Hopplös framtid för Haiti

Den här tråden diskuterar artikeln Hopplös framtid för Haiti.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-01-25 10:59:00
Leif-Arne
Haiti delar ön Hispaniola med Dominikanska Republiken. Haiti är en ren katastrof, D.R., trots fel och brister,är en stat som haft en mycket gynnsam tillväxt de senaste åren. Skiljer sig förutättningarna mellan öns då stater så mycket åt? Inte alls speciellt mycket, D.R. hörde tom under Haiti en period under 1800 talet. Det som skiljer är att
D.R. mycket blodige och bisarre diktator Turilljo mördades 1961, efterträddes av en ny diktator Balaguer.Balaguer genomförde vissa reformer i demokratis riktning. Från och med 1990 kan D. R. anses vara någorlunda demokratiskt även om politiken kommit att domineras av starka ledare. Haiti är inget hopplöst fall lika lite som D. R., men H. behöver en period av stabilitet. Denna stabilitet måste komma utifrån och det finns endast en part i regionen som har de resurser som krävs.
Inlägg #2: Postat: 2010-01-25 11:23:00
Utforskaren
Leif-Arne man kan tycka att de länder du tog med som ligger så nära USA borde ha varit demokratier för länge sedan. Kan det vara en välsignelse med en globaliserad värld som hyllar kollektivismen med en världspresident som ska skapa uniont en demokratisk värld? Den som tror det vete gudarna vad han har att tänka med. Jag tror på ledande regimer för dess utsugning av andra länder likt EU bara för att det är sant och existerar, sedan att det inte har med demokrati att göra är i sin ordning av samma skäl.
Inlägg #3: Postat: 2010-01-25 11:28:00
Leif-Arne
#2 Vet du överhuvudtaget vad du vill uttrycka? Det du skriver är helt osammanhängande.
Inlägg #4: Postat: 2010-01-25 12:48:00
Janne B
Jag har flera ggr frågat UTF vad han avser med sitt skrivande - för oftast är det ju obegripligt. Felaktiga fakta och ologiska åsikter. Men ändå ibland bra grammatik. //Så har ArHo uppstått igen?
Inlägg #5: Postat: 2010-01-25 13:06:00
Utforskaren
Märkligt att en del har inte något annat för sig än att kritisera och det ska komma från en person som mest skriver för skrivandets skull utan substans och mening och ofta ut i det blå som inte någon människa världen kan tolka vad som menas.
Inlägg #6: Postat: 2010-01-25 13:27:00
Leif-Arne
#5 OK, i stället för kritik skall du få ett råd: Skriv enkla meningar, krångla inte till det med långa bisatser, då blir det bara pannkaka av det du skriver med syftningsfel och oklarheter.
Inlägg #7: Postat: 2010-01-25 13:39:00
Utforskaren
Ge mig några exempel på det LA. Jag skulle vilja ge dig ett råd att läsa någon bok av William Faulkner då kan vi tala om svårläst och han fick Nobelpris för detta?
Inlägg #8: Postat: 2010-01-25 13:53:00
Leif-Arne
Faulkner gjorde inga syftningsfel. En sammansatt text kräver stor skicklighet av skribenten. Därför vidhåller jag att du skulle, åtminstonde något, skulle vinna i läsbarhet, på att hålla dig till enkla meningar.
Inlägg #9: Postat: 2010-01-25 13:54:00
Utforskaren
Kommatering är till för att läsaren ska pausera har jag lärt mig och att sätta punkt och börja en ny mening ser jag ofta att vara på fel ställe av dem som skriver här. Förvisso ska man inte skriva så långa meningar för att trötta ut läsaren men ändå. Jag skriver medvetet på ett sätt för att inte lägga orden i munnen på någon och då blir det svårt tydligen för vissa som inte är vana att tänka, så enkelt var det med den saken. Den som skriver allra bäst är Gunnar han om någon vet hur meningarna ska dras men vissa här skriver bedrövligt här som vi nog får acceptera trots allt.
Inlägg #10: Postat: 2010-01-25 14:17:00
Utforskaren
Jag skrev ett längre stycke i ett annat forum och fick beröm för det jag skrev om. Då tänkte jag att vad roligt att få ett sådant positivt besked och kopierade in samma stycke här. Vad hände två frivilliga anmälde sig direkt att de inte begrep ett dugg på vad jag hade skrivit i kritiska ordalag. Jag frågade en av dem varför och efter det så försökte jag förklara min egen text, men då byggdes upp missförstånd på missförstånd och nästa gång jag skrev ett stycke av annan karaktär, just det, missförstånd igen så till den milda grad att jag blev anmäld till Red på kuppen, som skönt nog redde ut det hela att det är inte bara ens fel när två eller flera trätar. Men jag tackade nej på det bestämdaste att jag tänker aldrig anmäla någon för fula påhopp och allra minst när det är uppbyggt på ett missförstånd även om C.O. tyckte att det hade jag rätt till att göra en anmälan när sådant uppstår..
