| Inlägg #41: Postat: 2010-03-02 08:01:00 | |
|
Utforskaren |
Att nämna de olika folkslagens gemensamma ärvda mentalitet, finns exempelvisa yttringar för med ordet typiskt som inledande ord. T.ex "typiskt Sverige, typiskt svenskarna" Det här säger alla folkslag om varandra och därmed som ett grundläggande bevis på mentalitet som skiljer folkslag ifrån varandra. Mitt favoritfolkslag är Nordamerikanska Indianer som är födda med en visdom om livet och vår existens. Nu ska vi veta att de tillhör olika stammar och det intressanta är, om vi släktforskar får vi vara nöjda med att komma ned till 1600 talet, emedan dessa indianstammar kan härleda sitt arv flera tusen år tillbaka i tiden. Just detta ger dem en styrka som inte något annat folkslag kan efterlikna. Hela tiden har jag det här inombords, varför vi svenskar visar sådant ointresse för vårt arv och vår härkomst, vi kanske är sämst av alla folkslag i den här frågan? som inlägget #39 ger bevis för i avsaknad av specifik mentalitet som no body
|
| Inlägg #42: Postat: 2010-03-02 11:07:00 | |
|
Carl Olof |
#38-39 Utforskaren, vartefter tiden går skapas mer och mer kommunikation mellan människor på jorden, man rör sig mer fysiskt och i.o.m. internet kommunicerar vi obehindrat med folk över hela planteten, vilket med säkerhet kommer medföra ännu mer fysisk rörlighet eftersom vi lär känna fler personer från andra delar av världen än vår egen. Ditt resonemang verkar bygga på en idé om att försöka förhindra den här kommunikationen och bevara varje lokal grupp människor såsom de har blivit präglade av tidigare mindre kommunikation. Men den ökade kommunikationen är ju något som inte går att stoppa. Att försöka motarbeta den är i så fall meningslöst. Det bästa du kan göra är då troligen istället att ta till dig förändringen och göra den till något positivt. Du verkar tänka att mångfald är negativt. Prova att istället tänka att mångfald är positivt. Med stor säkerhet skulle många av de problem du ser med invandring försvinna om fler såg på invandring som något positivit istället för något negativt.
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-03-02 12:02:00 | |
|
Utforskaren |
Carl Olof man kan se världens befolkning som något positivt som gör mångfalden i respektive land, men att samla all världens befolkning i ett och samma land, vill liksom inte fungera som du också påpekade. Jag har i olika inlägg nämnt kriminalitet som en farsot i Sverige och övriga Europa som är stort problem och inte någon har en logisk lösning på detsamma. Där går de flestas skiljelinje och vägval, antingen bryr vi oss inte eller så gör vi något och skulle lösningen vara så enkel, om vi bara vore positivt lagda så skulle vi få slut på problem och bekymmer och kriminaliteten i sin helhet. Men jag ska be mina vänner libaneser att inte visa öppet hat och förakt mot muslimer som våldtog deras hemland och gjorde dem till flyktingar och likadant när det gäller syrianerna jag känner, som avskyr muslimer av samma skäl. Du har rätt vi har samma mentalitet som de hatfulla, antingen det gäller oss svenskar eller det invandrade folket, detta är det stora problemet som måste få finna sin lösning.
|
| Inlägg #44: Postat: 2010-03-02 12:23:00 | |
|
Utforskaren |
Citat som en kommentar på en bloggsida; När vi får hembesök av våra gäster uppskattar vi och tycker det är trevligt. Men av någon underlig anledning är vi minst lika glada när de går hem till sitt. En jämförelse med våra gästande invandrare som inte vill gå hem i det stora perspektivet, slut på citat. Ja vad ska man säga om detta? Jag har grunnat på det, att hitta någon bra mening om det här, men kan inte komma på någon.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-03-02 13:17:00 | |
|
ingloz |
#42/ "vartefter tiden går skapas mer och mer kommunikation mellan människor på jorden" säger Carl Olof - Så är det, och så vill vi ha det. Även om vi svenskar är ganska försiktiga till naturen, typiskt svenskt enl. Utforskaren, så är vi nyfikna och pigga på att undersöka nya vägar. Och visst uppskattar vi det andra kulturer tillför som berikande. Varför invandringen blivit omdiskuterad och ofta en direkt stridsfråga är jag övertygad om har med överrumpling att göra. Det kom för många på för kort tid. Vissa kommuner har blivit fullständigt överbelastade däribland min Hade beslutsfattarna tagit det lite lugnare och insett att vi är svenskar som måste få tid och utrymme för att vänja oss vid mindre antal med jämna mellanrum är jag säker på att invandringen hade uppfattats som positiv av de allra flesta.
