|
Inlägg #41: Postat: 2010-02-26 23:55:00
|
|
Jocke-sourzial |
39 Blaha, blaha igen. Som: "Muslimer kommer aldrig att följa våra lagar." Jag är född i Stockholm, har bott där senaste trettio åren. Har haft mängder med invandrare som nära grannar bl.a. Hel somalisk familj, jättegulliga barn. Blivit irriterad på vissa invandrare, haft glädje av andra. Din kultur är out of date och grundar sig toll stora delar på fördomar och annnat. Du har inget som kan förbättra lägret. Som politiker och feminism just nu! Gå och lägg dig!
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2010-02-27 10:44:00
|
|
Utforskaren |
Jocke ditt självtagna världsmedborgarskap ställer till det för dig, dess skygglappar gagnar inte din sak, som jag tycker är trist. Man brukar söka efter sundhetstecken i organisationen och finner man den inte, bör man väl dra sig ur den? Bortsett ditt epitet som världsmedborgaren så är din kamp för den förljugna klimatförändring mer ett pennfäktande än en saklig debatt eftersom du har skaffat dig en fanatisk inställning till miljönfrågan. Landets kriminalitet är också en miljöfråga som är ett större problem än din klimatförändring för den är konkret den finns runtom oss, men den frågan har du markerad som underordnad. Jag undrar vad de anhöriga till mina tre kamrater som blev misshandlade till döds av dina skyddslingar har för åsikt om dina kommentarer i debatten? Din förnekelse som går ut på att kriminaliteten ska man inte hart när bry sig i. Tror du fullaste allvar att man kan ta dig för en trovärdig person med din upprörda framtoning med förnekelse till den fakta som finns att ta till sig, givetvis om man är intresserad av den., Men handen på hjärtat, är du intresserad av ett rumsrent samhälle om vi kunde skapa det? Den här frågan är mycket viktigare än din och andras klimatförändring som inte finns några 100 procentiga bevis för i den omfång som domedagsprofeterna vill framställa den, men så är det med människor som stödjer diskutabla sekter likt Mp de är fanatiker i tron på sin sak.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2010-02-27 10:57:00
|
|
kristjan |
Du kan påverka en eventuell regering mot höger eller vänster genom att rösta t ex på Kd eller V, och samtidigt öka pluralismen i politiken.
Den som inte röstar är medansvarig för vilken regering får makten.
Den som röstar på något av mittenpartierna S eller M påverkar minimalt.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2010-02-27 11:14:00
|
|
Utforskaren |
kristian det spelar en viss roll om vi röstar, men om alla vägrade att rösta vore det stort som fick väljarna att komma till tals någon gång och det skulle vi om vi vägrade att rösta. Ponera att detta skulle ske då kan du vara övertygad om att de nuvarande folkvalda som är segervissa att bli omvalda, skulle bli bedövade av den smärta som folket/väljarna åsamkade dem genom att ta makten ifrån dem! Detta val röstar jag för, gör du?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2010-02-27 11:32:00
|
|
kristjan |
Ursäkta, Utforskaren. Har svårt för att förstå vad du menar. Uppfattar den s k demokrati som vi lever i, rätt mycket som en låtsas demokrati.
Vi får vart fjärde år sätta ett kryss på en papperslapp för förvalda kandidater. Hur mycken demokrati är det i verkligheten??
Valen fungerar mest för att legitimisera att en viss koalition efter valet kan göra vad de vill. Vi har t ex sett att folkmajoriteten i många länder har varit i mot deltagande i Irak- eller Afghanistankrigen. Men regeringarna har velat annat, och det accepteras.
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2010-02-27 11:45:00
|
|
Utforskaren |
Kristian du ställde upp allternativa partier att rösta på. som skulle vara effektfullt och jag svarade att det var bättre om vi inte röstade alls som jag redogjorde för, vad är det du inte förstår?
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2010-02-27 11:45:00
|
|
Utforskaren |
Kristian du ställde upp allternativa partier att rösta på. som skulle vara effektfullt och jag svarade att det var bättre om vi inte röstade alls som jag redogjorde för, vad är det du inte förstår?
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2010-02-27 11:58:00
|
|
kristjan |
Jag vill inte heller, genom att rösta, bekräfta de undermåliga politiker som vi har. Men om jag inte röstar, godkänner jag indirekt det utfallande resultatet. Så man befinner sig i ett rävsax.
