Valt inlägg:
Nja jag vet inte de Janne - är det inte bara det att det inte riktigt blåst upp än? ------------------- Tage #13 Jag har en känsla av att det inte existerar någon djupt humanistisk människosyn i asylpolitiken. En sådan förväntar jag mej skulle ha givit drabbade människor en helt annan möjlighet till ett värdigt liv - ta bara ide´n med schengen som amputerar mängder av från början hoppfulla människor från livet vid schenens yttre gräns - vad är det för förnuftigt i det. Och vad gäller alla dessa tvångsomhändertagna - ja det är illa och det följer tidigare erfarenheter i historien - alltså de sämst ställda och i grunden chanslösa hänvisas i större utsträckning till kriminalitet än de ekonomiskt väletablerade - dessutom riktas den polisiära övervakningen mer koncentrerat mot sådana grupper. Ja den gettofiering du nämner är också illa - frågan är om det är möjligt att bryta upp dessa strukturer som ändå upplevs av dess innevånare som tryggare än att anonymt bli utplacerad i det övriga samhället som definitivt också är behäftad med socioekonomisk segregation. Av de val du tar upp som möjlig framtid för invandrarungdomar är väl den politisk/religiösa extremismen den mest alarmerande, men inte alls en så förvånande reaktion då fokuseringen på främst det religiösa oliktänkandet fått medias intresse och stort genomslag som grundorsak till allehanda oegentligheter i invandrarnas hemländer och inte de verkliga orsakerna som oftast handlar om exploatering av naturtillgångar där västvärldens politik och ekonomiska intressen knappast varit oskyldiga. Inte så konstigt heller att allehanda folkliga motsättningar kokas ner till religiös extremism för vad har människor kvar då dom frånhänts all annan makt - frustration över vad det än må vara måste helt enkelt kanaliseras och i det fallet har religioner av skiftande slag aldrig varit sena att utnyttja utsatta människors svaghet. Men jag återkommer till frågan - vad är att göra i det läge som nu är?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?