|
| Inlägg #46: Postat: 2010-03-02 15:22:00 | |
|
Carl Olof |
#43 Utforskaren, jag har inte, som du skriver "påpekat" att "det inte går att samla all världens befolkning i samma land". Det får stå för dig. Jag vill ha invandring och mångkultur. I den mån det finns en överrepresentation av sociala problem generellt bland invandrare, måste du fundera över vad invandrare har gemensamt. Där borde man hitta lösningen. Vad tror du att individerna x, y och z, som kommer från Bosnien, Chile respektive Eritrea och söker medborgarskap i Sverige, har gemensamt? Väldigt lite troligen, annat än just det att de söker medborgarskap i Sverige. Det är i så fall troligt att det är där problemet ligger, att de är invandrare, inte vilka individer de är. Vad har invandrare gemensamt? Bl a att de har svårare att accepteras i det svenska samhället. Om man gjorde det lättare för invandrare att accepteras i det svenska samhället borde i så fall en del av problemet lösas. Fundera på det, Utforskaren - och försök dig inte på att skriva vad andra tycker, håll dig till att skriva det du själv tycker.
|
| Inlägg #47: Postat: 2010-03-02 15:25:00 | |
|
Utforskaren |
Ingloz skönt att ha en klippa som dig som förstår att självklara saker behövs egentligen in diskuteras, men du som jag känner oss manade till det, Varför? ja det kan man fråga sig, jag finner en likgiltighet som smygit sig på folk och känner det som mitt ansvar att väcka folk och be dem att se verkligheten som den är precis som du gör i många av dina inlägg, bra jobbat Ingloz.
|
| Inlägg #48: Postat: 2010-03-02 15:35:00 | |
|
Utforskaren |
Carl Olof ok, ditt påpekande var indirekt om att samhället inte fungerar, när du ber om att vara positiv och samtidigt rabblar upp en massa förlåtande aspekter som blir irriterande att ta till sig, när vår värld är upp och ner, ungefär som att be en bön om att allt ska ordna sig. Nej, det är du och jag och alla andra tillsammans som kan skapa ett samhälle som är värt att leva i. Sedan går det alltid att diskutera varför vårt samhälle inte fungerar som det ska, men det är klart det är bara att förlåta och gå vidare det är enklast så, men det löser tyvärr inte våra problem och bekymmer som bekant.
|
| Inlägg #49: Postat: 2010-03-02 16:01:00 | |
|
Carl Olof |
#48 Utforskaren! Vad roligt att du har ändrat dig till slut och plötsligt har insett att mångkultur berikar dig och att du nu istället vill ha mer invandring - och till just din närort! Fantastiskt! Jag trodde på allvar att du inte skulle gå att omvända. Grattis!
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-03-02 16:43:00 | |
|
ingloz |
# 47/ Nej vet du vad, Utforskaren, jag känner mej INTE manad att "väcka" någon. Jag är övertygad om att alla är medvetna om att det behövs en mer genomtänkt srategi för att ta vara på våra invandrare. Om SAMTLIGA kommuner ställde upp med intresse och engagemang skulle vi säkert klara av att ta väl hand om dem som redan finns här. Då skulle den invandrade läkare jag har kontakt med, känna sej välkommen och stolt över att kunna bidra med sin kompetens, och inte som nu bara längta till den dag han kan lämna Sverige bakom sej.
|
| Inlägg #51: Postat: 2010-03-02 16:47:00 | |
|
Utforskaren |
Tack Carl Olof för ditt stöd som ger mig upprättelse mot vissa belackare som inte vill tro mig att jag inte vill vara ute i grumligt vatten, att förnedra människor är ett otyg även om jag själv varit och klampat i klaveret någon gång. Ärligt talat det är bättre att ha människor på sin sida än att ha dem som fiender och därför kan jag se en möjlighet trots allt" att vi alla människor kan förenas, men det behövs många förenande insatser innan vi når detta mål.
