Bottenbetyg till SVT:s OS-sändningar

Den här tråden diskuterar artikeln Bottenbetyg till SVT:s OS-sändningar.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2010-03-01 08:45:00
Per W
Lars föredrar förstås den höga intelektuella nivån i de icke-"statliga" SVT är inte statligt, men det kan vi ta en annan gång kanalerna. Han zappar mellan "Bonde söker fru", "Myth Busters" och "Paradise Hotel".
Inlägg #22: Postat: 2010-03-01 09:20:00
Utforskaren
Lars Nilsson ditt utomordentliga sätt att provocera folk här på Sourze på olika sätt är inte det ett uttryck för att du vill vara förmer än alla andra människor? En del skulle beteckna det som ett illa dolt storhetsvansinne men så illa ställt får vi hoppas på att det inte är.
Inlägg #23: Postat: 2010-03-01 09:49:00
Lars Nilsson
#21. Klokt sagt, mycket klokt. Kunde inte uttryckt det bättre själv.
Inlägg #24: Postat: 2010-03-01 09:56:00
Lars Nilsson
#22. Storhetsvansinnig? Moi?
Inlägg #25: Postat: 2010-03-01 10:06:00
Carl Olof
#22 Förresten, Utforskaren, vad är ditt utomordentliga sätt att provocera folk här på Sourze uttryck för?
Inlägg #26: Postat: 2010-03-01 10:26:00
Carl Olof
#9 Fast, Lars, även om jag har mycket stort förtroende för ditt intellekt, tror jag att du har fel i det här fallet, helt fel faktiskt. Alltså, det är nog inte så att ju mer intresserad man är av sport desto dummare är man. Min observation, hittills i livet, är snarare att intresse respektive ointresse för sport präglar människor lika mycket i intellektuella kretsar som i ointellektuella. Tävlingsintresse verkar snarare, tycker jag, vara en rest av de instinkter som jag antar att även vi människor styrts av i en tidigare del av den mänskliga utvecklingen. Jag upplever att vissa människor i min omgivning är helt ointresserade av tävlingsmoment, medan andra är närmast sjukligt besatta av dem, men jag kan inte se något hos dessa människor som förklarar deras respektive grad av tävlingsintresse.
Inlägg #27: Postat: 2010-03-01 10:28:00
Utforskaren
Carl Olof gällande Lars N. var ett uttryck för vad mina vänner sportentusiaster reagerade på med Lars artikel. När det gäller mig själv är det en blandad kompott av envishet och att söka det meningsfulla t.ex inom politiken som ger olika gensvar och apropå gensvar, vill jag ställa en öppen fråga till Lars N. varför han inte svarar på inlägg, detta är det en del som blir skitsura på och av den anledningen så kommer tanken vem tror Lars N. att han är?
Inlägg #28: Postat: 2010-03-01 10:39:00
Utforskaren
#27 Lars Kommentarer ska det vara givetvis.
Inlägg #29: Postat: 2010-03-01 10:51:00
Lars Nilsson
Det är rätt kul att notera hur provocerad folk blir när man uttrycker kritik mot att man vissa tider visade sport i tre av SVT kanaler samtidigt. SVT producerade, om jag försod Gunnar L rätt, totalt ca 700 timmar OS. Allt detta tycker jag är åt helvete. Sedan kan man alltid naturligtvis diskutera tävlingsmomentens mer psykologiska sida och huruvida intellektuella ser mer sport än andra och så vidare. Själv tycker jag det är osmakligt med den nationalistiska yra som OS skapar och där är jag rätt säker på att outbildade dras med lättare än mer utbildade.
Inlägg #30: Postat: 2010-03-01 11:12:00
Utforskaren
Lars N. Vi har så lite att glädjas åt och då får man passa på att glädjas åt andras framgångar för det är vad det handlar om. Sportens utövare hyllas, men när hyllas folket som arbetar och sliter för brödfödan, som kanske inte kan mäta sig med denna kategori av idrottare och blir aldrig hyllade för sina insatser som självklart har ett högre värde än att idrotta. Men i sak är idrotten ett skådespel likt att gå på teater med intellektuella åskådare.
