|
Inlägg #1: Postat: 2010-04-06 15:56:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Bra artikel, en lapsus dock, högskole-/universitets- utbildade är mycket mindre benägna att använda våld.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-06 22:13:00
|
|
ingloz |
Angus, du har valt att skriva om det svåraste av alla ämnen. Barn kan verkligen fresta en vuxens tålamod till det yttersta. Det är först då vi får möjlighet att bevisa hur pass mogna vi är - Ingen kan väl förneka att barn blivit mästare på att provocera. Alltså är det en verklig utmaning att vara en vuxen med relation till barn. Det ställer extremt stora krav på klokhet och mognad hos den som har hand om det viktigaste vi har: den växande generationen. Man hör väldigt ofta föräldrar som beklagar sitt dåliga samvete över tillkortakommanden som idealföräldrar. Förmodligen är det även orsaken till så få kommentarer i ämnet. Det är helt enkelt för svårt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-08 02:29:00
|
|
Bitel E A B |
Ibland kan vuxna bli tvungna att slå barn. Min systers son satt i baksättet i hennes bil när hon körde, och sparkade upprepade gånger trots många tillsägelser mot förarsättets ryggstöd, så därför så höll hon till slut på att tappa kontrollen över bilen, hon stannade bilen gick ut och slet ut sin son och gav honom stryck. Vad hade ni då gjort, om den son hade varit eran?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-08 09:49:00
|
|
Dag Nilsson |
Ibland kan en man bli tvungen att slå sin fru när hon inte vill lyda. Detta underlättas mycket av om mannens mamma slog honom när han var pojke. Då ligger tagen så att säga naturligt i händerna. Precis lika svårt som det kan vara att förhandla med ett barn utan att ta till våld, kan det vara att förhandla med en fru. En snärtig smäll på kinden eller en spräckt läpp kan då göra underverk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-08 10:56:00
|
|
ingloz |
#4/ hahaha du är för dråplig, Dag! Dräpande ironi! - Det där kan man faktiskt kalla dråpslag!! :
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-08 11:47:00
|
|
Per W |
#3 var också dräpande ironi...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-08 11:57:00
|
|
Janne B |
Jag har talat med flera invandrarfamiljer som anser att agaförbudet uppfattas som om Sverige tagit ifrån dem en mänsklig rättighet - att fostra sina barn.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-08 11:59:00
|
|
ingloz |
#3/ Bitel E A B! - Ska ärligt erkänna att det kan jag inte svara på. För det kan röra sej om så allvarliga och farliga saker i ett pressat läge att det inte finns utrymme för en djupsinnig diskussion med ett barn i trotsåldern ... Förr var det enklare. Olydiga ungar SKULLE ha stryk, annars var man en dålig förälder - Men bara en enda gång fick jag smäll på stjärten av min far trots att han var världens bäste - jag hade satt ned katten under vattenkranen och dragit på för fullt. Mitt förtjusta skrik när katten desperat sprang utefter väggarna påkallade fars uppmärksamhet. Och smäll på bara rumpan blev det. Visst!! Jag glömmer det aldrig ... Min man fick betydligt mer stryk än jag - men inte pucklar vi på varandra för det. Ändå har vi våra verbala dueller - annars skulle det helt enkelt bli för mesigt och trist...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-08 12:10:00
|
|
Janne B |
Jag tror att de flesta av oss som växte upp runt 1940 tyckte att måttlig aga var något rättvist. Berusade föräldrar och sjuka föräldrar undantagna. Men i de fall barnet var medvetet om att det gjort fel som att plåga katten - ja då var aga orsak och verkan. / Jag ledde en mindre flicka genom en djup vattenpöl med hennes finaste röda skor. Självklarft skulle det bestraffas fysiskt. Det var tidsandan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-08 12:12:00
|
|
Janne B |
Det ska nog sägas att mycket aga var av närmast symbolisk natur. Några måttliga klappar på ändan så var saken över. Att se besvikna föräldrar var nog värsta straffet...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-08 12:21:00
|
|
ingloz |
#10/ Oh ja, Janne B! Det var det absolut det värsta jag visste. Det gjorde så fruktansvärt ont i hjärtat, så det ville man undvika till varje pris. Samma gällde faktiskt min älskade lärarinna ...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-08 12:55:00
|
|
Dag Nilsson |
Före 1965 kunde mannen fritt våldta sin fru. Bara om våldet ledde till kroppsskada kunde misshandelsbrott föreligga. Nämnas kan att högerpartiet var emot lagändringen som innebar att det inte längre gjordes skillnad på våldtäkt inom eller utan äktenskapet. Janne, jag kan tänka mig att flera av dina invandrarbekanta även ser denna lag som inkräktande på friheten. Från juli 1979 är det förbjudet att aga sitt barn. Varför skall vi backa på den ena lagen men inte den andra? Varför skall man få kränka barn men inte vuxna? Jag har haft anställda men aldrig kommit på tanken att lite stryk kunde göra susen istället för bättre lön. Förr fanns annars husagan som gav rätt att aga anställda. Det var i sanning en näpen frihet. Ja, det var på alla sätt bättre förr. Då var en karl en karl. Kärringar och ungar visste vad ordet lyda betydde. På den tiden fick en svensk man samma respekt som tallibanerna tjatar om idag. Då fanns det frisk luft att andas för en riktig karl. Disciplin och lydnad, gud så härligt det låter. Måtte vi få dess tider åter.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-08 14:20:00
|
|
Per W |
Det är ju orimligt att det skulle kunna vara OK att slå en medmänniska bara för att hon/han är mindre än en själv och dessutom inte kan slå tillbaka.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-04-08 14:39:00
|
|
Janne B |
Det enda som är tillåtet att slå - är att SLÅ DANK! Man får också göra slående uttalanden. Slå på stort går an. Sunny gillar att SLÅ IN Julklappar
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-04-08 16:20:00
|
|
Elvy ologgad |
Om ett par minuter i SVT2 så visas det en dokumentär om barnaga
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-04-08 17:23:00
|
|
Leif-Arne |
Förre påven gjorde ett riktigt bra ställningstagande om barnaga, även om det kunde kommit tidigare; -"Barn är skapade som Guds avbild, man slår inte Guds avbild."
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-04-08 17:43:00
|
|
Janne B |
Välokmmen åter från din semester? Visst kan man säga viktiga saker på en oneliners!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-08 17:52:00
|
|
Leif-Arne |
Tack för det Janne. Inte semester direkt, snarare det motsatta.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-04-08 18:51:00
|
|
Janne B |
Elvy det var ett bra program om barnaga.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-04-09 01:52:00
|
|
Bizon |
Det blir väl med agan som med klassamhället - ett steg fram och två tillbaks - förvånande många som tror att man kan slå vett i ett barn - misstänker starkt att det beror på att dom själva blivit slagna vettlösa.
|
| |