Sluta tjata om att Sverigedemokraterna har fel

Den här tråden diskuterar artikeln Sluta tjata om att Sverigedemokraterna har fel.
Inlägg #1: Postat: 2010-03-23 02:29:00
Tage Sundin
Ursäkta en försynt fråga, men på vilket sätt skulle SD ha "fel"? De påstår att invandringen är en dyr historia. Enligt en rapport till Ekonomistyrningsverket 2008 är den årliga kostnaden mellan 1,5-2 av BNP vilket motsvarar ungefär 60 miljarder årligen. Felräkningspengar? Knappast! SD påstår vidare att invandringen medför ökad kriminalitet. Enligt BRÅ har stora invandrargrupper en överrepresentation om 500 vilket för övrigt är vad man kunnat förvänta sig eftersom brott ofta är en följd av sociala omständigheter. SD tror att en nation fungerar bättre om den inte slits sönder av etniska motsättningar. I dagens Sverige fördrivs judarna från Malmö av muslimerna och muslimerna från Södertälje av kristna grupper från Mellanöstern. Vi kommer dessutom att mötas av allt mer pockande krav på allt från segregerade badhus till halal-slakt och sharia-lagar. Vem tror att detta är receptet på ett harmoniskt och välfungerande samhälle? Den yttersta anledningen till att SD vinner alla debatter är förstås att de har rätt i sak! För övrigt lär den som tror att SDs väljarandel begränsas till runt 4 stå med gråten i halsen natten mellan den 20 och 21 september 2010.
Inlägg #2: Postat: 2010-03-23 09:48:00
Michael Lundahl
Mycket bra artikel! Föredömligt skrivet. Som jag just kommenterade på CUF-kollegans Elias artikel så är problemet att ungdomsförbunden för ofta snackar skit om andra hellre än att marknadsföra det som är bra med dem själva.
Inlägg #3: Postat: 2010-03-23 10:07:00
Janne B
SD redovisar ofta kostnader utgiftssiffror som kan vara riktiga. Men eftersom de aldrig talar om vad Sverige vinner på invandringen nu och framöver så blir det hela falskt.// Samhället tjänade en bra slant på mig under 60 år men nu går jag med rejäl förlust. Vart ska jag flytta Tage Sundin?
Inlägg #4: Postat: 2010-03-23 10:51:00
JosefBoberg
Rasism/främlingsfientlighet är wår tids religionsKRIG, tyvärr tyvärr... :cry: Länk: josefboberg.wordpress.com Länk: josefboberg.wordpress.com
Inlägg #5: Postat: 2010-03-23 11:18:00
Bizon
#3 Frågan är vem som skulle kunna tala om vad som är bra med invandringen och vad det skulle kunna vara? En sak att mänskligheten i stort kan sägas ha ett ansvar att ställa upp för sin egen art av ren medkänsla - en annan fråga är om det är rätt politik att flytta runt problemen så att dom kan etablera sej på andra ställen också - skulle det inte vara bättre att begränsa problematiken till där den uppstått och stödja alla vettiga krafter på plats så att problemen får en lösning där den hör hemma. Ur posthumanistisk synvinkel med den erfarenhet humanistisk ideologi lämnat efter sej som i längden gör hela jorden till ett slagfält måste en annan praxis sökas - kanske att helt isolera oroshärdarna där dom geografiskt uppstått med uppmaningen - lös era problem eller gå under - hårt kan tyckas, men annars har vi ett globalt inbördeskrig som blir svårbemästrat och kommer att omintetgöra all rimlig stävan mot fred och en någorlunda livsvänlig miljö.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-23 11:40:00
Lasse i Gatan
#3/ Till ett varmare ställe
Inlägg #7: Postat: 2010-03-23 11:45:00
Lasse i Gatan
#5/ "Frågan är vem skulle tala om vad som är bra med invandringen och vad det skulle kunna vara"?
Svaret blir: Jan Brunnegård.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-23 13:26:00
Tage Sundin
3 Det redovisade beloppet utgör den uppskattade nettokostnaden för invandringen som sådan. Eftersom arbetskraftsinvandringsdelen alltid varit - och är - en bra affär för Sverige innebär det att asylinvandringsdelen c:a 50 av det totala antalet inklusive anhöriga till asylinvandrare är ännu dyrare än vad de här siffrorna antyder. Inom stora invandrargrupper, ex vis somalier, kan bara 10-20 av de vuxna försörja sig genom eget arbete. Det innebär inte att de skulle vara sämre människor än vi, men det är ett uttryck för att de på grund av utbildningsmässiga, sociala, religösa, kulturella och medicinska skäl ofta inte har en möjlighet syy skapa sig ett värdigt liv i ett postindustriellt, sekulärt och trots allt rimligt könsjämlikt samhälle. Vi har tagit oss vatten över huvudet, och detta kommer att sluta mycket, mycket illa om vi inte ändrar kurs. Vi har skapat ett snabbt växande trasproletariat i vårt land, och jag kan inte med bevarat samvete och bevarad moral låta detta pågå opåtalat.
Inlägg #9: Postat: 2010-03-23 13:36:00
ingloz
Adam Cwejman - Bra! Ju oftare SD figurerar i media desto djupare etablerat blir det i folks medvetande, oavsett om det är i bra eller dåliga sammanhang. "Syns du inte så finns du inte" är en devis som används ofta - den är speciellt viktig att komma ihåg i detta sammanhang. Gör som Adam Cwejman föreslår: Berätta istället om ditt eget partis fördelar.
