|
Inlägg #1: Postat: 2010-03-29 12:17:00
|
|
Janne B |
Du nämner Morris. Den engelska slitvargen körde jag omkring med i Skellefteå som socialpraktikant år1963.. Sedan de slutat tillverklningen i England ska de ha fortsatt tillverkningen i Indien. Även en MC-fabrik flyttades dit.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-03-29 13:07:00
|
|
Jan Olsson |
Ja,den var slitstark - men bilen du körde var väl knappast från 1946? - Själv fick jag tag i en renoverad personbil från 1946 i ett byte - som jag då kände igen mig i hytten - blev jag nostalgisk värre -den bilen finns nu i Västerås - Googla på gofe.se så får du se.Hälsning,Jan.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-03-29 14:05:00
|
|
sten |
"Alltid först i kön" sade man om Morris Minor, en av få engelska bilar efter kriget som ansågs bra.Vi hade importrestriktioner men hade tydligen extra tilldelning av engelska bilar som Anglia, Prefekt och Standard 8. Morrisen hade en sidventilare på 25 hk. Den knde startas med vev. Mycket användbart. Den hade skinnklädsel och gjorde ett ombomat intryck. Själv tvingades jag köpa en DKW-39 som jag krde med till körskolan som hade Ford Taunus. Det blev många och dyra reprationer på Dekan...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-03-29 15:07:00
|
|
Janne B |
Jag skulle kunna skrivba hur mkt som helst om engelska bilmärken - varav flera är helt glömda. Vem minns Standard Vangard fr¨ån ca 1956. Åren 1965-1975 hade jag ttre Hundkojor i tre storlekar. De hette Austin. Morris och MG. De större hade en slags Citroen-fjädring. Nog för i dag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-03-29 15:11:00
|
|
Janne B |
När jag 16 år gammal försökte mig på att vara bonddräng så hade min äldre kamrat just en DKV med okänt tillverkningsår. Den hade det typiska tvåtaktsljudet och startade i alla väder. Det fanns en östtysk variant som hette IFA. Kostade 2000 kr ny. osv.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-03-29 16:44:00
|
|
Jan Olsson |
IFA F8 hette den - kompisen och jag köpte en sådan 1955 - då hade en ny modell F9 med plåtkaross kommit - man reade ut F8-åttorna - men priset var 4.800:- Fabriksny.- F9:an var trecylindrig. Kan undras var de såldes för 2000:-?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-03-29 17:16:00
|
|
Janne B |
16.44 Som jag minns kompisens bil så var den tvåcylindrig som dåtida Saab. Den hade mkt träkaross. Masonite på sidorna sa man.Yttertaket ngn slags tjärpapp. / Min mamma hade före 1939 en kusin som var rikemansson. Han hade då en ny DKW men omkom av gas??? // Ägarna till gården jag jobba på hande en Standard Vangard! Den gunga ngt vansinnigt vilket IFA o DKV inte gjorde.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-03-29 18:03:00
|
|
Jan Olsson |
Alldeles riktigt F8 var tvåcylindrig - F9 var trecylindrig - precis som SAAB sedermera - Karossen var en träkonstruktion - beklädd med PEGAMOID en väv liknande "plast" - 1960 hade jag en beg.Standard Vanguard -54 - Standarden som du fick uppleva hade kanske "trasiga" stötdämpare?- Många bilar har passerat mina händer genom åren - även på senare år - S.k. veteranare - Gamla gubbars leksaker?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-03-29 19:03:00
|
|
Janne B |
Omkring 1966 kom DKW 3-6 som var trecylindrig men påstås gå lika fint som en sexa. Den var rätt lika fram o bak. Det finns stora DKWkluibbar i Danmark o lite mindre i Sverige. Kvalité måste de ha haft för på somrarna syns de efter vägarna. // Jag har haft väldigt många bilar -men har aldrig varit ngn "skruvare". Även en DAF 66.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-03-29 22:16:00
|
|
Janne B |
Tack för Pegamoid - det ordet var nytt för mig. De här åren rådde ju en enorm brist på material för bilbygge. Främst i DDR Östtyskland. Kanske Lloyd tillverkades även där?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-03-30 10:21:00
|
|
Jan Olsson |
Lloyd Alexander 600 TS -59 - sista Lloyden som kom - 2 cylindrig,4-taktsmotor - överliggande kamaxel - användes även i biltävlingar - såg ut som en bakelse - de flesta tvåfärgade.med vitt tak - min var ljusblå med vitt tak - tillverkades av Hansa-Borgward - var långt framme vad beträffar teknik - ren västtysk produkt - På tal om DAF - så köpte jag en begagnad TJORV 1976 - använde den i mitt arbete - som transportbil - min första "automatbil" - den var renoverad och omlackerad,ljusblå -kul bil-
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-03-30 12:43:00
