| Inlägg #1: Postat: 2010-03-24 11:08:00 | |
|
Lars Nilsson |
Att det är hemläxor som gör att 25 procent av grundskoleeleverna inte får godkända betyg var ett nytt och för forskningen okänt orsakssammanhang. Frågan blir då om orsaken till den ökade andelen icke godkända är att barnen fått fler hemläxor, under säg de senaste 50 åren?
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-03-24 11:42:00 | |
|
mikaelfloven |
Kontexten för hemläxor i dagens läge och under många år, är att föräldrarna skall göra jobbet. Och för forskningen är det inte nytt att mer kvalitativ lärandetid med elever ger bättre resultat. Av det följer logiskt att icke kvalitativ lärandetid ger sämre resultat. Det nya är att dra denna givna slutsats. Det svåra är sedan att ändra på detta eftersom så många i skolans värld inte anser att elevens lärande är det viktigaste.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-03-24 11:51:00 | |
|
Nick |
Mikael Flovén, du är en management konsult med väl godkänd skrivförmåga, dvs min slutsats är att du har fått rikligt med utbildning. Inklusive hemläxor eller hur, men sammanhanget har gått dig helt förbi. Läxor ges till låg/mellanstadiebarn för att barnen i den åldersgruppen har mångdubbelt högre inlärningsförmåga än vuxna men undervisningsmiljö i Sveriges skolor är en pågående katastrof. Eleverna är i en påtvingad miljö av underprestation eftersom ämnena blir aldrig utlärda klart. Det är inte skolans fel, det är 50 år av ideologisk vanstyre som fråntagit skolan alla medel att upprätthålla en fungerande inlärningsmiljö i klassen. Läxorna gör att åtminstone de barn som kommer från studievänliga hem räddas till det framtida kunskapssamhället. Som vi alla - utbildade eller inte - är väsentligt beroende av.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-03-24 15:24:00 | |
|
mikaelfloven |
Naturligtvis är det bra om de som får bra stöd hemifrån lär sig mycket, t.ex. med uppgifter som eleven lär sig med stöd av sina föräldrar.
Det jag vill lyfta fram är de som inte har detta stöd. De halkar långt efter, p.g.a. att de inte ha det stöd med läxläsning som andra kan ha. Och med dina egna kommentarer och det artikeln handlar om, är frågan vad är vitsen med skolan om de inte gör sitt arbete, utan skickar hem barnen med läxor istället för att eleverna lär sig i skolan? Vad har du för idéer? |
| Inlägg #5: Postat: 2010-03-24 19:42:00 | |
|
Tage Sundin |
I åtskilliga stockholmsskolor är det över 50* av eleverna som avslutar grundskolan med ofullständiga eller inga betyg alls. Är detta ett tecken på att vi har odugliga lärare och odugliga skolor? Nej, inte alls. De gör så gott de kan för ett i grunden omöjligt uppdrag. Tusentals invandrarbarn även i ganska hög ålder börjar i de svenska skolorna varje år. Ingen kan svenska, många är analfabeter och har inte ens på vykort sett en skola tidigare. Skolans uppdrag blir att på kanske bara 3-4 år dels lära dem svenska, och dels lära dem allt som de andra barnen fått 9 år på sig för att inhämta. Lägg till en ofta kaotisk hemsituation samt dålig både somatisk och psykisk hälsa så får man perspektiv på vad skolan tros klara av. Läxor är ett synnerligen perifert problem i sammanhanget. Dessutom erbjuds gratis läxläsningshjälp efter skoltid av de flesta av Stockholms stadsdelar. * Av begripliga skäl ges elever ganska ofta godkänt betyg som inte motsvaras av faktisk kunskap. Lärarna har ju sett hur vissa elever sliter och vill premiera ambitionen. Skolans egentliga resultar är därför ofta sämre än de officiella siffrorna. Detta visar sig senare under gymnasietiden då många elever hoppas av skolan eftersom de inte kan följa med i undervisningen.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-03-24 20:33:00 | |
|
Lars Nilsson |
#5. Håller helt med. Med den bevisföring artikelförfattaren har skulle man kunna misstänka att det stora antalet skolbränder över 500 per år vilket gör Sverige till världsmästare per capita också är en följd av läxläsning. Enkla svar på komplicerade samhällsproblem är typiskt i debatten då man diskuterar skolfrågor.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-03-24 21:29:00 | |
|
George Debaly |
Tack! Mikael för en intressant artikel och tillika intressant infallsvinkel. Jag har svårt att avgöra vilket procenttal som är det rätta vad förhållandet mellan gjorda/ogjorda hemläxor gentemot icke godkända betyg beträffar, men jag tror att du pekar på något viktigt. Hemläxor är avlägsna släktingar till lärarlösa lektioner. Den som har föräldrar som är beredda/kapabla på att satsa och hjälpa med eleven med läxhjälp, har ju naturligtvis ett klart försprång i jämförelse med den vars föräldrar/syskon av någon anledning inte kan ställa upp.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-03-24 21:44:00 | |
|
Lars Nilsson |
#7. Varför blir jag inte förvånad av att GB gillar denna usla artikel? Kan det ha något att göra med att han hyllande den sämsta artikel som någonsin skrivit på Sourze, nämligen Dag Nilssons "Borgaren lever i emotionell fattigdom"?
