Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ja #21 - säkert ligger det en hel del konservatism i tanken på att läxor är ett måste att plåga ungarna med - visst är det så att de allra flesta ungar har en helt fantastisk inlärningsförmåga och anpassas undervisningen till den och har vaken personal i skolan som har tid med ett rimligt antal barn så är jag övertygad om att det normalt inte är så stora problem. Däremot alltså det du pekar på - dåliga språkkunskaper, specifik familjekultur där intresse och förmåga saknas för aktuella läsämnen i skolan och hårt pressade föräldrar vars ork och tidsbrist inte medger något fördjupande i barnens undervisning. En intressant länk - lite fakta får man väl anta - fäste mej särskilt vid att ca40 av barn i Sverige inte haft råd att följa med på något det senaste halvåret - man kan ju undra vad man kan dra för växlar på den uppgiften - liksom vad "något" är? Skulle det handla om "något arrangerat av skolan" skulle det åtminstone ha en bäring på något konkret. Men åter till de två timmarnas läxläsning per vecka - Få av mina barn har haft läxor överhuvud taget i sexårsverksamheten eller förta åren på lågstadiet. Min nuvarande tioåring älskar skolan och gör mer än gärna sina läxor utan uppmaning om hon hinner då hon har mängder av mer utåtriktade intressen av mer fysisk karaktär att bestyra,,, och det är i mångt och mycket det de handlar om - ungar behöver leken, rörelsen och den otvungna aktiviteten. Det blir lätt alldeles för mycket stillasittande för deras växande kroppar - och många vuxna i dag har onda ryggar vars värk grundats under många skolårs nötande av bristfälligt ergonomiskt utformade stolar och bänkar. Gymnastik borde stå på schemat varge dag och då menar jag inte lagidrotter av kampkaraktär utan rörelse och motion - glädjande nog så lägger vakna lärare in en stunds kroppsrörelser till musik under lektionerna vilket ökar både välbefinnande och inlärningsförmåga. Mikael #23 citat//I många fall behövs säkerligen betydligt mer läxor, d.v.s. tid för lärande med kompetent lärare,//slut citat. En mycket bra definition tycker jag - och var bör det vara mest naturligt att hämta den? Ja i skolan under skoltid! Att bygga skolans ansvar på barns hemarbete med okunniga föräldrar föreställer jag mej bidrar till att konservera klassamhället och kan vara mer än förvirrande för barnen - vad är det vi ska ha de utbildade lärarna till? Just det, att leda barns kunskapssökande i enlighet med de riktlinjer och ideologier som för ögonblicket är de demokratiskt sanktionerade! Föräldrarnas basuppgift är att se till att ungarna har god omvårdnad, kärlek, kläder, mat och sömn och vad i övrigt en i bästa fall god familjesituation kan erbjuda vilket tyvärr inte är alla ungar givet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?