnafödande än Sverige? Vore intressant att veta. För övrigt är det inte meningen att "barnbidraget skall gå just till barnet" - det är helt enkelt ett stöd till barnfamiljer, eftersom det kostar att ha barn. Så det där har Du missuppfattat.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-04-06 23:06:00 | |
|
Lars Nilsson |
#14. Nu är det inte jag som framhållit att barnbidraget "just skulle gå till barnet", men det argumentet brukar köras fram när man bla motiverar att det är generellt. Så jag har inte missuppfattat något. Men sedan kan misstog jag mig nog!?vad gällde länder som inte har skatteavdrag alt kontantbidrag. Jag hade för mig att Japan inte hade det. Men en snabbkoll på nätet visar att man har det upp till 7-årsåldern men sen trappas det av. Jag har också för mig att flera länder i fd öststaterna, och Sydkorea inte heller har det. Men det var oförsiktigt skrivet av mig, det medger jag gärna. Jag skulle ha skrivit kontantbidrag, för flera länder har enbart skatteavdrag. Bla USA.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-04-06 23:38:00 | |
|
Lars Nilsson |
Men den intressanta frågan är om barnbidraget, i vilken form det än ges, verkligen stimulerar barnafödadet? På 30-talet, när det infördes, var ju paret Myrdal i farten och skrev om sin oro i befolkningsfrågan. Då var ängslan stor för vi mer än mindre skull dö ut som folk. Sedan kom kriget med våldsam ökning av barnafödslarna men som knappast var en följd av barnbidraget. Därefter har gått upp och ned. Intressant i sammanhanget är att antalet aborter de senaste årtionderna sedan vi fick den nya lagen 1975legat mellan 30-38 tusen per år, dvs runt en i runda slängar en tredjedel av antalet födslar. Men aborter är inget heller man gärna pratar om i Sverige.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-04-07 00:04:00 | |
|
sunny fri |
Per W: ja det är så att jag inte ska ha just den pensionen.Hade jag stannat i min lilla 2.a där jag under årens lopp pustat ut härifrånså hade jag fått bostadsbidrag men sedan 2002 kan jag ju inte lämna huset här eftersom jag vårdar Rolf dygnet runt. Ironiskt nog är jag berättigad till anhörigbidrag för detta men eftersom jag själv är så sjuk får jag jobba gratis:
Vilket jag ser som en stor förmån.Jag får ju vara nära min käre hela tiden. När vi var yngre var det arbete o barn:nu kan vi äntligen njuta av en konstant närhet. |
| Inlägg #18: Postat: 2010-04-07 08:07:00 | |
|
Bizon |
GunnarL #14 Visste inte att barnbidraget varit inkomstprövat från början men kan förstå logiken i den idén då ett lands ekonomi inte är på topp. För övrigt anser jag att det är fel med generella bidrag över huvud taget - varför ska en bidragspott fördelas lika till rik som fattigg? Precis som dessa trängselskatter - en femtilapp som ett stadsbesök ungefär kan kosta är en betydande kostnad för den där hårt belastade barnfamiljen eller pensionären med knapp tilldelning - men vad är en femtilapp mer eller mindre för folk i den övre halvan av inkomstskikten? Inkomstballansera trängselskatter och alla bidrag - tror inte att det lilla landet lätt och lagom skulle gå under med lite rättvisa! Och beträffande kaffepengar där det i viss mån kan sägas föreligga lite rättvisa - en låginkomsttagare köper inte en kaffemaskin för 6-10000kr utan nöjer sej med en filterhållare för ett par tior - och råkar låginkomsttagaren befinna sej på stan så är det inte den flottaste latten som hägrar för så där en femti-åtti spänn, utan den där koppen varmhållet bryggapparatkaffe för en tio-femton kronor - OK, visst kan man diskutera rättvisan, men förhållandet innebär i alla fall att alla kan få sej en kopp kaffe efter förtjänst...
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-04-07 10:44:00 | |
|
Carl Olof |
12&13 Lars och Gunnar, poängen med min artikel är alltså just att varken jag eller någon annan vanlig mottagare av nyheten om en 100- eller 50-lapp hit eller dit är kompetenta att göra en nationalekonomisk analys och därför är nyheten egentligen inte intressant för mig och de flesta andra. Men, ja, om nyheten om 50-lappen extra i barnbidrag ackompanjerades av den nationalekonomiska analysen om vad 50-lappen ifråga förväntades medföra, vore det helt klart intressantare för vanligt folk. Resultat av centrala löneförhandlingar har jag ändå svårt att se ska kunnna bli intressanta, eftersom de som sagt oftast bara syftar till att kompensera för genomsnittliga prisökningar helt oavsett vad jag råkar bruka lägga mina pengar på.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-04-07 11:03:00 | |
|
Bizon |
Carl Olof #19 Du bortser från det pedagogiska momentet i ofentlig debatt och redovisning av förhandlingsförlopp och ingångna avtal - det folk i allmänhet inte förstod för femtio år sedan förstår dom bättre i dag - men så skulle det inte vara om allt skulle ha skett i tysthet ovanför folks huvuden.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.