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-03-24 21:49:00 | |
|
Lars Nilsson |
GD, skall det stå.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-03-24 22:29:00 | |
|
mikaelfloven |
Tage! Visst är det många skolor i Stockholm som inte lyckas med sitt uppdrag. Vissa skolor har upp till 69 elever som inte har godkänt i alla ämnen!
Om det är som du säger att lärare även ger godkänt till elever för att de vill premiera ambitionen, trots att eleven inte klarar godkänt så är det verkligen att som lärare stoppa huvudet i sanden. Skall vi börja dela ut bronsmedaljer till alla som deltagit i OS för att de "försökte"? Det är definitivt tecken på en skola och lärare som gör fel, både mot eleven och mot samhället att inte tala om som det är. Som du själv säger så klarar då naturligtvis många elever inte av gymnasiet. Sedan pekar du på en grupp barn som har särskilt svårt. De invandrarbarn som kommer till Sverige mitt i skolåldern. De har visat sig särskilt dåliga på att nå upp till godkänt. Hur hjälpta tror du de är av att gå hem med läxor till sina föräldrar? Då är frågan vad skolan skall göra? Som nu, ingenting och lasta över jobbet på föräldrarna? Eller skall vi börja tala klarspråk. Skolan gör inte sitt arbete om elever inte är godkända. Skolan gör inte sitt arbete när de skickar hem elever med hemläxa till föräldrarna istället för att lära eleverna i skolan eller ha utbildade lärare som arbetar med eleven i och utanför skolan. Skolan användande av läxläsning i hemmen och samtidigt ha underkända elever är symptom på att skolan inte gör sitt arbete. Frågan är hur sådana skolor skall fås att göra rätt saker. Har du några idéer? |
| Inlägg #11: Postat: 2010-03-24 23:28:00 | |
|
George Debaly |
Lars Nilsson #8 Nu tycker jag du börjar låta som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig. Nu är det andra gången, på kort tid, som du hänvisar till "Borgaren lever i emotionell fattigdom". Jag "hyllade" inte den artikeln, däremot höll jag med Dag Nilsson om vissa bitar. I min värld är inte det riktigt samma sak. Du har gjort karriär och blivit VD, jag har nöjt mig med att vara arbetare. Här finns inget rätt eller fel, vi har haft var sin roll att fylla och vi har olika erfarenheter. De är dessa vi utgår ifrån. Men det vi, Lars Nilsson, skriver om här, handlar om åsikter. Clint Eastwood säger i en av hans filmer - "Åsikter är som rövhål, alla har ett" - jag inser i all ödmjukhet att det gäller även mig, inser du, Lars Nilsson, att det gäller även dig?
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-03-24 23:41:00 | |
|
Lars Nilsson |
#11. Nu förstår jag inte vad rövhål, läxläsning, min karriär och Clint Eastwood har gemensamt. Men OK, eftersom Du är nyfiken. Jo, jag har ett rövhål. Däremot anser jag till skillnad från Dig och Clint Eastwood att åsikter inte skall jämföras med rövhål. Men smaken är tydligen som baken: delad.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-03-25 00:21:00 | |
|
George Debaly |
Lars Nilsson #12 Dricker du alkohol, när du argumenterar? Jag ser en tendens till att dina inlägg blir allt mer aggressiva och oförsonliga ju senare på dagen det blir. Samma sak med din vilja att missförstå det man skriver.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-03-25 00:29:00 | |
|
Lars Nilsson |
#13. Nej, det är inte spriten. Den är bara ren och skär elakhet som jag praktiserar när understundom medvetet missförstår. Och till min stora förvåning har jag upptäckt att andra gör samma sak. Inga namn, men...