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-03-02 16:54:00 | |
|
Utforskaren |
Ingloz som ett förtydligande du säger de saker som tillhör verklig fakta, som jag berömde dig för. Det där med invandringen är som det är, men det skadar inte att mellan varven vara konkret och inte behöva vara undfallande, med tanke på vad andra ska tycka och tänka, som jag också sa en gång det är ruter i dig och det står jag för fortfarande.
|
| Inlägg #53: Postat: 2010-03-02 17:04:00 | |
|
Utforskaren |
Jag känner också invandrare som längtar sig ifrån Sverige och det säger en hel del i vilket tillstånd vårt land befinner sig i. Ska vi skylla allt på våra politiker eller får vi även skylla på oss själva både ock givetvis och invandrarna får också ta sin del av den äran.
|
| Inlägg #54: Postat: 2010-03-02 18:20:00 | |
|
ingloz |
#52/ Tack, Utforskaren! Jag inser att du ville väl. Nej jag tycker det är viktigt att kunna stå för sina åsikter även om de inte är populära. Speciellt knepigt är det när det gäller invandring. Ända sedan min första kontakt med en jugoslavisk familj på 60-talet har jag varit för invandring, och är det givetvis fortfarande - Men jag ser samtidigt hur fel det har gått för att vi inte har offrat tillräckligt med tid och intresse på dessa medmänniskor. Politiker vågar nu nästan inte ta ordet invandrare i sin mun av rädsla för att bli kallade rasister. Länk: dagensarena.se Nyamko Sabunis förslag om en medborgarkurs röstades ned av rädsla för att de skulle sammankopplas med SD. Så vansinnigt idiotiskt. De flesta invandrare både vill och behöver veta mer om Sverige.
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-03-02 18:53:00 | |
|
Utforskaren |
Ingloz vem har inte önskat att vi tagit hand om invandrarna som det gjordes på 60-70 talet och det är just den kategorin som tycker av de jag känner, att massinvandringen är en mindre katastrof för landet, så du hör att SD har sitt stöd från oväntat håll. I genomsnitt har Sverige tagit emot 33,6 tusen invandrare varje år sedan 1980 och fram till 2004 som är lika många som ryms i en småstad årligen. Alla som har sett en vasaloppstart med ett lämmeltåg som ska iväg på ca 15-16 tusen personer och vi ser det som något ofantligt ofattbart, jämför detta med invandringen som är dubbelt så många, är en bra bild, för att vi ska få en uppfattning om hur många människor det handlar om och alla dessa ska placeras ut som goda samhällsmedborgare.
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-03-02 20:53:00 | |
|
ingloz |
#55/ Ja, ALLA måste dela lika på ansvaret. Det håller inte att vissa kommuner blir överhopade medan andra tillåts att bekvämt dra sej undan. Hade jag bott kvar i min födelsestad, Nyköping, så skulle jag inte haft de erfarenheter av flyktingpolitiken som jag fick p.g.a. flytten till Malmö. Du säger att vi som var med på 60-70 talet tycker att massinvandring är katastrof för landet. Det tycker jag absolut INTE, den är bra för Sverige, men för vissa kommuner är den förödande. Innevånarna i dessa protesterar med rätta mot otryggheten. Själv protesterar jag mot att jag blev tvungen att köpa en svindyr säkerhetsdörr efter både hot och flera inbrott. Dom pengarna hade jag mycket hellre skänkt till överlevande på Haiti.
|
| Inlägg #57: Postat: 2010-03-02 22:16:00 | |
|
Utforskaren |
Ingloz Siffran för anmälda brott 2009 1.400.000 utbrett på landets invånare så är var åttonde person inte att lita på, om inte det är en mindre katastrof, då finns inte några katastrofer över huvud taget.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.