Rapportera inlägg

Valt inlägg:

10 Olika barn har olika förutsättningar. Så långt tror jag att vi är överens, Mikael. Frågan är om det är vettigt att förbjuda läxor bara för att inte alla barn har stöd i hemmet? Läxor fyller ju, trots allt, inte bara funktionen som ett medel för ytterligare kunskapsinhämtning. Läxor är även exempelvis övning i eget och självständigt arbete och egentligen en förberedelse för senare studier på postgymnasial nivå som i betydande utsträckning bygger på eget arbete och egna initiativ. Jag vill även peka på andra direkta nackdelar av ett "läxförbud": I vissa skolor skolkar redan nu över 25 av eleverna minst 25 av skoltiden. Efter ett läxförbud skulle skoldagen behöva förlängas med både en och två timmar och som regel förläggas från 08.00-16.00 fem dagar i veckan. Man behöver inte ha en cynisk människosyn för att tro att skolket i den situationen skulle öka ytterligare. Samtidigt har du förstås rätt i det föga meningsfulla att ge läxor till en elev som är relativt nyanländ till landet. Men jag skulle inte tro att det förekommer i någon nämnvärd utsträckning. Som regel tillbringas åtminstone det första skolåret i en förberedelseklass där svenskan dominerar. Istället för läxor skulle man kunna tänka sig att de eleverna fick i uppgift att exempelvis se på svensk teve minst ett par timmar per kväll. Det låter kanske fånigt, men just tevetittande har visat sig vara ett väldigt bra och praktiskt sätt att snabbt komma in i ett nytt språk. Någon annan kontakt med vårt språk får ju inte de här eleverna. Rastspråket är ofta arabiska eller somaliska, i bostadsområdet bor som regel inte en enda etniskt svensk familj, och barnen rör sig oftast inte längre än till T-banestationen: Där börjar "utlandet" dvs Sverigeoch dit vill man inte eller vågar man inte bege sig. Även barn födda i Sverige kan behöva tolkhjälp! I den situationen har något gått ganska snett. tycker jag.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?