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-03-25 00:40:00 | |
|
Lars Nilsson |
#13. Men jag medger gärna att jag ofta hoppar över ord när jag skriver, så Din misstanke är inte helt obefogad. Se inlägg #14. tex.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-03-25 00:54:00 | |
|
George Debaly |
#15 Det är något som jag också delar, så där råder ingen motsättning. Jag lider av partiell ordblindhet att tvåspråkigheten gör sitt.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-03-25 01:08:00 | |
|
Tage Sundin |
10 Olika barn har olika förutsättningar. Så långt tror jag att vi är överens, Mikael. Frågan är om det är vettigt att förbjuda läxor bara för att inte alla barn har stöd i hemmet? Läxor fyller ju, trots allt, inte bara funktionen som ett medel för ytterligare kunskapsinhämtning. Läxor är även exempelvis övning i eget och självständigt arbete och egentligen en förberedelse för senare studier på postgymnasial nivå som i betydande utsträckning bygger på eget arbete och egna initiativ. Jag vill även peka på andra direkta nackdelar av ett "läxförbud": I vissa skolor skolkar redan nu över 25 av eleverna minst 25 av skoltiden. Efter ett läxförbud skulle skoldagen behöva förlängas med både en och två timmar och som regel förläggas från 08.00-16.00 fem dagar i veckan. Man behöver inte ha en cynisk människosyn för att tro att skolket i den situationen skulle öka ytterligare. Samtidigt har du förstås rätt i det föga meningsfulla att ge läxor till en elev som är relativt nyanländ till landet. Men jag skulle inte tro att det förekommer i någon nämnvärd utsträckning. Som regel tillbringas åtminstone det första skolåret i en förberedelseklass där svenskan dominerar. Istället för läxor skulle man kunna tänka sig att de eleverna fick i uppgift att exempelvis se på svensk teve minst ett par timmar per kväll. Det låter kanske fånigt, men just tevetittande har visat sig vara ett väldigt bra och praktiskt sätt att snabbt komma in i ett nytt språk. Någon annan kontakt med vårt språk får ju inte de här eleverna. Rastspråket är ofta arabiska eller somaliska, i bostadsområdet bor som regel inte en enda etniskt svensk familj, och barnen rör sig oftast inte längre än till T-banestationen: Där börjar "utlandet" dvs Sverigeoch dit vill man inte eller vågar man inte bege sig. Även barn födda i Sverige kan behöva tolkhjälp! I den situationen har något gått ganska snett. tycker jag.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-03-25 07:17:00 | |
|
mikaelfloven |
#17 Var i min artikel sägs att läxor skall förbjudas? Det jag lyfter fram är att läxor som skolan kastar iväg på hemmen är dåliga, mot skollagen och att skolan inte gör sitt arbete när de lägger ansvaret på föräldrarna. Läxor handlar om att öva, öva och öva. Det skall göras med skolans personal och tas ansvar för av skolan. Det handlar artikeln om. I dag lär jag min dotter mer och snabbare en kväll med matematik än vad hon gör på en hel vecka i skolan. Vad är då vitsen ur lärandesynvinkel att hon går i skolan när vi säkert skulle kunna korta skoltiden till tre år istället för nio med föräldrarna som lärare på knapp deltid?!
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-03-25 11:58:00 | |
|
Janne B |
Lars. Du hoppar ibland över ord då du skriver - erkänner du. Jag ser detta ofta hos andra och främst hos mig själv. Jag läser därför nästan alltid igenom tre ggr vad jag skrivit. Även vid tredje läsningen sitter jag och petar in ett ord till. // Denna gång saknades tre ord// .
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-03-25 13:41:00 | |
|
Bizon |
Viktigt att sätta in både skola och läxläsning i det sociala sammanhang som gäller. Det säger sej själv att inte alla föräldrar har de teoretiska kunskaper som förutsätter ett bra stöd vid läxläsning. Och ju högre upp i årskurserna man kommer ju större klyftor mellan föräldrars kunskaper och barnens studier. Som tidigare påpekats är skolan skyldig enligt skollagen att bibringa ungarna de kunskaper som samhället kräver - det är fullkomligt orimligt att lägga över läraransvaret på föräldrar som inte har varken kunskap, tid eller ork. Skolmiljön däremot ska organiseras så att det är möjligt att bedriva de nödvändiga studierna där vilket inte alltid är fallet - lärartätheten måste vara så stor att respektive barn får det stöd dom behöver inom i första hand skolans väggar beroende på respektive barns behov. Särskilt viktigt blir det nu då kunskapsklyftorna ökar i samhället från analfabetism till högutbildade. Både barn och föräldrar behöver sin fritid - man kan inte som standard kräva att ungarna ska gå hela dan i skolan och sedan sitta halva natten med orimliga läxkrav.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.