Hemläxor skapar klyftor i samhället

Den här tråden diskuterar artikeln Hemläxor skapar klyftor i samhället.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-03-25 16:03:00
just me
Man kan ju se det som så att i alla tider har alla elever fått läxor och därför vill lärarna, som gärna kör det spåret de en gång i tiden har lärt sig, ge läxor.
Den positiva sidan är det som någon här påpekade; när/om du kommer till högskolan/universitet förväntas det att du gör minst halva jobbet självständigt och om du inte klarar av det kan du inte gå och klaga på läraren. Då är det oerhört bra att ha redan erfarenhet av att jobba självständigt.
Den negativa sidan handlar om just synsättet att det är skolans plikt att lära eleven det som står i skolplanen och styrdokumenten. Jag har träffat föräldrar som vägrar hjälpa sina barn med läxor eftersom de anser att det inte är deras jobb utan lärares jobb. Då kan man fråga sig om de vill överhuvudtaget lära sina barn någonting; man kan ju alltid hävda att det är fritidsledarens jobb att lära barnen bete sig på fritiden.
Och det gäller naturligtvis även invandrarföräldrar som kanske inte kan språket, inte kan det svenska samhället. Hur ska de kunna hjälpa sina barn med läxorna även om de skulle vilja?

Vad gäller TV som ett hjälpmedel i t ex språkinlärningen känner jag till fall där barn har lärt sig både engelska, franska och tyska med att titta på utländska barnprogram , detta innan de kunde läsa texten.
Inlägg #22: Postat: 2010-03-25 16:29:00
LJohn
Se på dokumentsida 74 i
Länk: scb.se
hur mycket lite? dagens barn plågas av läxläsning!
Läxläsning 2h/vecka tycks göra ett outplånligt intryck på dessa stackars barn..
Inlägg #23: Postat: 2010-03-25 18:58:00
mikaelfloven
#22 Exakt! Med tanke på resultat så behövs att skolan arbetar mer med eleverna och med deras läxor. I många fall behövs säkerligen betydligt mer läxor, d.v.s. tid för lärande med kompetent lärare, för att ge tid för förståelse och få grunderna likväl som komma vidare.
Inlägg #24: Postat: 2010-03-25 19:51:00
Bizon
Ja #21 - säkert ligger det en hel del konservatism i tanken på att läxor är ett måste att plåga ungarna med - visst är det så att de allra flesta ungar har en helt fantastisk inlärningsförmåga och anpassas undervisningen till den och har vaken personal i skolan som har tid med ett rimligt antal barn så är jag övertygad om att det normalt inte är så stora problem. Däremot alltså det du pekar på - dåliga språkkunskaper, specifik familjekultur där intresse och förmåga saknas för aktuella läsämnen i skolan och hårt pressade föräldrar vars ork och tidsbrist inte medger något fördjupande i barnens undervisning. En intressant länk - lite fakta får man väl anta - fäste mej särskilt vid att ca40 av barn i Sverige inte haft råd att följa med på något det senaste halvåret - man kan ju undra vad man kan dra för växlar på den uppgiften - liksom vad "något" är? Skulle det handla om "något arrangerat av skolan" skulle det åtminstone ha en bäring på något konkret. Men åter till de två timmarnas läxläsning per vecka - Få av mina barn har haft läxor överhuvud taget i sexårsverksamheten eller förta åren på lågstadiet. Min nuvarande tioåring älskar skolan och gör mer än gärna sina läxor utan uppmaning om hon hinner då hon har mängder av mer utåtriktade intressen av mer fysisk karaktär att bestyra,,, och det är i mångt och mycket det de handlar om - ungar behöver leken, rörelsen och den otvungna aktiviteten. Det blir lätt alldeles för mycket stillasittande för deras växande kroppar - och många vuxna i dag har onda ryggar vars värk grundats under många skolårs nötande av bristfälligt ergonomiskt utformade stolar och bänkar. Gymnastik borde stå på schemat varge dag och då menar jag inte lagidrotter av kampkaraktär utan rörelse och motion - glädjande nog så lägger vakna lärare in en stunds kroppsrörelser till musik under lektionerna vilket ökar både välbefinnande och inlärningsförmåga. Mikael #23 citat//I många fall behövs säkerligen betydligt mer läxor, d.v.s. tid för lärande med kompetent lärare,//slut citat. En mycket bra definition tycker jag - och var bör det vara mest naturligt att hämta den? Ja i skolan under skoltid! Att bygga skolans ansvar på barns hemarbete med okunniga föräldrar föreställer jag mej bidrar till att konservera klassamhället och kan vara mer än förvirrande för barnen - vad är det vi ska ha de utbildade lärarna till? Just det, att leda barns kunskapssökande i enlighet med de riktlinjer och ideologier som för ögonblicket är de demokratiskt sanktionerade! Föräldrarnas basuppgift är att se till att ungarna har god omvårdnad, kärlek, kläder, mat och sömn och vad i övrigt en i bästa fall god familjesituation kan erbjuda vilket tyvärr inte är alla ungar givet.