Inlägg #10: Postat: 2010-03-23 14:22:00
Lasse i Gatan
#8/ Bra skrivet Tage #9/ Ingloz/ Det ser vi fram emot att få en redovisning av vad
partierna har åstadkommit under den senaste 20 års-perioden. All kraft har nog gått åt
till att kasta skit på alla uppstickarpartier. En naturlig reaktion när riksdagsplatserna står
på spel inför varje val. Bara att konstatera att Sverige kör just nu med öppet bogvisir.
Inlägg #11: Postat: 2010-03-23 14:50:00
Bizon
Egentligen är inte kostnaderna som sådana särskilt viktiga, det viktiga är att det kommer något bra ut av den och allt arbete som också ska till. Och Tage #8 - vad skulle detta att "ändra kurs" innebära?
Inlägg #12: Postat: 2010-03-23 18:32:00
Martin Ekdahl
En liten off topic-fråga: Varför kallar sig Folkpartiet för "liberaler"? De har ju mindre med klassisk liberalism att göra än mormor med min Playboysamling.
Inlägg #13: Postat: 2010-03-23 20:50:00
Tage Sundin
11 Jag respekterar alltid människor som utifrån en djupt humanistisk människosyn är villiga att dela med sig och att vid behov dra in svångremmen ytterligare ett hål eller möjligen två. Jag gör det för övrigt gärna själv när och om det leder till något förnuftigt. Men vår asylpolitik är inte förnuftig, och vi har för länge sen passerat gränsen för vad vi kan hantera. Bara för att ge ett litet exempel vill jag nämna att mellan 75 och 80 av de ungdomar vi tvingas tvångsomhänderta har invandrarbakgrund. Under blott en trettioårsperiod har vi skapat ett hundratal veritabla getton i Sverige. Varje år fylls de på med 70-75.000 personer inklusive barnen som föds här. En stor del av ungdomarna från de områdena lämnar skolan utan några som helst kunskaper och färdigheter, och blir därmed inte anställningsbara. Jag har varit med om den makabra situationen att en förälder andragenerationsinvandrare tvingats tolka för sitt barn trots att detta fötts här i landet och bott här i hela sitt liv. I barnets skola fanns inte ett enda etniskt svenskt barn. De här ungdomarna har i praktiken bara tre val när de lämnat skolan: 1 Sofflocket/framför datorn. 2 Politisk/religös extremism. 3 Brottskarriär. I ett tidigare inlägg återfanns metaforen om Sverige som en färja med öppet bogvisir, och jag kan inte annat än instämma.
Inlägg #14: Postat: 2010-03-23 22:14:00
Janne B
Färjan Sverige måste vara enastående fantastisk som årtioonde efter årtionde klarat sig så bra.
Inlägg #15: Postat: 2010-03-24 08:20:00
Bizon
Nja jag vet inte de Janne - är det inte bara det att det inte riktigt blåst upp än? ------------------- Tage #13 Jag har en känsla av att det inte existerar någon djupt humanistisk människosyn i asylpolitiken. En sådan förväntar jag mej skulle ha givit drabbade människor en helt annan möjlighet till ett värdigt liv - ta bara ide´n med schengen som amputerar mängder av från början hoppfulla människor från livet vid schenens yttre gräns - vad är det för förnuftigt i det. Och vad gäller alla dessa tvångsomhändertagna - ja det är illa och det följer tidigare erfarenheter i historien - alltså de sämst ställda och i grunden chanslösa hänvisas i större utsträckning till kriminalitet än de ekonomiskt väletablerade - dessutom riktas den polisiära övervakningen mer koncentrerat mot sådana grupper. Ja den gettofiering du nämner är också illa - frågan är om det är möjligt att bryta upp dessa strukturer som ändå upplevs av dess innevånare som tryggare än att anonymt bli utplacerad i det övriga samhället som definitivt också är behäftad med socioekonomisk segregation. Av de val du tar upp som möjlig framtid för invandrarungdomar är väl den politisk/religiösa extremismen den mest alarmerande, men inte alls en så förvånande reaktion då fokuseringen på främst det religiösa oliktänkandet fått medias intresse och stort genomslag som grundorsak till allehanda oegentligheter i invandrarnas hemländer och inte de verkliga orsakerna som oftast handlar om exploatering av naturtillgångar där västvärldens politik och ekonomiska intressen knappast varit oskyldiga. Inte så konstigt heller att allehanda folkliga motsättningar kokas ner till religiös extremism för vad har människor kvar då dom frånhänts all annan makt - frustration över vad det än må vara måste helt enkelt kanaliseras och i det fallet har religioner av skiftande slag aldrig varit sena att utnyttja utsatta människors svaghet. Men jag återkommer till frågan - vad är att göra i det läge som nu är?
Inlägg #16: Postat: 2010-03-24 13:56:00
Janne B
Martrin 18.32 / Ja det är lite fel då FP bara kallar sig liberalt. Folkpartiet bär ju egentligen på hela den social-liberala traditionen som ofta också kallas frisinne. En gång för länge sedan slogs det liberala och frisinnade partiet samman. Bengt Westerberg var väldigt bra på att hålla samman detta arv.
Laddar...