Hittar inget bra parti heller. Men kommer ändå att röstat på något litet riksdagsparti. Om man inte röstar förstärker man den grupps ställning som redan har stor makt i samhället.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2010-02-27 12:08:00
|
|
kristjan |
Ett alternativ till är att lämna blankt.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2010-02-27 12:13:00
|
|
Utforskaren |
Välkommen ombord kristian för vi tycks ha samma åsikter. Min variant att inte rösta, om alla vägrade att lägga sin makt i andras händer, kanske vi kunde få en annan tågordning i landet? Nu hör jag de politiska fanatikerna muttrande, det tror jag inte på att folk skulle vägra att rösta för att du anser det. Så är det på Sourze påvarnas högborg bland menigheten. Vad tror du jag känner som främling i mitt eget land och därför skulle man kunna proteströsta på ett nationellt parti för det skulle inte göra svenskarnas sak sämre. Man kanske ska tänka i de banorna att riksdagspartierna behöver en politisk motpol som bryter klubbmedlemskapet för inbördes beundran. Tänk dig dig själv kristian när regeringsblocket framställer något av sina brutala dumheter så går motpolen in och tar dem i örat. Detta är demokrati för mig, det andra rådande är demokratur.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2010-02-27 12:18:00
|
|
Utforskaren |
kristian jag kommer endast att rösta för kommunal och landsting för jag har ett parti att rösta på där som heter Roslagspartiet som består av politiker från de sju riksdagpartierna som hoppat av, alltså personer som sett det meningslösa i de partier de kommer ifrån som bara handlar om politikernas ego.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2010-02-27 12:18:00
|
|
Utforskaren |
kristian jag kommer endast att rösta för kommunal och landsting för jag har ett parti att rösta på där som heter Roslagspartiet som består av politiker från de sju riksdagpartierna som hoppat av, alltså personer som sett det meningslösa i de partier de kommer ifrån som bara handlar om politikernas ego.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2010-02-27 12:42:00
|
|
kristjan |
I dessa s k moderna tider finns det massor med möjligheter att utveckla vår demokrati. Men de största partierna verkar vara motståndare mot sådant. Det verkar som att stor del av partierna understödjer den befintliga maktstrukturen. S MFpCKd, de har sedan före 1994 arbetat i hop för den s k pensionsreformen. Dessa partier har t ex utfört/sanktionerat att man 1999-2001 tog 256 miljarder från AP-fonderna för att betala av statens utlandsskuld. Fast vi fick en del år med bra ekonomisk tillväxt vägrade dessa partier att betala tillbaka pengarna. Det leder till kapitalbrist i AP-fonderna som resulterar i att den s k bromsen slår till.
Så att allas pensioner kommer om några år, att bli högst eller mindre än 50 av slutlönen. Sen har ovanstående partier kommit överens om att pensionen för varje pensioner ska för varje år sänkas med 1,6 .
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2010-02-27 12:51:00
|
|
kristjan |
Hoppas du, Utforskaren, åtminstone yttrar ditt missnöje genom att tex lämna blankt i riksdagsvalet.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2010-02-27 15:25:00
|
|
Dag Nilsson |
Här en till som inte tänker rösta alls. Även en blankröst ger legitimitet åt den representativa demokratin som sådan. Blankrösten underkänner bara de olika partipolitiska alternativen. Jag anser att vårt system är livsfarligt och att det bör falla samman så fort som möjligt. När bara en minoritet av de röstberättigade röstar då är det tveksamt om systemet kan fatta beslut som folk känner sig bundna av.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2010-02-28 12:40:00
|
|
Lasse i Gatan |
#38/ Jocke du efterlyser fakta om brottsligheten, passar den här länken
dig eller viftar du bort det hela som vanligt.se.länk: Länk: janmilld.wordpress.com
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2010-03-01 11:34:00
|
|
Utforskaren |
En intressant sida och mycket att läsa om vad Piratpartiet ställer för frågor till dig som tänkt väljare m.m. Länk: fnul.se
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2010-03-01 15:17:00
|
|
Janne B |
Grundproblemet under 100 000 år har varuit mannens totala maktdominans...nu ändras det lite.
|
| |