Inlägg #31: Postat: 2010-03-01 11:22:00
ingloz
#30/ Utforskaren, där fick du till det riktigt bra! :
Inlägg #32: Postat: 2010-03-01 18:39:00
Carl Olof
#29 Lars, nja, jag köper inte den testen heller, att outbildade skulle vara mer nationalistiska än utbildade. Utpräglat kulturellt intresserade tycker jag verkar domineras av personer utan intresse för sport, om jag skulle försöka mig på en generalisering. Själv är jag, som jag har nämnt tidigare, internationalist, men i det här fallet är det laget Sverige man hejar på.
Inlägg #33: Postat: 2010-03-01 18:55:00
GunnarL
32/ Naturligtvis pratar Lars Nilsson skit. Han idiotförklarar med några korta ord majoriteten av mänskligheten - dvs. de som älskar idrott i olika former. Och vad menar Du Carl-Olof när Du skriver att kulturellt intresserade inte har intresse för sport? Idrotten är väl kultur om något! Naturligtvis inte lika utbredd kultur som jordbruk, industri och handel, men fullt i paritet med musik och betydligt större än t.ex. film, teater eller opera. Allt som inte är natur är kultur!
Inlägg #34: Postat: 2010-03-01 21:53:00
Lars Nilsson
Trots allt tror jag både Gunnar L, Carl-Olof och jag har ganska likartad uppfattning. Skillnaden är möjligen att jag vill jävlas lite med de sportintresserade. Det tycker jag dom gott kan tåla.
Inlägg #35: Postat: 2010-03-01 21:56:00
Lars Nilsson
För övrigt betyder ordet "kultur", i sin ursprungliga betydelse, helt enkelt "vanor", och då är naturligtvis sport också kultur. Som så mycket annat.
Inlägg #36: Postat: 2010-03-01 22:03:00
GunnarL
34-35/ Jodå Nilsson, visst tål jag att Du jävlas lite - för det gör jag ju gärna själv också. Men enligt mitt fömenande är ordet "kultur" odling således inte vanor. Vi talar ju bl.a. om kulturlandskapet, dvs. det odlade landskapet i motsats til vildmarken. Men jag upprepar: Allt som inte är natur är kultur. Det är i alla fall min definintion.
Inlägg #37: Postat: 2010-03-02 00:29:00
Carl Olof
#32-36 Fast det sägs rätt lite om sport i Kulturnyheterna på TV. Visst, jag fattar att du jävlas, Lars. Det är bra, om vi bara håller med varandra blir det ju ingen diskussion.
Inlägg #38: Postat: 2010-03-02 00:31:00
Utforskaren
Lars N. och GunnarL varje lands befolkning har en kultur som bygger på tradition med alla dess företeelser som är folkens nedärvda mentalitet sedan tusentals år tillbaka i tiden som är den riktiga måttstocken på ett lands kultur. Av den anledningen kan vi inte begära att våra invandrare ska bli svenskar eller som en del tror om de får svenskt medborgarskap så är de som vilken svensk som helst. Den genuina svenska mentaliteten är inte något som man får på köpet om man kommer utifrån och får en plats i vårt avlånga land. Av detta kan man dra många slutsatser om hur och varför vårt samhälle blir alltmer kriminellt och den mentala orsaken därtill.
Inlägg #39: Postat: 2010-03-02 07:08:00
Per W
Du är vrickad.
Inlägg #40: Postat: 2010-03-02 08:01:00
Utforskaren
Att nämna de olika folkslagens gemensamma ärvda mentalitet, finns exempelvisa yttringar för med ordet typiskt som inledande ord. T.ex "typiskt Sverige, typiskt svenskarna" Det här säger alla folkslag om varandra och därmed som ett grundläggande bevis på mentalitet som skiljer folkslag ifrån varandra. Mitt favoritfolkslag är Nordamerikanska Indianer som är födda med en visdom om livet och vår existens. Nu ska vi veta att de tillhör olika stammar och det intressanta är, om vi släktforskar får vi vara nöjda med att komma ned till 1600 talet, emedan dessa indianstammar kan härleda sitt arv flera tusen år tillbaka i tiden. Just detta ger dem en styrka som inte något annat folkslag kan efterlikna. Hela tiden har jag det här inombords, varför vi svenskar visar sådant ointresse för vårt arv och vår härkomst, vi kanske är sämst av alla folkslag i den här frågan? som inlägget #39 ger bevis för i avsaknad av specifik mentalitet som no body
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...