Inlägg #11: Postat: 2010-01-25 14:34:00
Leif-Arne
"Vad hände två frivilliga anmälde sig direkt att de inte begrep ett dugg på vad jag hade skrivit i kritiska ordalag." Tycker du den textraden är bra? Tips på tydligare skrivning: -"Vad hände? Två frivilliga anmälde direkt att de inte begrep ett dugg av det jag i kritiska ordalag skrivit." Dessutom består Sourzes debattörer av männskor som av något skäl, frivilligt, skriver på S. Finns det på S. ofrivilliga debattörer menar du?
Inlägg #12: Postat: 2010-01-25 15:05:00
Jocke-utsourzad
Nu får du nog bestämma hur du skall ha det utforskaren, med meningslöshetsbyggnad, futuristiskt skuldbeläggande, faktafantasier och nu senast upprepat ryggdunkelidunk helt åt skogen!
Men lycka till i så fall, i dina bästa stunder skriver du varken illa och är inte helt ointressant här i floran av både ogräs och enahanda monokultiverat!
Inlägg #13: Postat: 2010-01-25 15:15:00
Jocke-utsourzad
Apropå ämnet. En gång var också Indien ett fullkomligt hopplöst fall som nämns. Så sent som -89 trodde både jag och en västerländska buddistmunk i Thailand jag samtalade med om landet - "Indien ändrar sig aldrig"! Men sen gick det fort. Hur långt det skall räcka för både Indien och Kina med den här raktetfarten kan man ju fråga sig... Men nu gällde det Haiti. Och som jag för min del hävdat, men som mest viftats bort. - Man kan inte leva flera miljoner i varken i Småland eller Haiti, och uppnå en hygglig standard med samma lätthet som med en mindre befolkning. Om ens någonsin. Indien och Kina tilll trots, där i varje land närmre en miljard hundra miljoner fortfarande är mer eller mindre fattiga. Överbefolkning är problemet för hela planeten!
Inlägg #14: Postat: 2010-01-25 15:16:00
Utforskaren
Bra skrivet LA! tänk om du varje gång skrev så tydligt? Alltså, kan det bero på att vi är slarviga" med våra formuleringar? ja kanske det, men så blir det när fingrarna går som lärkvingar över tangenterna och inlägget skickas iväg utan rättelse, på grund utav att man inte läst igenom det man skrivit.
Inlägg #15: Postat: 2010-01-25 15:18:00
Jocke-utsourzad
Tillägg: Skrev först "flera hundra miljoner", ändrade sedan till "en miljard". Så blev det lite sammanblandat...
Inlägg #16: Postat: 2010-01-25 15:24:00
Utforskaren
Jocke 15:05 du är som enstöringen som helt plötsligt vaknat upp med eventuell insikt om att allting är inte så givet som du vill tro, som samtidigt får dig att ifrågasätta andras åsikter på ett för mig mystiskt sätt, alltså inte solklart utan mer som ett mumlande.
Inlägg #17: Postat: 2010-01-25 15:58:00
Utforskaren
Leif-Arne 11:28 Du bevisar med din kommentar att ditt flexibla tänkande är begränsat annars hade du inte skrivit att jag skrev något osammanhängande, För din skull står det mellan raderna. ett språk som du med flera inte kan läsa även om försök görs så blir det en feltolkad tankemening Jag skrev om att demokrati är en chimär som endast gäller för dem som har något att säga till om och dessutom bestämmer över demokratins frågor. Min umgängeskrets består av akademiker m.fl. som har ett högtravande språk som ibland även jag går bet på att förstå. Det finns ett ordspråk som lyder; Tala om vem du umgås med så ska jag säga dig vem du är. Alla kan inte vara kommunikationsmänniskor beroende på att bo på fel plats. Även detta är medvetet kryptiskt och jag tänker inte förklara vad jag menade, det kan du få spåna i så länge du vill.
Inlägg #18: Postat: 2010-01-25 18:28:00
GunnarL
1 Leif-Arne, USA gör en stor insats i det just nu akuta läget på Haiti. Men i förlängningen kommer en återuppbyggnad och en nystart för hela nationen hoppas att den verkligen blir av att kräva sådana resurser att inte ens USA kommer att klara av detta. Dessutom vore det förmodligen politiskt ogörligt med tanke på USA:s historia som ockupationsmakt. FN är det enda realistiska alternativet när man skall börja forma framtiden - och det kommer at ta tid.
Inlägg #19: Postat: 2010-01-25 18:38:00
Leif-Arne
#18 Inte för att USA är en helt okontroversiell aktör i regionen, men helt klart den enda med förmåga att vekställa ett någotslags minimum av ordning. Förutom dem materiella oredan behöver landet tid till att bygga upp någorlunda fungerande civila strukturer. Säkert är att det kommer ta tid.
Inlägg #20: Postat: 2010-01-25 18:51:00
GunnarL
19/ Jag tror att hela processen måste ske via FN - gärna med USA som en aktiv partner. Hela infrastrukturen måste byggas upp, man måste skapa fungerande institutioner på demokratisk grund och upprätta ett rättssamhälle. Men FN är nog det enda som i ett längre perspektiv är okontroversiellt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...