Inlägg #1: Postat: 2010-03-02 12:48:00
|
Leif-Arne |
Nåjo, en smul förenklat resonemang kan tyckas. Själv har jag båda varit chef och underställd andra chefter. Det finns många faktorer som påverkar klimatet på en arbetsplats, chefen är bara en av dessa. Prova på att själv vara chef så inser du detta.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-03-06 09:04:00
|
Pia K |
Man måste passa till chef för att vara en bra chef, tycker jag. Alla passar inte helt enkelt. Jag har en jättebra chef och vi har aldrig konflikter på jobbet. Hon lyssnar på alla , men säger även sin egen åsikt. Hon är väldigt mänsklig och det har hon fåttt äta upp många gånger.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-24 15:53:00
|
Mikael Carlsson |
Visst är chefen den som har det yttersat ansvaret för att det fungerar i en grupp eller på en arbetsplats. I ansvaret ingår ÄVEN att skapa gruppen/organisationen. En dålig ledare en chef är formellt tillsatt, en ledare får folk med sigskapa konflikter. En dålig informell ledare det behöver alltså inte vara chefen kan rasera en hel organisation. Då måste chefen gripa in, i värsta fall omplacera eller avskeda vederbörande.
Att vara chef är en utmaning. Att vara medarbetare är lättare. Att vara rövslickare är det lättaste. Rövslickarna har oftast flest åsikter av alla, och hörs mer än de producerar. En bra ledare vet detta och låter sig inte påverkas.
|
|