|
|
Janne B |
Min DAF med remmar gick felfritt i tre år varefter jag sålde den. Den hade dåligt fungerande differential - ville alltid dra lika på båda bakhjulen. Så svänge jag över en gräsmatta blev det fula spår efter det ena hjulet / Å andra sidan tog den sig fram i vilken lera o snösörja som helst. Folk kom ofta o titta och fråga osv. Snabb vid grönt ljus.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-03-30 12:45:00
|
|
Janne B |
Vet du Jan om denna typ av växel fortfarande tillverkas för någon ny bil?? Jag tror att den fanns på en japansk bil ett tag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-03-30 14:08:00
|
|
Bizon |
Ja många bilar har det blivit - min första var en Saab 92 52á om jag inte mins fel - när rallyleken avklingat blev det en Simca Vedette Regence som lämpade sej bättre för ragg, den lilla 80hk V8an mullrade fint och jag rev den i minsta detalj och satte ihop den på gatan utanför där jag bodde. Meckandet var ett roligt äventyr, men förvandlades till ett besvärande måste genom att billeken förbyttes till en tvingande nödvändighet för att få vardagen att gå ihop med dagishämtning och inköp - slitvargen 145 av märket Volvo var svaret på billig bil med billiga delar och tillräcklig plats att mecka, men kanske lite trång för en välväxt förare, fast plats för ungar och last fanns så det räckte. En annan skojig bil var en Hillman jag använde på en fisketur till Lappland - rosten förorsakade på grund av all packning redan i början på färden att bakaxeln sjönk upp i karossen och hindrade hjulen att gå runt - det avhjälptes med lite plank från ett bygge men uteslöt fjädringsfunktionen i bak. En DKV 36 skåp hade jag också, en Peugeot en Scania bryggarbil konverterade jag till husbil men det var en dyr vägskatt på den bilen så jag lyfte av skåpet och gjorde en husbåt av det - många fler bilar har det varit och kommer sannolikt att bli då jag mest kunnat äga bilar med ett utgånget bästföredatum. Nu kör jag Skoda som faktiskt är en liten och hyggligt bensinsnål bil, men ändå med god lastkapacitet. För mej har bilen uteslutande blivit ett nödvändigt bruksföremål.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-03-30 15:32:00
|
|
Janne B |
Jag åkte Taxi Skoda från sjukhuset för en månad sedan och blev direkt imponerad av denna bil. Som var rena skämtet för 30 år sedan? jag har aldrig råkat ut för några stora dyra fel på mina alla bilar - så bilbytarnöjet har inte blivit så dyrt. Just nu kör jag med en Saab 900 16 v från 1990. Den går underbart - men hur länge?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-03-31 10:49:00
|
|
Jan Olsson |
Janne B - vet inget om Variomatic efter DAF & TJORVEN - SKODA har jag haft 4 Fabriksnya - 1977 välte de en Skoda på ett Bilprogram i TV - då köpte jag en -77:a - 13.400:- därefter bytte jag till en -80:a - betalade några tusen emellan - sedan kom en ny modell -82 - bytte igen - sista var en 86:a - alltså fyra nya bilar på 9 år - inte för att dom var dåliga utan för att det var både billigt och roligt - helt problemfria - Skodas rykte var alldeles felaktigt - bra bil till oslagbart pris - Importen upphörde 1987 - SVENSKA ZETOR i Hälsingborg lades ner - Tjeckernas egen importfirma - övergick till att köra Wolksvagen efter detta. Skoda var bara ett skämt i ANDRAS ögon - Hälsning!!!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-03-31 11:27:00
|
|
Janne B |
Vältningen minns jag väl - en Skoda med motorn bak. Svängaxlar kallades det. // Men plötsligt började Skoda få toppbetyg av Biolprovningen och en n y reklamman började tala om den förnuftioga bilen osv. Det går att v ända en opinion. / I går stod det i ett blad att en japanfirma skulle sluta med Wankelmotorn....
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-02 16:36:00
|
|
steno |
Janne, DKW 3-6 kom redan -54. Jag lämnade DKW:n - 39, cabriocoach mot DKW 3-6 standard som hade mindre krom. Jag tyckte att ryggstödet sköt på när jag provkörde så snabb var motorn i jämförelse. Bromsarna likaså, jag var van att stampa hårt i golvet med de mekaniska bromsarna. Nu när jag bromsade hamnade bilförsäljaren mot vindrutan...
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-05-16 19:16:00
|
|
Micke Truedsson |
Den bil du körde var min Farfars fars, kul att läsa. Jag försöker hitta så mkt som möjligt om min släkt på pappas sida så detta var väldigt intressant. Har du möjligtvis fler minnen som du vill dela med dig så kan du väl maila. Mikael.x.truedssondalkia.se
Tack..
|
| |