Klimatproblemet dementeras i förbigående

Den här tråden diskuterar artikeln Klimatproblemet dementeras i förbigående.
Inlägg #1: Postat: 2010-02-16 13:24:00
Janne B
Jag vacklar omkring i min boning och känner mig allt mer galen av helt motstridiga kllimatrapporter. Men det är inte jag som är galen utan Världen! Eller så är det ngt annat? Utanför fönstret faller en o annan flinga på ca sjätte vecka.
Inlägg #2: Postat: 2010-02-16 13:48:00
ingloz
Ja, Carl-Olof, jag tänkte på dina artiklar om klimatfrågan då jag läste detta i någon nättidning. Tror faktiskt att du kan slå dej i bröstet snart. Fast inte för hårt! - För visst är det nödvändigt med minskade utsläpp i vattnen och i luften vi andas för att allt levande ska må bra.
Inlägg #3: Postat: 2010-02-17 02:01:00
Sunny fri
Ytterst angeläget för hela planetens framtid o inte bara för oss människor.
Inlägg #4: Postat: 2010-02-17 06:30:00
mats hägglöf
Klimatförändringar är narurliga och varmare perioder har uppträtt utan tillskott via människan av CO2. Exempelvis hade vi en varm period mellan 1100- och 1300-talet då vikignarna koloniserade vad de kallade Grönland. Motsatsen: Little Ice Age 1600 - 1700 då exempelvis stora delar av den 346 mil långa Themsen frös varje vinter i drygt 40 år.
Inlägg #5: Postat: 2010-02-17 11:01:00
Carl Olof
#2 Ingloz, jag kan ju bara tala för mig, men min klimatskepticism har inget med mitt intresse för miljön i övrigt att göra. Jag vill ha allt som troligen vilken militant miljöativist som helst vill ha och jag är beredd att anpassa mitt liv en hel del för det. Jämfört med t ex utfiskade vatten, döda skogar och utrotade djur har det visat sig vara så mycket svårare att avgöra OM det sker en temperaturökning och OM den har med det mänskliga livet på jorden att göra eller inte, att ovetenskapliga medel för att uppfylla profetior verkar har kommit till "hjälp". Frågan om klimatutvecklingen på jorden är jätteviktig och frågan om huruvida det mänskliga livet på jorden har påverkan på klimatet är lika viktig, men om inte de som har det vetenskapliga ansvaret för att analysera de två frågorna kan hålla huvudena kalla och med 100-procentig säkerhet hållas opåverkade av diverse särintressen, måste hela frågan betraktas som avslutad utan möjlighet till svar.
Inlägg #6: Postat: 2010-02-17 11:44:00
Utforskaren
Jag ser klimatfrågan som en politisk debatt av miljöpartiet som också mycket riktigt har lyckats i sitt uppsåt att hålla partiets opinonssiffror relativt höga. Detta drag är ett smart drag av de gröna, däför är Jocke Mp frontfigur på Sourze att driva Mp politik som miljöfascist skulle säkert en och annan ha det till med tanke på vad deras parti har ökat kostnader i samhället.
Inlägg #7: Postat: 2010-02-17 15:11:00
Per WWW
För att citera mig själv från en annan tråd: Det finns fler isbjörnar än någonsin; Havsnivån i Stilla havet har inte stigit; Jordens medeltemperatur har inte stigit under de senaste 10-15 åren; Glaciärerna i Himalaya kommer inte att smälta under översiktlig tid. Så lyder några färska seriösa rapporter. Jag tillhör inte någon av de fanatiska "klimatförnekarna", men något är korrupt och ruttet med IPCC, som borde ersättas av någon annan grupp med ett bredare uppdrag och som man kan lita på.
Inlägg #8: Postat: 2010-02-17 15:12:00
Per WWW
#6 Jag förstår ingenting av vad du skriver. Meningsbyggnaden är helt kaotisk.
Inlägg #9: Postat: 2010-02-17 15:19:00
steno
Nog har man börjat undra vilka intressen som står bakom "forkningsrön" och slutsatser och beslut som sägs basera sig på forkning. Fast det fog för att massvaccinera hela befolkningen här och över hela världen mot svininfluensan? Hur många sjukdomsfall blev det. Och vilka drev på? Alla över 65 år har under en rad år blivit erbjudan att gratis vaccinera sig mot den vanliga influensan. I år utsträcktes det till alla. Nu rapporterar forskare att vaccinet visat sig inte ha någon effekt på folk över 65 år?
Inlägg #10: Postat: 2010-02-17 15:22:00
ingloz
#5/ Nej, Carl- Olof, så har jag heller inte uppfattat ditt intresse. Frågan är ju enormt viktig och jag både tror och hoppas att du kommer att får rätt. Det skulle vara väldigt skönt att få beskedet att vårt leverne inte påverkar klimatet - Däremot är jag rädd för att man börjar ge efter på kraven att minska utsläppen om det blir klart konstaterat att människan inte är skuld till några klimatförändringar.
Inlägg #11: Postat: 2010-02-17 15:26:00
Thomas L. Aabo
Klimatet har alltid varit föränderligt.
Inlägg #12: Postat: 2010-02-17 16:17:00
Carl Olof
#8 Per www, om du vill skriver jag en egen lättläst version till dig utan bisatser.
Inlägg #13: Postat: 2010-02-17 16:19:00
Bällsebob
Jag tycker vi ska fortsätta å släppa ut så mycket skit vi bara kan och hinner. En vacker dag får vi säkert svart på vitt att det var vi själva som lyckades förstöra en hel planet på endast 150-200 år..fast.. då e de nog kört. Men det gör inget, det måste säkert vara nåt slags intergalaktiskt rekord som vore värt att fira ändå, eller hur? :
Inlägg #14: Postat: 2010-02-19 07:15:00
Per WWW
#12 Eeh? Varför skulle du skriva om Utforskarens inlägg #6?
Inlägg #15: Postat: 2010-02-19 16:49:00
Tage Sundin
Det blir en smula pinsamt när det framförs se tidigare inlägg önskemål om att det i största allmänhet är "...nödvändigt med minskade utsläpp...". De utsläpp som skall bekämpas är självfallet de farliga utsläppen, de som är giftiga och bevisat miljöfarliga. Svavel, kvicksilver, bly, pesticider och så vidare. CO2 hör inte till den kategorin.
Laddar...