Inlägg #25: Postat: 2010-03-26 12:48:00
Per W
Även utan hemläxor kommer de elever med högutbildade föräldrar med studievana att ha ett försprång. De kommer ju att uppmuntra barnen att förkovra sig hemma även utan hemläxor. Ska föräldrar förbjudas hjälpa sina barn hemma med studier över huvud taget för att "jämna ut" klyftorna? Det mest rättvisa är tydligen att alla ska lika usla kunskaper.
Inlägg #26: Postat: 2010-03-26 12:49:00
Per W
"alla ska ha lika usla kunskaper" ska det vara.
Inlägg #27: Postat: 2010-03-26 19:10:00
mikaelfloven
#25&26 Ibland undrar jag om människor avsiktligen inte vill förstå? Naturligtvis kommer det alltid finnas skillnader mellan människor. Så även i en skola där lärarna gör det som skall, lägger sin tid på lärandemötet med eleverna. Men om du nu helt missat skolans uppgift, så är det att främja varje barns möjligheter. Och miniminivån är att eleverna skall vara godkända i alla ämnen. Om sedan en del lär sig ännu mer och blir väldigt duktiga i vissa eller alla ämnen så är det naturligtvis bra. Artikeln handlar om att 25 inte blir godkända. Det är problemet! Och orsaken till det är att skolan inte gör sitt arbete utan lägger det på föräldrarna och sedan skyller på dåliga förutsättningar hos eleven för att den inte klarar sig, när det endast handlar om att skolan inte gör sitt jobb. MAN BEHÖVER INTE VARA INTELLIGENT FÖR ATT KLARA SKOLAN! Och om du tänker efter så blir klyftorna mindre rent matematiskt när grupp elevers snitt höjs tack vare att de sämsta höjer sig. Det finns faktiskt ett betygstak i skolan.
Inlägg #28: Postat: 2010-03-27 10:52:00
rev
Mikael, jag tycker du är otydlig i din artikel, eftersom den faktiskt ger sken av att du är emot läxor överhuvud taget. Som du mycket riktigt skrev i kommentarsfältet är meningen med läxor bland annat att nöta det man har lärt sig. Plugga glosor, räkneövningar med redan genomgånget material etc.
Av övriga kommentarer att döma tror folk att du är emot all form av läxor och att föräldrar inte ska få lära sina barn, medan du i själva verket är emot de läxor som förutsätter hjälp från vuxna utanför skolan. Visst kan man ana detta i artikeln, men jag är övertygad om att du inte hade fått lika mycket mothugg om budskapet varit klarare.
Man får intrycket av att du menar att alla läxor med nödvändighet måste innebära hjälp hemifrån.
Inlägg #29: Postat: 2010-03-28 16:38:00
Bizon
Släpp ungarna loss det är vår - i går kom dom hem blöta efter att ha bekantat sej med bäckahästen - i dag hade dom lyckats tämja den :- Lekens läxor kan bara läras om ungarna får tid att leka...
Inlägg #30: Postat: 2010-03-28 22:36:00
Karin Holmberg
#4 Man skickar inte hem barnen istället för att lära i skolan. Man skickar hem barnen med en viktig och nyttig fördjupning, som ju läxan är. Ska de barnen, som behöver stimulering, behöva avstå från den stimulering som ju läxan är, för att det finns svagare barn, som inte klarar av det? De som är begåvade behöver ju också stöd. Bara för att man är begåvad, behöver det inte betyda att man har lätt att ta för sig. Man får stötta människor på alla plan.
Och livet är orättvist. Folk har olika begåvning och talang.
Den som inte är duktig på att läsa och skriva, kanske har en stor talang med något fysiskt. Eller så är han/hon musikalisk.
Barn/vi behöver läxor som en fördjupning. Det stimulerar att lära in kunskapen på hemmaplan. Det är ett viktigt tillfälle för föräldrar att vara med och engagera sig. Ska vi avstå från detta för att det inte fungerar för vissa individer/familjer? Det är inte rätt väg att gå. Om vissa familjer har det svårt, så är rätt väg att gå, att ge dem stöttning i så fall.
Samhället blir INTE starkare av att vi avstår att stimulera de individer som behöver det.
Inlägg #31: Postat: 2010-03-28 22:39:00
Karin Holmberg
#25 Bra sagt.
Inlägg #32: Postat: 2010-03-29 02:21:00
Bizon
Karin Holmberg #31 En intressant kommentar, får jag fråga vad det var för bra med den? För det första har jag inte sett att någon föreslagit något förbjudande av att föräldrar engagerar sej i sina barn. För det andra så ser jag ingen motsättning i att skolan tar sitt ansvar för det uppdrag den har och levererar en så pass god och kvalitativt väl underbygd skoltid att den tar vara på barns naturliga intresse för sin omvärld samt bidrar till att ungarna vidareutvecklar detta - var och en efter sin särart - i stället för att vräka på redan hårt ansträngda och pedagogiskt outbildade föräldrar det ansvar som inbegrips i lagen om skolplikt. Men visst, ser du något som inte jag observerat så formulera det gärna...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...